اعلام آمادگی اردوغان برای میانجیگری در درگیری های غزه

سرویس ترکیه - اردوغان در گفتگو با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین، نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان و یتزاک هرتزوگ رئیس اسرائیل خواستار میانجیگری برای رفع تنش ها و برقراری صلح پایدار در منطقه شد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی از آمادگی کشورش برای میانجیگری بین طرفین درگیری در فلسطین خبر داد. او یک بار دیگر لزوم بر تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای 1967 و به پایتختی قدس برای تحقق صلح پایدار تاکید کرد.

اردوغان که هفتم اکتبر یک بار دیگر از سوی اعضای حزب عدالت و توسعه (AKP) به ریاست این حزب برگزیده شده است، روز گذشته در نشست هیات دولت خود شرکت کرد. او در میانه این نشست برای دقایقی نشست را متوقف کرده و با محمود عباس، رئیس دولت فلسطین در یک تماس تلفنی گفتگو کرد.

اعلام آمادگی اردوغان برای میانجیگری در درگیری های غزه

بنا بر اعلام مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه، اردوغان و عباس در این گفت‌وگوی تلفنی تنش در منطقه و تحولات مربوط به مسئله اسرائیل-فلسطین را مورد بررسی قرار دادند.

اردوغان تاکید کرد که ترکیه هرچه در توان دارد انجام می‌دهد تا درگیری‌ها در منطقه پایان یابد و آرامش برقرار شود.

اردوغان پس از برگزاری جلسه کابینه درباره تنش های اخیر در خاورمیانه گفت: «من اعتقاد دارم بدون تشکیل کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای 1967 و به پایتختی قدس، صلح به منطقه باز نخواهد گشت.»

او افزود: «همیشه گفته‌ایم و می‌گوییم که راضی به ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه در اسرائیل یا در  فلسطین نیستیم. امروز نیز بر همین باور هستیم.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین با یادآوری «آداب و اخلاق جنگ» به طرفین، خاطرنشان کرد: «ویران کردن غزه با حملات هوایی و زمینی، بمباران مساجد و کشتن کودکان، زنان، سالمندان و غیرنظامیان بی گناه هرگز قابل قبول نیست. صلح عادلانه بازنده‌ای ندارد. مایلم اعلام کنم که در صورت درخواست طرفین، ترکیه آماده انجام هرگونه میانجیگری از جمله در خصوص تبادل زندانیان است. از اسرائیل می‌خواهیم که بمباران خاک‌های فلسطین را متوقف کند و فلسطینی‌ها نیز از آزار و اذیت شهرک‌نشینان غیرنظامی دست بردارند.»

اردوغان تاکید کرد که  در حال انجام اقدامات لازم برای تامین موارد کمک‌های بشردوستانه مورد نیاز مردم غزه هستند.

رایزنی اردوغان با رهبران منطقه پیرامون تنش های اخیر

رجب طیب اردوغان در گفتگوی تلفنی با رهبران برخی از کشورهای منطقه، آخرین تحولات اسرائیل و فلسطین را مورد بررسی قرار داد. در این راستا رئیس جمهور ترکیه با مقامات فلسطین، اسرائیل، لبنان، قطر و مصر گفتگو کرد.  

اعلام آمادگی اردوغان برای میانجیگری در درگیری های غزه

 اردوغان در گفتگو با نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان گفت‌: «ترکیه به تلاش‌های خود برای پایان دادن به درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین ادامه خواهد داد.»

رئیس جمهور ترکیه با یتزاک هرتزوگ رئیس اسرائیل درباره آخرین تحولات اسرائیل و فلسطین و تنش در منطقه گفتگو کرد. اردوغان با تاکید بر اینکه، هر گامی که بتواند به صورت دسته جمعی و بدون تبعیض به مردم غزه آسیب برساند،  خشونت و رنج ناشی از جنگ را در منطقه افزایش خواهد داد. او یک بار دیگر از اسرائیل خواست تا با عقل سلیم عمل کند. 

اردوغان در این گفتگو با پیشنهاد میانجیگری بین طرفین بر تداوم تلاش‌های ترکیه برای پایان دادن به درگیری‌های نگران‌کننده در منطقه و تامین صلح دائمی، تاکید کرد.

اعلام آمادگی اردوغان برای میانجیگری در درگیری های غزه

اردوغان با شیخ تمیم بن حامد آل ثانی امیر قطر نیز پیرامون افزایش درگیری‌ها در منطقه به دلیل تنش اسرائیل و فلسطین بحث و تبادل نظر کرد. 

در تماس تلفنی اردوغان با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، آخرین تحولات در خصوص تنش میان اسرائیل و فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفته و اقداماتی که می‌توان برای پایان دادن به این تنش انجام داد، مورد ارزیابی قرار داده شد.

گفتنی است، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس، روز شنبه، 7 اکتبر اعلام کرد که حمله ای همه جانبه‌ به اسرائیل با نام «طوفان الاقصی» را آغاز کرده است. در حالی که هزاران موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک شد، گروه‌های مسلح وارد شهرک‌های این منطقه شدند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که با هواپیماهای جنگی عملیات شمشیرهای آهنین را علیه نوار غزه آغاز کرده است.

در نتیجه تشدید تنش‌ها تا کنون صدها نفر از هر دو طرف جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 2761789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha