۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۴

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

گزارش ویژه کردپرس از آمار بازدیدهای نوروزی از مجموعه های تاریخی؛
«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

سرویس کرمانشاه _ استان های غرب کشور علاوه بر جاذبه های طبیعی و فرهنگی، از آثار ممتاز تاریخی بسیاری نیز برخوردارند. خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش ویژه به مقایسه آمار 10 پایگاه و یا مجموعه تاریخی پربازدید غرب کشور در ایام نوروز شامل استان های؛ آذربایجان غربی، کردستان، همدان، کرمانشاه و ایلام پرداخته است که در ادامه می خوانید:

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ این گزارش برمبنای آمار رسمی بازدیدهای صورت گرفته در ایام سفرهای نوروزی از پایگاه های جهانی، ملی و مجموعه های تاریخی دارای بلیط فروشی است و شامل آمار بازدید از جاذبه های طبیعی و تفریحی مانند سدها، غارها، آرامگاه ها، سراب ها و یا دریاچه ها نمی شود.

«تاق بستان» در صدر پربازدیدترین های نوروز 1402

بر اساس آماری که میراث فرهنگی کرمانشاه در اختیار کردپرس قرار داده است؛ از 28 اسفندماه 1401 تا 12 فروردین 1402 تعداد 95 هزار و 519 گردشگر از پایگاه ملی تاق بستان بازدید کرده اند که در مقایسه با دیگر پایگاه ها و مکان های تاریخی، تاق بستان در جایگاه پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور قرار می گیرد. در طول ایام نوروز در این مجموعه برنامه های متنوعی از جمله شاهنامه خوانی، تنبورنوازی، دف نوازی، جشنواره اقوام، برنامه های ویژه کودکان و برنامه های ویژه ماه رمضان برگزار شد.

محوطه تاریخی تاقبستان در شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است و سراب پرآب و محوطه زیبای آن، از جاذبه های گردشگری کرمانشاه است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

پایگاه جهانی «بیستون» در جایگاه دوم

مجموعه‌ی ‌میراث ‌جهانی ‌بیستون ‌در ‌30 ‌کیلومتری ‌شمال ‌شهر ‌کرمانشاه ‌و ‌در مسیر جاده تهران واقع شده است. ‌در ‌این ‌مجموعه ‌15 ‌اثر ‌به ‌ثبت ‌جهانی ‌رسیده و ‌سنگ‌نبشته ‌متعلق ‌به ‌داریوش ‌اول ‌و  ‌نقش ‌برجسته ‌وی ‌در ‌بیستون، ‌یکی ‌از ‌مهم‌ترین ‌و ‌مشهورترین ‌اسناد ‌تاریخ ‌جهان ‌و ‌مهم‌ترین ‌متن ‌تاریخی ‌در ‌دوره‌ی ‌هخامنشیان ‌است.

به استناد آمار ارایه شده توسط میراث فرهنگی کرمانشاه، پایگاه جهانی بیستون با آمار 44 هزار و 594 گردشگر در جایگاه دوم جدول پربازدیدترین پایگاه های تاریخی غرب کشور قرار می گیرد. مجموعه بیستون در نوروز امسال برای اولین بار شاهد برگزاری برنامه های متنوعی همچون پاراگلایدر، صخره نوردی، پرواز بالن، اجرای کنسرت تنبورنوازی و توسط بخش خصوصی بود.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

آرامگاه بوعلی سینا در شهر همدان

آرامگاه ابوعلی سینا، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان همدان است و همچون تاق بستان، آرامگاه بوعلی هم نماد شهر همدان محسوب می شود.

بنای این آرامگاه به دو سبک ایران باستان و ایران بعد از اسلام ساخته شده است. المان های این آرامگاه، الهام از برج گنبد قابوس است و باغچه های آن نمونه ای از باغ های ایرانی هستند. کتابخانه با ۸ هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و موزه ابن سینا از جمله آثار دیدنی آرامگاه ابوعلی سینا است.

آرامگاه ابوعلی سینا  از 17 اسفند ۱۴۰۱ تا پایان ۱۳فروردین‌ماه 1402  تعداد ۳۶ هزار و ۵۰۰ بازدید کننده داشته است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

آرامگاه باباطاهر در جایگاه چهارم

آرامگاه باباطاهر شاعر و عارف معروف از جاذبه های گردشگری شهر همدان است که در میدانی مستطیل شکل و مشجر در شمال غربی شهر قرار گرفته است. گنبد هشت ضلعی و فیروزه ای بسیار زیبای این آرامگاه ترکیبی هنرمندانه از معماری های قرن هفتم و هشتم و معماری مدرن است.

این مجموعه  از 17 اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین ‌ماه 1402 تعداد ۲۹ هزار 800 بازدیدکننده داشته و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

هگمتانه پایتخت مادها

هگمتانه شهری تاریخی با بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت در مرکز شهر همدان است. آثار به جا مانده از ایران باستان نشان می دهد که شهر هگمتانه را مادها در قرن ۱۷ قبل از میلاد ساخته و آن را پایتخت اولین پادشاهان ایرانی قرار داده اند. پرونده این اثر مهم تاریخی برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

تپه تاریخی هگمتانه از 17 اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۳ فروردین‌ 1402 تعداد 18 هزار و 700 بازدیدکننده داشته است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

‌تخت ‌سلیمان در جایگاه ششم

مجموعه‌ی ‌جهانی ‌تخت ‌سلیمان ‌در ‌45 ‌کیلومتری ‌تکاب ‌در ‌استان ‌آذربایجان‌غربی ‌واقع شده ‌است.  ‌با توجه به اسطوره های مطرح شده پیرامون آن ‌انتساب ‌آن ‌به ‌زادگاه ‌زرتشت، از جایگاه ‌ویژه‌ای برخوردار ‌است. ‌مهم‌ترین ‌آثار ‌باز مانده ‌در ‌این ‌محوطه، ‌آتشکده ‌و ‌تالارهای ‌دوره ‌ساسانی ‌است.

مجموعه‌ی ‌جهانی ‌تخت ‌سلیمان از ۲۴ اسفند 1401 تا ۱۳ فروردین 1402 با ۱۶ هزار بازدید داشته است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

آرامگاه حیقوق نبی در تویسرکان

آرامگاه زیبای حیقوق نبی از پیامبران صاحب کتاب بنی‌اسرائیل در شهر تویسرکان همدان واقع شده است. ساختمان این آرامگاه مربوط به دوره‌ سلجوقیان  است. بنای آرامگاه حیقوق، بدنه‌ای هشت‌ضلعی و سقفی مخروطی‌شکل دارد.

این مجموعه از 17 اسفند 1401 تا 13 فروردین 1402 تعداد 15 هزار و 900 نفر بازدید کننده داشته است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

«خانه کُرد» در سنندج

خانه کُرد یا عمارت آصف به عنوان موزه مردم شناسی در شهر سنندج هر ساله مورد بازدید هزاران گردشگران و علاقمندان قرار می‌گیرد. این مجموعه بزرگترین موزه مردم ‌شناسی در ایران است که به معرفی یک قوم می پردازد. الگوی معماری مسکونی این بنا مشابه خانه‌های اصفهان و تهران و بویژه با ابنیه‌های مسکونی دوره قاجار است. عمارت آصف حدود چهار هزار مترمربع عرصه و اعیانی دارد.

این مجموعه از 28 اسفند ماه 1401 تا 12 فروردین تعداد 14 هزار و 718 بازدید کننده داشته است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

عمارت بزرگ خسروآباد سنندج

عمارت زیبای خسروآباد سنندج قصر سلطنتی و مقر والیان اردلان بوده ‌است. این بنای تاریخی توسط امان‌الله‌خان اردلان والی وقت کردستان در مساحت ۶۰۰۰ متر مربع ساخته شده‌است. از عمارت خسروآباد به عنوان باشکوه‌ترین بنای تاریخی استان کردستان نام برده اند. آب این مجموعه از مجموعه قنات‌های تعبیه شده در روی کوه آبیدر نشات می‌گیرد. از دیگر بخش‌های قابل توجه کاخ خسروآباد وجود حوض و فواره با آب جاری در طبقه سوم قصر می‌باشد.

عمارت خسرو آباد این مجموعه از 28 اسفند ماه 1401 تا 12 فروردین تعداد 10 هزار و 718 بازدید کننده داشته است.

«تاق بستان» پربازدیدترین مجموعه تاریخی غرب کشور

قلعه والیان معروف ایلام

قلعه والی یکی از جاذبه های معروف گردشگری شهر ایلام است. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری توسط غلام رضا خان فیلی، پسر حسینقلی خان ابوقداره، والی وقت این منطقه ساخته شده است. قلعه والی دارای اتاق ‌های تو در تو است که شامل ۲۰ اتاق بزرگ، ۵ اتاق کوچک، ۴ ایوان و ۲ تراس کوچک در ضلع جنوبی است.

این مجموعه قلعه دارای سه در ورودی است که ورودی اصلی آن به سبک یونانی است.

قلعه والی در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ تعداد 9 هزار و ۳۳۲ مورد بازدید داشته که نسبت به سال گذشته ۱۳۶ درصد افزایش داشته است.

کد خبر 2754391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha