اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

سرویس ترکیه - اردوغان در تجمع بزرگ مردم استانبول در حمایت از فلسطین اسرائیل را به عنوان یک جنایت کار جنگی توصیف کرد و گفت که رژیم تل آویو بدون حمایت غرب نمی تواند مرتکب این جنایات شود.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه،  در «تجمع بزرگ حمایت از فلسطین» که روز گذشته در استانبول برگزار شد، با بیان اینکه رژیم تل‌آویو دقیقاً 22 روز است که آشکارا مرتکب جنایت های جنگی شده است، غرب را به عنوان حامی اصلی اسرائیل معرفی کرد.

بنا بر گزارش آناتولی، اردوغان، در سخنرانی خود در «تجمع بزرگ حمایت از فلسطین» که عصر روز شنبه با شرکت حدود 1.5 میلیون نفر در فرودگاه آتاترک استانبول برگزار شد، با انتقاد از حملات شدید اسرائیل به نوار غزه و حمایت کامل کشورهای غربی از حملات اسرائیل، خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شد.

اردوغان با بیان اینکه اسرائیل در روزهای گذشته در غزه مرتکب جنایت های جنگی شده است، افزود: «اسرائیل از 22 روز گذشته درحال ارتکاب جنایت جنگی است. اسرائیل را به عنوان کشوری که جنایت جنگی مرتکب شده به جهان معرفی خواهیم کرد. اکنون برای این کار آماده می شویم، روی آن کار می‌کنیم. بزرگترین مسئول کشتار در غزه خود غرب است. کشتار غزه تماماً کار غرب است. همه می‌دانند که اسرائیل تنها یک مهره در منطقه است که روزی که برسد قربانی خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: «وقتی گفتم حماس یک گروه تروریستی نیست، اسرائیل از این موضوع بسیار خشمگین شد، می‌دانستیم که شما این را خواهید گفت و چون این امر را می‌دانستیم، آن را به وضوح بیان کردیم. (اسرائیل) غرب به شما مدیون است، اما ترکیه به شما بدهکار نیست. به همین دلیل است که ما اینقدر آزادانه سخن می گوییم. چون ترکیه به شما مدیون نیست.»

او با اشاره به اشغال اکثر اراضی فلسطین توسط اسرائیل، اظهار داشت: «غزه، فلسطین در سال 1947 چه بود، امروز چه وضعی دارد؟ اسرائیل، چطور به اینجا رسیدی؟ چطور وارد این سرزمین ها شدی؟ شما یک اشغالگر هستید، شما یک سازمان تروریستی هستید.»

اردوغان خواستار برقراری فوری آتش‌بس در غزه شد و گفت: «برای اعلام آتش‌بس چه تعداد زن و کودک و سالمند باید کشته شوند؟ دفتر گناهان جهان غرب یکبار دیگر پر شده است. ای دنیا! شما همه این حقایق را می‌بینید، دبیرکل سازمان ملل فریاد می‌زند، اما شما نمی‌شنوید، کر و کور شده‌اید. در غزه دفاعی در جریان نیست، بلکه به شکل آشکاری یک قتل‌عام درحال وقوع است. به دنبال نابودی دسته جمعی مردم غزه با تشنگی، گرسنگی و عدم دسترسی به امکانات درمانی هستید.»

اردوغان ادامه داد: «روزهایی که ظالمان از زندگی مردم فلسطین گم و گور خواهند شد را نیز خواهیم دید. ظلم ظالم تا ابد پایدار نخواهد بود. مطمئن باشید شما (اسرائیل) و فرزندان شما در آینده مانند اجدادتان در گذشته به ترکیه نیازمند خواهید بود. بیایید و به خواسته‌ها و فراخوان ما برای ارسال کمک‌های بشردوستانه، برقراری صلح و باز کردن درهای گفتگو گوش دهید.»

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از رویکرد تک سویه کشورهای غربی، عنوان داشت: «آنها (غرب) کشتن را خوب بلد هستند. آنها یهودیان را به طور دسته جمعی در اتاق‌های گاز نابود می‌کردند و با بمب اتم شهرها را با ساکنان آن از روی نقشه پاک می‌کردند. صاحبان اصلی بازی در منطقه کسانی هستند که از منافع دولت اسرائیل محافظت می‌کنند. بنابراین اسرائیل بدون آن‌ها نمی‌تواند قدمی بردارد.»

اردوغان افزود: «تحت تمام مفاهیم بیان شده توسط رهبران ارشد اسرائیل، نقشه خیانت را خواهید دید که به‌ویژه شامل خاک کشور ما می‌شود. اسرائیل مشکلی برای کشتار انسان‌ها ندارد. به شکل آشکاری می‌گویند که "ما کشتن را خوب بلدیم" اما تاوان این کشتار را به سختی خواهند داد.»

لازم به ذکر است که اردوغان چند روز پیش نیز با انتقاد از عدم واکنش مناسب از سوی جامعه جهانی و سازمان ملل نسبت به حملات و بمباران گسترده نوار غزه توسط اسرائیل، گفته بود: «جامعه جهانی متاسفانه واکنش مناسبی نسبت به حملات بی‌ حد و مرز اسرائیل علیه غیر نظامیان نشان نداده است. شاهد این هستیم که شورای امنیت سازمان ملل به جای متوقف کردن خونریزی، ایجاد آتش‌بس و جلوگیری از تلفات غیرنظامی؛ با رویکردی یکجانبه در حال تعمیق بیشتر بحران است. سازمانی که تنها نظاره گر مجازات دسته جمعی مردم غزه است، نمی‌تواند امیدی برای بشریت باشد یا صلح و ثبات جهانی را فراهم سازد.»

اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

اردوغان: اسرائیل یک جنایتکار جنگی است/غرب حامی اسرائیل است

کد خبر 2762510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha