ما حتی نمی دانیم برادرم کجاست؟  اگر این انزوای اجباری نیست، پس چیست؟ + فیلم

سرویس ترکیه - محمت اوجالان برادر رهبر در بند PKK در اعتراض به انزوای اجباری اعمال شده علیه برادرش، گفت که مدت ها است حتی از بودن یا نبودن اوجالان در امرالی خبری در دست نیست.

به گزارش کردپرس، محمت اوجالان برادر کوچکتر عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) در سخنانی با اشاره به بی خبری 37 ماهه از اوجالان و دیگر زندانیان زندان امرالی، خواستار برچیده شدن انزوای اجباری علیه زندانیان امرالی شد. 

بیش از 37 ماه است که هیچ خبر و اطلاعی از وضعیت عبدالله اوجالان رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK) و همبندان او در زندان امرالی، عمر خیری کُنار،‌ حامیلی ییلدریم و وُیسی آکتاش وجود ندارد.

چند ماه پیش نمایندگان حزب برابری و دمکراسی خلق‌ها (دَم پارتی) برای برچیدن انزوای اجباری علیه اوجالان و دیدار او با خانواده و وکلایش، در تاریخ هفتم دسامبر به ریاست کمیسیون تحقیقات حقوق بشر پارلمان مراجعه کردند. اداره‌ کل زندان‌ها وابسته به وزارت دادگستری در پاسخ به این خواسته مدعی عدم وجود انزوای اجباری علیه اوجالان شد و اعلام کرد که «در امرالی انزوای اجباری وجود ندارد و زندانیان امرالی از تمامی حقوق قانونی خود بهره‌مند هستند.‌»

این ادعا واکنش خانواده‌های زندانیان و وکلا را در پی داشت. روز شنبه دفتر حقوقی سده این ادعا را به طور کامل رد کرد و بر وجود انزوای اجباری در امرالی تاکید کرد.

ما نمی دانیم اوجالان واقعا کجاست؟

محمت اوجالان برادر عبدالله اوجالان روز گذشته در مصاحبه ای با امراله آجار خبرنگار خبرگزاری مزوپوتامیا گفت: «وزارت دادگستری نمایندگی دولت را بر عهده دارد، بیش از 37 ماه است که از برادرم هیچ اطلاعی نداریم، باید دولت و وزارت دادگستری حقایق را بگویند، اگر این انزوا نیست، پس چیست؟ اگر می‌گویند این انزوا نیست، بگویند تا برای آن اسم دیگری پیدا کنیم. اوجالان پیشتر در امرالی بود اما این‌که اکنون کجاست را نمی‌دانیم! در آن‌جا چه اتفاقی رخ می‌دهد را نمی‌دانیم! وزارت دادگستری باید پاسخگو باشد. تمامی زندانیان از حقوق خود برخوردار هستند، ما نیز می‌خواهیم از این حقوق بهره‌مند شویم، سال‌هاست که در این رابطه هیچ اطلاعی کسب نکرده‌ایم، اگر این انزوا نیست، پس چیست؟»

محمت اوجالان در ادامه گفت: «تا زمانی که با اوجالان ملاقاتی صورت نگیرد هیچ کس به حقوق و عدالت باور نخواهد کرد، اوجالان یک فرد عادی نیست، کردهای ترکیه او را رهبر خود می‌دانند. این که مقامات ترکیه این را می‌پذیرند یا خیر این مشکل آن‌هاست.»

کمیته پیشگیری از شکنجه اروپا خودش شریک جرم دولت ترکیه است

محمت اوجالان با اشاره به کارزار «درخواست آزادی برای عبدالله اوجالان، و یافتن راه‌ حل‌ سیاسی برای مسئله‌ کرد» و حمایت‌ها از این کارزار، گفت: «کسانی که خود را روشنفکر و دمکرات می‌دانند باید به انزوای اجباری علیه اوجالان واکنش نشان دهند.»

اوجالان با اشاره به اینکه کمیته اروپایی پیشگیری از شکنجه (CPT) در سال 2022 از امرالی بازدید کرد اما گزارش خود را ارائه نکرد، گفت: «CPT منتظر چه چیزی است؟ CPT ​​شریک ترکیه در این جنایت است. CPT همه چیز را می داند. نه تنها CPT بلکه اتحادیه اروپا و شورای اروپا نیز این حقایق را می دانند. با این حال خود را به کری و کوری زده اند.»

اگر انزوای اجباری وجود ندارد، پس ما چرا نمی توانیم اوجالان را ببینیم

محمت اوجالان با اعتراض به این که وزارت دادگستری گفته در امرالی هیچ ممنوعیتی وجود ندارد، گفت: «وزارت نمی تواند با گفتن انزوای اجباری وجود ندارد، از این موضوع خلاص شود. اگر انزوای اجباری وجود ندارد، پس چرا ما نمی توانیم به عنوان اعضای خانواده زندانیان با آنها ملاقات کنیم؟»

محمت اوجالان برادر عبدالله اوجالان در این مصاحبه همچنین به آزاد نشدن  ویسی آکتاش که مدت 30 سال محکومیت او به اتمام رسیده است، اعتراض کرد.

کد خبر 2770204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha