اردوغان در عفرین همان کاری را می کند که اسرائیل در فلسطین می کند

سرویس ترکیه - مرال دانیش بشتاش رئیس فراکسیون HDP سخنان و رفتار اردوغان درباره همدردی با مردم فلسطین را نمایشی تبلیغاتی برای فریب مردم ترکیه و در تعارض با واقعیت سیاست حکومت ترکیه دانست.

به گزارش کردپرس، مرال دانیش بشتاش رئیس مشترک فراکسیون حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، در سخنانی رفتار و گفتار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP) درباره مردم مظلوم فلسطین را رفتاری ریاکارانه و نمایشی برای عوام فریبی در ترکیه دانست. او با مقایسه غارت درختان زیتون در فلسطین و اسرائیل، حرکت حکومت ترکیه در عفرین را تکرار رفتار اسرائیل در فلسطین دانست.

بشتاش با اشاره به سفر اخیر رئیس اسرائیل به آنکارا و استقبال با شکوه اردوغان از او، سخنان اردوغان را درباره دوستی با مردم مظلوم فلسطین رفتاری نمایشی برای فریب مردم ترکیه دانست و گفت: «AKP بیش از ده سال است که موضوع فلسطین را به ابزاری برای فریب مردم در داخل ترکیه تبدیل کرده است. سیاست های اردوغان کمکد به فلسطینی ها برای زندگی آزادانه در سرزمینشان نمی کند. مردم فلسطین همچنان در معرض حملات اسرائیل قرار دارند.»

بشتاش با یادآوری غارت درختان زیتون عفرین توسط حکومت ترکیه گفت: «زادگاه درخت زیتون حوزه مدیترانه شرقی از جمله فلسطین است. در تمدن یونان باستان و بین النهرین به درختان زیتون تقدس زیادی نسبت داده شده است. درخت زیتون نماد صلح است اما در قرن حاضر به نماد غارت و اشغال تبدیل شده است. این اشغال ها در جغرافیای کردی هم مانند فلسطین با استفاده از نام هایی مانند «شاخه زیتون» ادامه می یابد. هرتزوگ که باغ‌های زیتون فلسطین را غارت کرده است برای اردوغان از درختان زیتون فلسطین شعر خواند و اردوغانی که درختان زیتون عفرین را غارت کرده است نیز به این شعر گوش داد. آیا ما باید به گفتار آنها توجه کنیم یا رفتارشان؟ ببینید چقدر رفتار آنها دوگانه و ریاکاری آنها بزرگ است.»

بشتاش با بیان اینکه اردوغان اعلام کرده است که مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه را به فلسطین می فرستد، ادامه داد: «او بیش از 10 سال است که می گوید به غزه می روم اما نمی رود. او حالا می خواهد وزیر امور خارجه اش را به آنجا بفرستد. فلسطینی ها همچنان دارند در سرزمین هایی که شما برای نمایش خود از آنها استفاده ابزاری می کنید می میرند، مجبور به مهاجرت می شوند و دستگیر می شوند. ما به عنوان HDP معتقدیم که آینده همه مردم در خاورمیانه به هم مرتبط است و صلح باید در این سرزمین ها برقرار شود.»

کد خبر 29158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha