جوانه ای در خلوت نشر / گفتگو با میثم رجبی مدیر «نشر آون»

سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی مدیرمسئول انتشارات آون و از فعالان فرهنگی و ادبی استان کرمانشاه است. گفتگوی کردپرس با آقای رجبی پیرامون فعالیت های این انتشارات در حوزه فرهنگ و ادبیات را در ادامه می خوانید:

آقای رجبی «آون» از فعال ترین مجموعه های حوزه نشر است. آیا راه اندازی و دریافت مجوز این مجوعه کار آسانی بود؟

سخت بود و اتفاقاً سخت گیری های زیادی صورت گرفت که با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و نیز پیگیری های آقای خسرو تمری، ریس اداره فرهنگ و ارشاد اسلام آبادغرب این تلاش ها به نتیجه رسید. حدود سه سال برای دریافت مجوز تلاش کردیم. این انتشارات مجموعه ای از افراد مستعد و خوش فکر در حوزه ویراستاری، صفحه آرایی، تصویرگری، طراحی جلد و... را با خود فعال نموده و نخستین انتشارات غرب استان کرمانشاه است. این نشر تلاش می کند خلاء چاپ و نشر کتاب را در این دیار برطرف نماید. اکنون به همت این نشر، اسلام آبادغرب مرکز مهم نشر کتاب شده و آون در خلوت نشر، جوانه زده است.

چطور شد که به فکر تأسیس نشر آون افتادید؟

قبل دریافت مجوز فعالیت انتشارات آون در غرب استان، مشکلات مهمی در حوزه چاپ و نشر وجود داشت. ما می‌دیدیم قلم های این دیار که برای چاپ آثار خود به مرکز استان و یا استان های همجوار مراجعه می کردند. کار برای نویسندگان ما سخت شده بود و گاهی ناامید می شدند و نویسندگی دور می شدند. اینها برای بنده درد و رنج بود. تصمیم گرفتم نشری داشته باشم و به دیارمان خدمت کنم.

فعالیت های پیرامون نشر کتاب را از همان سال 1399 آغاز کردید؟
نه، معمولاً مشکلات زیادی پیش روی یک ناشر تازه وارد هست و ما از خرداد 1400 فعالیت مان را آغاز کردیم.

انتشارات آون بیشتر در چه زمینه هایی فعالیت دارد؟

انتشارات آون در زمینه های مختلف آثار چاپ شده داشته و می تواند داشته باشد. اما عمدتاً در حوزه ادبیات آوانگارد تلاش دارد و امیدواریم بستری برای معرفی قلم های این حوزه و تقویت ادبیات دیارمان باشیم.

تنها با نویسندگان اسلام آباد کار می کنید یا با فعالان ادبی دیگر شهرستان ها هم همکاری دارید؟

مسلماً تأکید و تمرکز ما عمدتاً بر آثار شهرمان است، اما ما خودمان را منزوی نساخته ایم و از آثار ارسالی استان و سراسر کشور استقبال کرده ایم و کتاب چاپ کرده ایم. ما در نشر آون با کمک مجموعه ای از اساتید فرهنگ و ادب و هنر که شأن ملی دارند، تلاش داریم نشرمان را سراسری نماییم و در کل کشور فعال شویم.

کار نشر معمولا درآمد چندانی ندارد. آیا در مورد «آون» هم وضعیت همینطور است؟

همان طور که عرض شد، انگیزه اصلی عمدتاً خدمت فرهنگی به دیارمان بوده و برای کسب درآمد این کار را آغاز نکردم. اما در عمل هم می بینم که منطقه ما محروم است و نویسندگان ما توان ندارند که مبلغی برای نشر آثارشان بپردازند. اگر قرار بر دریافت وجه باشد، بسیاری از نویسندگان ما منصرف می شوند. در نشر آون می شود گفت در حد رایگان و تنها با دریافت برخی هزینه های ثابت کار و نه واقعاً درآمد، کتاب ها و آثار قلمی نویسندگانمان را چاپ می کنیم. این رویه ما که جز دلسوزی برای نشر نیست، باعث شده که صاحبان قلم های سایر استان ها نیز بتوانند آثار خود را برای چاپ به نشر آون عرضه نمایند.

تا کنون چه میزان اثر چاپ کرده‌اید؟

طبق آماری که در سال ۱۳۹۷ منشر شده، استان کرمانشاه ۷۰ ناشر دارد که بی شک تعداد این ناشران اکنون زیادتر شده است. آمار دقیقی در زمینه چاپ کتاب از سوی ناشران در استان وجود ندارد، اما بیشترین اثر چاپ شده متعلق به چند سال اخیر است که ۲۰۶ کتاب ثبت کتابخانه ملی شده و در سایت خانه کتاب انتشار یافته است. آمارها معمولاً دقیق نیستند، چون تعداد کتاب هایی که ثبت کتابخانه ملی نمی شوند یا در یک سال کاری به موقع ثبت نمی شوند بیشتر از این آمار است. انتشارات آون در سال اول تقریباً پنجاه عنوان کتاب چاپ نموده است که تعدادی از آنها بعد از پایان سال ثبت کتابخانه ملی شده اند. و از لحاظ چاپ یکی از انتشارات فعال استان است که با وجود نوپایی در سال اول پا به پای ناشران فعال و با سابقه استان پیش رفته است.

شما تنها کتاب چاپ می کنید یا برنامه های فرهنگی هم برگزار می کنید؟

برخی ناشران تسلط شان و حرفه شان تنها در حوزه نشر کتاب است. بنده خودم شاعر و نویسنده هستم و با فرهنگ و هنر و ادبیات منطقه و کشور آشنا هستم. امیدواریم با کمک نویسندگان منطقه، خیزش هایی در کار نشر ایجاد کنیم. مثلاً بنا داریم ضمن چاپ و نشر آثار نویسندگان، تاریخ ادبیات و فرهنگ و هنر منطقه را هم به خوبی بررسی کنیم و به زیور چاپ بیاراییم. هدف دیگر ما، همان طور که پیشتر عرض کردم، سراسری شدن است. بنا داریم با همکاری قلم های استان و کشور، به ناشر ممتازی در سطح کشور بدل شویم.

برای نشر آون، جنابعالی و همکارانتان آرزوی توفیق داریم.

سپاسگزارم

کد خبر 38960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha