۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸
«تاق فرهاد» در دروازه «هورامان»

سرویس کرمانشاه _ اثر تاریخی «تاق فرهاد»، یک جاذبه زیبای گردشگری است که در ورودی منطقه ثبت جهانی هورامان و در شهر روانسر واقع شده است.

به گزارش کردپرس؛ تاق فرهاد، یک گور دخمه‌ تاریخی در ورودی منطقه ثبت جهانی هورامان و در شهر روانسر واقع شده است. پروفسور مسعود گلزاری تاریخ شناس برجسته این گور دخمه را متعلق به دوره مادها دانسته است. و پیتر کالمایر باستان‌شناس آلمانی با توجه به وجود یک نقش برجسته فروهر در این مکان، آن را متعلق به دورۀ هخامنشیان دانسته است.

این اثر هرچند در سال 1386 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده ولی از آن زمان تاکنون حفاظ و یا محدوده حفاظتی خاصی ندارد و همین موضوع باغث شده افراد ناآگاه آسیب های زیادی با این اثر مهم تاریخی وارد کنند.

شهردار روانسر در گفتگو با کردپرس، از تلاش برای احیای  این ظرفیت های ممتاز گردشگری این شهر خبر داد و گفت: شهر روانسر علاوه بر برخورداری از یک منظر طبیعی زیبا و سراب خروشان آن، یک اثر تاریخی مهم و فاخر متعلق به دوران هخامنشی به نام «گور دخمه» یا «تاق فرهاد» دارد که در مسیر خروجی شهر به سمت کامیاران واقع شده و سال هاست مغفول مانده است.

وی افزود: تلاش می کنیم امسال با مشارکت میراث فرهنگی و سرمایه گذاری شهرداری و یا بخش خصوصی، این اثر بسیار مهم گردشگری را احیاء کنیم.

تاب زر یادآور شد: تفاوت گردشگری ما با دیگر کشورها در این است که آن ها در معرفی آثار خود بسیار اغراق کرده اند ولی ما نه تنها در حوزه میراث فرهنگی اغراق نکرده ایم بلکه حق مطلب را هم به جا نیاورده ایم و حتی در حق آن‌ها جفا هم کرده‌ایم.

«تاق فرهاد» در دروازه «هورامان»

شهر «روانسر» رنگین کمانی از زیبایی ها و جذابیت های طبیعی، تاریخی و گردشگری را در دل خود جای داده است. از آثار تاریخی چند هزار ساله مانند «تپه موسایی» و «تاق فرهاد» گرفته تا «سراب روانسر» و «مجتمع تجاری ستاره هورامان» که هر گردشگری را به تحسین وامی دارد.  

کد خبر 2754621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha