12 مجموعه به ظرفیت اقامتی کرمانشاه اضافه شدند

سرویس کرمانشاه _ داریوش فرمانی گفت: در سال گذشته ۱۲ مجموعه شامل شش اقامتگاه بوم‌گردی، یک هتل آپارتمان، ۲ هتل بوتیک سنتی و سه خانه مسافر با دریافت پروانه بهره‌برداری به ظرفیت اقامتی استان اضافه شدند.

به‌گزارش کردپرس، داریوش فرمانی درباره عملکرد معاونت گردشگری استان در سال ۱۴۰۱ گفت: طی یک سال گذشته با برنامه‌ریزی مناسب با وجود همه تنگناهای اقتصادی اقدامات ویژه‌ای برای سامان‌دهی و بازگشت صنعت گردشگری استان به روزهای خوب در حوزه‌های مختلف تبلیغات گردشگری، شرکت در نمایشگاه‌ها، بهبود آموزش‌های عمومی و تخصصی گردشگری، صدور پروانه بهره‌برداری برای تاسیسات جدید و صدور مجوزهای ایجاد، افزایش نظارت بر بهبود شرایط کیفی ارائه خدمات، تلاش برای استانداردسازی تاسیسات و ... انجام شد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تبلیغات گردشگری

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: در حوزه تبلیغات گردشگری استان کرمانشاه در سالی که گذشت ۳۰ کلیپ معرفی جاذبه‌های گردشگری استان که ۱۰ مورد آن چند زبانه به زبان‌های انگلیسی و ایتالیایی است، ۲۰۰ هزار برگه بروشور معرفی جاذبه گردشگری استان، هشت هزار بسته اقلام تبلیغات گردشگری و پنج هزار جلد کتاب «کرمانشاه شکوه تاریخ و طبیعت» تهیه و توزیع شد.

او تصریح کرد: در اقدامی ویژه با همکاری بخش خصوصی از نخستین سامانه جامع گردشگری استان کرمانشاه به عنوان سامانه‌ای نوین با خدمات بسیار گسترده در حوزه معرفی طرفیت‌ها و مسیرها، تاسیسات گردشگری و هر آنچه که نیازمند یک گردشگر در سفر است، رونمایی شد. اتفاق بسیار مبارکی که در ایام نوروز با معرفی این سامانه از طریق پیامک به گردشگران ورودی به استان منشا خدمات گسترده‌ای شد.

فرمانی بیان کرد: شرکت در نمایشگاه‌ها به عنوان یک فرصت بسیار مناسب و ویژه برای معرفی استان در سال ۱۴۰۱ به صورت جدی مورد پیگیری و انجام قرار گرفت که از جمله مهمترین نمایشگاه‌های گردشگری که استان کرمانشاه در آن حضور قدرتمندی را داشت، می‌توان به نمایشگاه ملی اقوام لرستان در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، برپایی شب فرهنگی کرمانشاه در برج میلاد تهران در مردادماه، شرکت در نمایشگاه اقوام یاسوج در تیرماه و شرکت در نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ اشاره کرد. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه اظهار کرد: آموزش فعالان حوزه گردشگری به عنوان یک نیاز اساسی برای برخورد مناسب با گردشگران و ارتقای سطح خدمات‌دهی و مهمان‌نوازی از جمله مهمترین رویکردهایی است که معاونت گردشگری استان در سال ۱۴۰۱ دنبال کرده است. برگزاری بیش از ۶۵ هزار نفر ساعت آموزش دوره‌های کوتاه مدت گردشگری برای راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی، مدیر فنی دفاتر مسافرتی بند ب، راهنمایان طبیعت‌گردی، مدیریت عمومی تاسیسات گردشگری و... یکی از اقدامات اساسی انجام شده در این سال بوده است. 

او ادامه داد: همچنین برگزاری ۲ دوره آزمون مصاحبه زبان انگلیسی ویژه دوره‌های کوتاه مدت گردشگری و ۲ دوره آزمون جامع دوره‌های گردشگری  و چهار دوره مصاحبه تخصصی برای اخذ مجوز کارت راهنمایان گردشگری و مدیر فنی نیز در این سال انجام شده است.

صدور مجوز و پروانه بهره‌برداری برای تاسیسات گردشگری

فرمانی تصریح کرد: در سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی ۱۲ مجموعه در سطح استان کرمانشاه با دریافت پروانه بهره‌برداری به ظرفیت اقامتی استان اضافه شدند که شامل شش اقامتگاه بوم‌گردی، یک هتل آپارتمان، ۲ هتل بوتیک سنتی و سه خانه مسافر هستند. همچنین هفت مورد صدور کارت راهنمایان گردشگری، صدور چهار مجوز دفتر و شرکت خدمات مسافرتی و چهار گواهینامه حرفه‌ای گردشگری سلامت در استان صادر شده است. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: تشدید بازدیدهای نظارتی به عنوان یکی از عوامل موثر بر بهبود خدمات‌دهی مناسب تاسیسات اقامتی، پذیرایی و خدماتی به گردشگران، در سال ۱۴۰۱ با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه منجر به حداکثر رضایتمندی و کاهش شکایات از تاسیسات گردشگری استان شد.

او ادامه داد: بیش از یک‌هزار و ۶۷۲ بازدید نظارتی از هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر ، پذیرایی بین‌راهی، دفاتر مسافرتی و... که منجر به ۳۵ اخطار به تاسیسات گردشگری، پلمپ ۶ واحد متخلف و برخورد با ۲۸ واحد غیر مجاز شده است، بخشی از این اقدامات بوده است. همچنین در طول یک سال گذشته ۲۵ کمیسیون نرخ‌گذاری تاسیسات گرشگری در استان برای جلوگیری از گران‌فروشی و نظارت بر قیمت‌ها برگزار شده است.

فرمانی تصریح کرد: در سال گذشته ۲۲ مورد شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان انجام شده است که در ۱۱ جلسه رسیدگی به شکایات توسط معاونت گردشگری مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.

استانداردسازی ۹ واحد گردشگری

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تأکید کرد: در سال ۱۴۰۱ پیگیری استانداردسازی تاسیسات گردشگری به عنوان یکی از موردهای مهم در بهبود کیفیت خدمات‌دهی مناسب و استاندارد به گردشگران از جمله دستورالعمل‌های ویژه معاونت گردشگری استان کرمانشاه بود تا سطح کیفی تاسیسات گردشگری استان را تا حد قابل توجهی افزایش دهد. در این سال برای ۹ مجموعه شامل پذیرایی بین‌راهی، مهمان‌پذیر، سفره خانه سنتی، سفره خانه سنتی و هتل با نظارت کارشناسان خبره گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری صادر شد.

صدور ۱۴۶ موافقت اصولی برای پروژه‌های گردشگری

او ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ درخواست‌های سرمایه‌گذاری زیادی در حوزه ایجاد تاسیسات گردشگری در سطح استان کرمانشاه به اداره‌کل سرازیر شد که با برگزاری جلسات متعدد کمیته فنی سرمایه‌گذاری برای ۱۴۶ طرح سرمایه‌گذاری گردشگری موافقت اصولی شامل هتل آپارتمان، محوطه گردشگری، مجتمع گردشگری و ... صادر شد که حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال است که در صورت تحقق پیش‌بینی می‌شود که منجر به بیش از ۲ هزار نفر اشتغال در سطح استان کرمانشاه شود.

فرمانی اظهار کرد: در یک سال گذشته ۲۸ مورد نیز مجوز ایجاد تاسیسات گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۴۱ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای ۲۵۲ نفر صادر شده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ از محل تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ بیش از ۳۸۵ میلیارد تومان برای احداث تاسیسات گردشگری در سطح استان پرداخت شده است. 

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه گفت: مجموع این اقدامات در کنار حمایت‌های مدیریت ارشد استان منجر به این شده است که گردشگری استان کرمانشاه در سال ۱۴۰۱ و در ایام پسا کرونا شاهد یک اوج‌گیری مجدد به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور باشد. اتفاقی که نمود عینی آن را می‌توان در حضور بسیار چشمگیر گردشگران در نوروز امسال در استان کرمانشاه دید.

کد خبر 2754639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha