صادرات ۲۳ میلیون دلار صنایع‌دستی از مرزهای کرمانشاه

سرویس کرمانشاه _ سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گفت: صنایع‌دستی کرمانشاه با صادرات سالانه نزدیک به ۲۳ میلیون دلار و ایجاد اشتغال برای نزدیک به ۴ هزار نفر از شرایط ویژه‌ای برخوردار بوده است.

به‌گزارش کردپرس؛ امین کوگانی در خصوص عملکرد یک ساله این معاونت اظهار کرد: در یک سال گذشته برنامه‌ریزی و اقدامات گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف صنایع‌دستی استان کرمانشاه برای بهبود بازارهای فروش، توسعه صادرات، برپایی نمایشگاه‌های موقت و فصلی، آموزش، پرداخت تسهیلات، احیای رشته‌های در حال فراموشی و ... انجام شده است که منجر به ارتقاء جایگاه صنایع‌دستی استان شده است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، گفت: در سال ۱۴۰۱ با هدف توسعه بازارهای فروش و صادرات محصولات صنایع‌دستی، اقدامات گسترده‌ای در حوزه رشته‌های شاخص و بومی استان انجام شد.

او افزود: برای حمایت از صادرات محصولات صنایع‌دستی با رایزنی‌های لازم با دستگاه‌هایی همچون گمرک و اتاق بازرگانی و مدیریت بازارچه‌های مرزی و ... انجام شد که خوشبختانه منجر به صادرات نزدیک به ۲۳ میلیارد تومان محصولات تولیدی صنایع‌دستی بومی از مبادی مرزی استان کرمانشاه صادر شده است.

حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی

کوگانی افزود: حمایت از هنرمندان و صنعتگران استان به عنوان یکی از اولویت‌های اداره‌کل در سال گذشته با وجود مشکلات اقتصادی با جدیت پی‌گیری شد و در این حوزه در سال گذشته ۴۶۲ طرح مستقل با مبلغ بیش از ۱۸۵ میلیارد ریال و ۹ طرح پشتیبان با مبلغ بیش از ۱۶ میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

او ادامه داد: همچنین از محل اعتبارات تبصره ۱۶ نیز ۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.

او گفت: در سال گذشته یکی از اهداف ما توجه به بیمه هنرمندان و صنعتگران واقعی استان بوده است که در این سال ۲۳۸ نفر از هنرمندان استان بیمه شده‌اند.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه گفت: نمایشگاه‌های صنایع‌دستی به عنوان یکی از فرصت‌های مهم برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی صنایع‌دستی همواره مورد تاکید بوده است.

او افزود: در سال ۱۴۰۱ هنرمندان و صنعتگران استان کرمانشاه در ۵۱ نمایشگاه صنایع‌دستی شرکت و حضور فعال داشته‌اند.

کوگانی در ادامه به صدور مجوز مشاغل و رشته‌های صنایع‌دستی به عنوان یکی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد اداره‌کل اشاره کرد و گفت: صدور مجوزها با نظارت و دقت پس از بازدید و آزمون عملی از متقاضیان در سال گذشته در دستور کار کارشناسان معاونت صنایع‌دستی استان قرار گرفته است.

او افزود: صدور این مجوزها با هدف ایجاد اشتغال پایدار و توسعه صنعت گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه انجام شده است.

او تصریح کرد: در سال گذشته برای۱۹۳۲ نفر از متقاضیان فعالیت در حوزه صنایع‌دستی مجوز فعالیت صادر شده است.
 
سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، گفت: در حوزه ایجاد اشتغال حاصل از صدور مجوز سه‌گانه که با هدف شناسایی افراد و صدور مجوز فعالیت انفرادی، کارگاهی و کارت شناسایی انجام می‌شود، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳ هزار و ۹۷۰ شغل در سطح استان کرمانشاه ایجاد شده است.

کوگانی در ادامه به تشدید بازدیدهای نظارتی از کارگاه‌های صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: بازدید کارگاه‌ها و مشاغل صنایع‌دستی با هدف ارتقای سطح کیفی حفاظت، ارائه خدمات و تولیدات صنایع‌دستی و جلوگیری از انحراف تسهیلات به صورت جدی مورد پی‌گیری و انجام قرار گرفته است.

او افزود: در سال گذشته ۱۸۲۲ مورد بازدید از کارگاه‌های صنایع‌دستی توسط کارشناسان این معاونت و شهرستان‌ها انجام شده است.

سرپرست معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان کرمانشاه، گفت: در حوزه آموزش نیز در سال گذشته برای ۱۹۸ نفر دوره‌های آموزشی برگزار شده است و نیز یک تفاهم‌نامه با امور زندان‌های استان برای آموزش رشته‌های صنایع‌دستی به زندانیان منعقد شده است.

او در خاتمه افزود: در حوزه احیاء و باز زنده‌سازی رشته‌های بومی صنایع‌دستی استان نیز در سال گذشته ۴ رشته نمدمالی، جاجیم بافی، ارغوان بافی و موج بافی احیاء شده‌اند.

کد خبر 2754767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha