جلال باشلانگیچ افشاگر درد کردهای ترکیه چهره در خاک کشید

جلال باشلانگیچ روزنامه نگاری که سال های زیادی از عمر خود را صرف بیان و افشای درد و رنج کردهای ترکیه کرده بود، بر اثر سرطان در بیمارستانی در کلن آلمان درگذشت. باشلانگیچ سردبیر و بنیانگذار خبرگزاری آرتی گرچگ و کانال آرتی تی وی بود.

جلال در سال 1956 در استانبول به دنیا آمد. او روزنامه نگاری را در سال 1975 در روزنامه «اگه اکسپرس» آغاز کرد. در سال 1978 از دانشگاه اگه در رشته روزنامه نگاری فارغ التحصیل شد.
در سال 1989، وقتی که جلال خبرنگار روزنامه جمهوریت بود، گزارشی را درباره شکنجه شهروندان در روستای یشیل یورت از توابع شهرستان جزیر شرناخ آماده کرد. روزنامه جمهوریت حاضر به انتشار این گزارش نشد. جلال اعلام کرد که اگر این گزارش در روزنامه منتشر نشود استعفا می کند و همین باعث شد که گزارش مذکور در تیتر یک روزنامه جای بگیرد. گزارشی تکان دهنده که به سرعت توجه رسانه های مختلف را جلب کرد و همین گزارش باعث شد تا زمینه مجازات مسئولان این فاجعه فراهم شود.
او پس از این گزارش، در مصاحبه ای به بیانت گفت: «این اولین باری نبود که نیروهای نظامی روستاییان کُرد را اینگونه فجیع شکنجه کرده بودند. اما این اولین بار بود که پس از انتشار این گزارش، فرد مسئول در نتیجه کشمکش های طولانی محکوم شناخته شد. با این که صحت گزارش من، هم در حوزه قوانین ملی هم در حقوق بین الملل تایید شده بود، با این حال نظامیان مذکور هم در ستاد کل قوا و هم در گوش خودم مرا با عبارت «خائن به وطن» خطاب  کردند.
او در سال 2017 به آلمان رفت و خبرگزاری آرتی گرچگ و کانال آرتی تی وی را تاسیس کرد. کانالی که هم در آلمان و هم در ترکیه دفتر داشت . او در سال های روزنامه نگاری اش برنده جوایز متعددی برای فعالیت های روشنگرانه ش شد.
جلال بارها به خاطر افشاگری هایش درگیر دادگاه شد. آخرین بار دادگاه چهاردهم کیفری استانبول در سال 2019 او را به اتهام «تبلیغ برای سازمان تروریستی» به زندان محکوم کرد. 
از جلال، کتاب های زیادی از جمله «معمای خونین، ترانه هایی برای زندگی، معبد ترس» به یادگار مانده است. 
جلال در سوم می 2024 پس از مدتی مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستانی در کلن آلمان درگذشت. 
درگذشت جلال، روزنامه نگار آزاده ای که همواره برای افشای حقیقت تلاش کرد، جراحت بزرگی بر تن مطبوعات آزاد در خاورمیانه بود.

کد خبر 2770191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha