۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۱

«روانسر»، دروازه زیبای «هورامان»

گفتگوی کردپرس با عضو شورا و شهردار روانسر؛
«روانسر»، دروازه زیبای «هورامان»

سرویس کرمانشاه _ «روانسر» اولین شهر در مسیر ورود به کریدور گردشگری منطقه ثبت جهانی هورامان است و به همین دلیل به دروازه هورامان شهرت یافته است. هرساله هزاران گردشگر با حضور در این شهر زیبا، سفری شورانگیز را در دل تاریخ، فرهنگ و طبیعت هورامان آغاز می کنند. اما روانسر تنها یک معبر برای گذر گرشگران نیست و این شهر دنیایی از جذابیت ها و زیبایی ها را در دل خود جای داده است. به بهانه نوروز ۱۴۰۲ در گفتگویی با فرهاد تاب زر شهردار روانسر و میثم رضایی عضو شورای این شهر به بررسی زیبایی ها و ظرفیت های گردشگری «دروازه هورامان» پرداخته ایم که در ادامه می خوانید:

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ شهر «روانسر» رنگین کمانی از زیبایی ها و جذابیت های طبیعی، تاریخی و گردشگری را در دل خود جای داده است. از آثار تاریخی چند هزار ساله «تپه موسایی» و «گوردخمه» یا «تاق فرهاد» گرفته تا «سراب روانسر» و «مجتمع تجاری ستاره هورامان» که هر گردشگری را به تحسین وامی دارد.  

«روانسر»، دروازه زیبای «هورامان»


سراب همیشه جوشان هورامان

«سراب روانسر» یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری منطقه هورامان است که خروش آب های آن هر بیننده ای مفتون می کند.
شهردار روانسر پیرامون کارهای صورت گرفته برای سامان دهی این سراب در ایام نوروز گفت: در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۱ پروژه موثر عمرانی و خدماتی با نگاهی  ویژه به حوزه گردشگری انجام شد. یکی از مهم ترین و بزرگترین طرح های عمرانی سال گذشته به ساماندهی، بهسازی و نوسازی مجموعه تفریحی گردشگری «سراب روانسر» اختصاص داشت که با همکاری اداره آبفا، طرح جداسازی پسماند فاضلاب از سراب با موفقیت انجام شد و در چند مرحله، این محدوده پاکسازی و تمیز شد.

تاب زر ادامه داد: اکنون سیستم روشنایی سراب به صورت کامل برقرار است و مرمت، بهسازی و سنگ فرش بخش ساحلی و بافت بالادستی سراب توسط شهرداری انجام شده است. و در این ایام نوروز به عنوان یکی از بهترین مکان های تفریحی منطقه هورامان مورد استفاده هزاران گردشگر و همچنین شهروندان روانسر است.
 
میثم رضایی عضو دو دوره شورای شهر روانسر هم از این سراب زیبا به عنوان یک جاذبه گردشگری ممتاز نام برد و گفت: یکی از شاخص ترین پروژه های شهرداری، طرح ساماندهی و بهسازی سراب زیبای روانسر است. شش برج برای نورپردازی این سراب نصب شده و از روشنایی بسیار مناسبی برای استفاده گردشگران و شهروندان در طول ساعت شب فراهم شده است.

رضایی عنوان کرد: با توجه به بارش های اخیر، سراب روانسر بسیار پرآب است و گردشگران می توانند از این همه زیبایی، لذت ببرند.

تاق فرهاد در روانسر متعلق به دوران هخامنشی

«تاق فرهاد» جاذبه ای تاریخی که باید احیاء شود

شهردار روانسر از تلاش برای احیای یکی از ظرفیت های ممتاز گردشگری این شهر خبر داد و گفت: شهر روانسر علاوه بر منظر طبیعی و سراب، یک اثر تاریخی مهم و فاخر متعلق به دوران هخامنشی به نام «گور دخمه» یا «تاق فرهاد» واقع در مسیر خروجی به سمت کامیاران دارد که سال هاست مغفول مانده است.

وی افزود: تلاش می کنیم امسال با مشارکت میراث فرهنگی و سرمایه گذاری شهرداری و یا بخش خصوصی این اثر بسیار مهم گردشگری را احیاء کنیم.

تاب زر یادآور شد: تفاوت گردشگری ما با دیگر کشورها در این است که آن ها در معرفی آثار خود بسیار اغراق کرده اند ولی ما نه تنها در حوزه میراث فرهنگی اغراق نکرده ایم بلکه حق مطلب را هم به جا نیاورده ایم و حتی در حق آن‌ها جفا هم کرده‌ایم.

«روانسر»، دروازه زیبای «هورامان»

«روانسر» قطب تجاری جدید منطقه

در ادامه این گفتگو به ظرفیت‌های تجاری و گردشگری بازار در شهر روانسر پرداخته شد. عضو شورای شهر روانسر در اینباره گفت: مجتمع ستاره هورامان هم اکنون تبدیل به یک ظرفیت بزرگ گردشگری در روانسر تبدیل شده است و به اشتغال و افزایش درآمدهای مردم بسیار کمک کرده است.

رضایی از رونق این بازارچه طی سال های اخیر خبرداد و گفت: خوشبختانه این مجتمع تجاری بسیار رونق گرفته است و حتی بازاریانی از سایر شهرها آمده‌اند و در این بازارچه مستقر شده اند که نشانه رونق است.

 وی افزود: شورای شهر آماده است از سرمایه گذاران بخش خصوصی که خواهان اجرای پروژه تجاری و یا گردشگری تازه ای هستند؛ به شکل ویژه حمایت کند.

 وی با اشاره به اینکه مجتمع ستاره هورامان یک ظرفیت ویژه برای گردشگری روانسر است در ادامه گفت: تلاش می کنیم برخی زیرساخت ها و امکانات رفاهی از جمله پارکینگ برای گردشگران فراهم شود.

در ادامه شهردار روانسر با تاکید بر اهمیت این مجموعه تجاری برای رونق گردشگری در روانسر عنوان کرد:  مجتمع ستاره اورامان است در اوایل دهه ۹۰ ایجاد شد. عنوان رسمی این مجموعه مجتمع گردشگری و تجاری است که به دلایلی از آن کاربری گردشگری دور شد و تبدیل به یک مجموعه صد در صد تجاری با  ۵۷۰ مغازه شد که البته همین هم  یک ظرفیت بسیار خوب است.

وی افزود: امسال سیاه چادرهای گردشگری را در جوار این مجتمع تجاری بر پا کرده ایم تا گردشگران دسترسی آسان تری به این مجموعه داشته باشند.

پیاده روی بر «بام روانسر»
 
 عضو شورای شهر کرمانشاه در ادامه مسیر پیاده راه سلامت یا بام روانسر را یکی دیگر از طرح های خوب در حوزه عمران شهری با رویکرد گردشگری معرفی کرد و گفت: به همت شهردار این مسیر زیبا سنگ فرش شده است و شهروندان و گردشگران می توانند در کنار استفاده از زیبایی های مسیر از با پیاده روی به حفظ سلامت خود کمک کنند.

رضایی در ادامه همچنین عنوان کرد: قرار بود ماکت هورامان  تخت به عنوان یک جاذبه گردشگری توسط یکی از هنرمندان روانسری اجرا شود ولی چون تپه های اطراف جزو میراث فرهنگی است، اجازه اجرای این پروژه داده نشد.


پارکی برای دوست داران طبیعت

شهردار روانسر در ادامه از اجرای طرح توسعه پارک خرگوش های روانسر با هدف توسعه اکوتوریسم و گردشگری طبیعت در شهر روانسر خبر داد و گفت: این پروژه با مشارکت انجمن زیست محیطی چرو و در راستای حس طبیعت دوستی مردم احداث شده است.

تاب زر ادامه داد: پارک خرگوش‌ها اکنون به یکی از نقاط گردشگری در سطح شهر تبدیل شده و مکانی برای مهربانی با طبیعت و حیات وحش با مشارکت شهروندان شده است.

 ساماندهی میدان ورودی شهر

در بخش دیگری از این گفتگو میثم رضایی از ساماندهی میدان هورامان در ورودی شرقی  شهر روانسر خبر داد و گفت: میدان هورامان با یک طراحی جدید و به شکل زیبایی به همراه یک پارک احداث شده است.

وی افزود: همچنین امسال یک سفره هفت سین زیبا همراه با نورپردازی خروجی شهر برای پذیرایی از مهمانان نوروزی اجرا شد.

«روانسر»، دروازه زیبای «هورامان»

روانسر، شهری که دوباره احیاء شد

همانگونه که عضو شورای شهر اشاره می کند یکی از دلایل دگرگون شدن چهره شهر روانسر در یکسال گذشته و همچنین نوروز ۱۴۰۲ به تلاش های شهردار باز می گردد. میثم رضایی در این باره گفت: در دوره گذشته شهرداری روانسر با چالش‌های بسیاری روبرو بود و به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان و کارگران  شاهد تجمع این افراد و همچنین انتقادات مجموعه‌ها و نهادهای مختلف شهرستانی و استانی مواجه بودیم. اما با انتخاب آقای تاب زر در اسفند ۱۴۰۰ وضعیت شهرداری رو به بهبود رفت و ۷ ماه حقوق معوقه کارمندان و کارگران و بدهی ها در مدت کوتاهی توسط شهرداری پرداخت شد و شهر از یک آمادگی نسبی برای نوروز ۱۴۰۱ دست پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری از یک شرایط تراز منفی به یک تراز مثبت ارتقاء یافته در یادآور شد: پرداخت به موقع دستمزد کارگر یک آرزو بود ولی حدود یک سال است که دستمزد و عیدی آن ها به صورت منظم و کامل پرداخت می شود و شاهد یک ساماندهی مناسبی هستیم.

وی یادآور شد: شهرداری روانسر در دوره آقای تاب زر از یک مجموعه بدهکار به یک مجموعه ثروتمند تبدیل شده  است و آماده اجرای طرح ها و پروژه های جدید است.

عضو دو دوره شورای شهر ادامه داد: شهردار با همان بودجه تعیین شده توانست پس از ۴۰ سال خیابان ۲۰ متری شهرک ویس القرن را با بودجه ۴ میلیارد تومانی آسفالت کند و آسفالت یک معتبر ۲۰ متری دیگر این شهرک هم در سال ۱۴۰۲ انجام می شود. هچنین «گل سفید» یک شهرک محروم و حاشیه نشین است  که با کمک شهرداری حدود ۸ کوچه آن بتن شده است.

 وی ادامه داد: یکی از معضلات قدیمی روانسر موضوع فاضلاب ناحیه کارگاهی  آن بود که آقای تاب زر توانست با ۵۰۰ میلیون تومان بودجه داخلی و ۵۰۰ میلیون بودجه استانی پروژه فاضلاب آن را آغاز کند. همچنین بلوار حاج قاسم سلیمانی در ورودی شهر روانسر ساماندهی شد و المان های آن نصب شد.

وی افزود: برای روشنایی معابر پارک شکوفه مشکل جدی داشتیم که این طرح با همت شهرداری  نورپردازی انجام شد.


در روانسر هر خانه یک مهمانسرا است

تاب زر  شهردار به مهمان نوازی روانسری‌ها اشاره کرد و گفت: اولین شرط در صنعت گردشگری، بلد بودن راه و رسم میزبانی است و بدون این ویژگی امکان توسعه این صنعت وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه در دروازه هورامان هر خانه یک مهمانسرا است و هیچ کس غریب نیست در ادامه عنوان کرد: مهم ترین عامل رونق گردشگری در هورامان، مهمان نواز بودن مردم است. شاید خانه مسافر و هتل در این شهر کم باشد ولی با توجه به سخاوتمندی مردم روانسر، هر خانه یک مهمانسرا است.


شهر نمونه در زمینه مشارکت فعال شهروندان

یکی دیگر از اتقاقات مثبت در شهر روانسر ایجاد حس مشارکت در پروژه های عمران شهری در میان شهروندان است.

تاب زر در این باره گفت: تمرین مشارکت از پروژه های عمرانی آغاز کرده‌ایم و چندین پروژه  همچون بتون ریزی، بهسازی و نوسازی معابر سطح شهر با مشارکت شهروندان انجام شده است.

وی افزود: این فراید از مشارکت ۳۰ درصد شهروندان و ۷۰ درصد شهرداری شروع کردیم و به اکنون به نقطه ۸۰ درصد شهروندان و ۲۰درصد شهرداری رسیده ایم که این اتفاق در آبادانی شهر و توسعه زیرساخت های بسیار مفید بوده است.

وی ادامه داد: همچنین منطقه اورامانات و به ویژه شهر روانسر در دوران دفاع مقدس نقش بسیار پررنگی داشته و این شهر مسیر عبور بسیاری از رزمندگان بوده است. در همین راستا هر پروژه های عمرانی سطح شهر روانسر به نیت دو شهبد اجرایی و مزین شده است.

گفتگو و تنظیم: بهزاد خالوندی

کد خبر 2754183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha