هتل بوتیک‌ها فصلی نوین در صنعت گردشگری / علیرضا مرادی‌ بیستونی

سرویس کرمانشاه _ علیرضا مرادی‌ بیستونی کارشناس میراث‌فرهنگی و گردشگری و از فعالان این حوزه به بهانه آغاز فعالیت و راه اندازی دو «هتل بوتیک‌» در شهر کرمانشاه، در مطلبی به نقش این مجموعه ها در رونق صنعت گردشگری و احیای بافت تاریخی شهرها پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ هتل‌ بوتیک‌ها به عنوان جلوه‌ای نوین در مرمت، احیا و زنده‌سازی بناهای تاریخی با ارائه خدمات نوین در عین حفظ اصالت سنتی بنا از جذابیت ویژه‌ای برای گردشگران برخوردارند که می‌توانند سرفصل جدیدی را در احیای بافت‌های تاریخی در میان جامعه ایجاد کنند.

مجموعه‌های اقامتی گردشگری اصلی‌ترین زیرساخت در این صنعت هستند که می‌تواند در جذب گردشگری تاثیرات بسزایی داشته باشد چرا که هر گردشگر در زمانی که قصد سفر به شهر یا کشوری را دارد اولین موضوعی که به آن فکر می‌کند و در برنامه کاری خود قرار می‌دهد مبحث اقامت است.

این مهم در گذشته‌های دور نیز از دغدغه‌های کاروان‌ها و کاروانیان بود تا این که در زمان شاه عباس صفوی با ایجاد کاروانسراها توانست بخش اعظم این دغدغه را مرتفع کند. پس از آن آرام آرام با ایجاد مراکز اقامتی به صورت سرا و کاروانسرا مشکلات کمتر و گردشگران و مسافران با اجاره این مکان‌ها اقدام به مسافرت می‌کردند.

هتل بوتیک‌ها فصلی نوین در صنعت گردشگری / علیرضا مرادی‌ بیستونی

با روی کار آمدن هتل، متل، مهمانپذیر و غیره، کاروانسراها از انتفاع خارج و مراکز جدید جایگزین آن‌ها شد و صنعت گردشگری با تحولی ویژه در حوزه اسکان و خدمات‌ رفاهی همراه شد. تنوع این اماکن اقامتی فرصت‌های متعددی را پیش پای گردشگران قرار داد تا بر اساس علاقه‌مندی و بنا به میزان هزینه‌ای که برای سفر لحاظ کرده بودند در مراکز متناسب با شرایط خود اسکان پیدا کنند.

اما در سنوات جدید مردم کم کم از بناهای مدرن خسته و روی به معماری سنتی آوردند تا جایی که در شهرهایی مانند کاشان، اصفهان و غیره بناهای قدیمی احیا یا با ایجاد بنای جدید با همان سبک و سیاق قدیمی حال و هوای سنتی را برای گردشگران تداعی کردند، اما نام آن‌ها اقامتگاه سنتی بود که با خدمات داخل آن‌ها منافات دارد. زیرا اقامتگاه سنتی اگر بخواهد از نامش تأثیر بگیرد می‌بایست خدمات سنتی نیز ارائه کند که این خدمات مورد پسند هر گردشگری نیست.

برای رفع این موضوع و هماهنگی نام مجموعه با خدمات داخلی عنوانی با نام هتل بوتیک سنتی برای مجموعه‌های سنتی تعریف شده است که علاوه بر سنتی بودن خدمات مدرن را نیز ارائه می‌کنند و نه تنها مورد علاقه‌مندی افراد سنتی پسند است بلکه برای کسانی که خدمات ویژه و مدرن‌تری نیز لازم دارند فضای مناسبی را مهیا می‌کند.

هتل بوتیک‌ها فصلی نوین در صنعت گردشگری / علیرضا مرادی‌ بیستونی

استقبال گردشگران از هتل بوتیک‌ها باعث رونق هرچه بیشتر این حوزه شده‌ است و تقاضاهای فراوانی برای بازسازی بناهای تاریخی و تبدیل آن‌ها مجموعه‌های اقامتی و پذیرایی روز به روز بیشتر می‌شود. اتفاق مبارکی که به نگهداشت و احیای بخش مهمی از بناهای تاریخی در دل شهرها خواهد انجامید.

در شهر کرمانشاه ۲ مجموعه هتل بوتیک به نام‌های هتل بوتیک کرمانشاه و هتل بوتیک آریو راه‌اندازی شده‌اند که در ایام نوروز اقدام به پذیرش مسافر کردند که خوشبختانه در طول این ایام با استقبال ویژه گردشگران همراه شدند.

باید گفت عنوان هتل بوتیک نه تنها در بحث رشد و توسعه گردشگری می‌تواند تاثیر داشته باشد بلکه در حفظ و احیای بافت و بناهای تاریخی نیز موثر خواهد بود و موجب شده است تا سرمایه‌گذاران در این بخش ورود و اقدام به ایجاد و احیا و حفظ بناهای سنتی کنند. بدون تردید اقتصادی شدن فضاهای تاریخی رقبت و میل، مالکان، سرمایه‌گذاران و مسئولان شهری را برای باز زنده‌سازی این فضاها، اتفاقات بسیار مناسبی در حوزه بافت تاریخی شهرها رقم خواهد زد.

در بافت تاریخی شهر کرمانشاه در چند سال اخیر چند مجموعه تاریخی با حضور بخش خصوصی فعال شده‌اند که جزو پر رونق‌ترین پاتوق‌های شهری به حساب می‌آیند. با توجه به افزایش درخواست‌ها در این حوزه به زودی شاهد یک رویکرد رقابتی در این حوزه خواهیم بود، اتفاقی که قطعا می‌تواند برای بخش مهمی از بافت تاریخی شهر کرمانشاه نجات‌بخش باشد./

منبع: میراث آریا

کد خبر 2754637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha