بررسی وضعیت حزب چپ سبز/HDP پیش از برگزاری کنگره

سرویس ترکیه - حزب چپ سبز حزب جایگزین HDP امروز یکشبه چهارمین کنگره خود را برگزار و در آن رؤسای مشترک جدید خود را انتخاب می کند، در این یادداشت به بررسی وضعیت حال حاضر حزب چپ سبز/HDP می پردازیم.

به گزارش کردپرس، حزب سبزها و آینده چپ (حزب چپ سبز) حزب جایگزین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، امروز یکشنبه 15 اکتبر چهارمین کنگره بزرگ خود را در باشگاه وزرشی بزرگ آتاترک آنکارا برگزار می کند. در این کنگره قرار است دو رئیس مشترک حزب با آرای اعضا انتخاب شوند. کمیته اجماع و تدارکات (اتاق فکر) حزب حزب چپ سبز دو نام را برای ریاست حزب چپ سبز به مسئولان برگزاری کنگره معرفی کرد. کمیته اجماع تولای حاتم اوغولاری و تونجای بارکی هان را به عنوان دو نامزد ریاست مشترک حزب به کنگره معرفی کرد. 

با این حال بنا بر اطلاعات به دست آمده از سوی خبرگزاری کردپرس از منابع درون حزب، به احتمال زیاد این دو نام رؤسای مشترک آتی حزب خواهند بود. 

پس از این که درخواست وکلای HDP برای به تعویق افتادن دادگاه انحلال حزب به پس از انتخابات ماه می از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه رد شد، این حزب با خطر انحلال پیش از انتخابات و از دست دادن قطعی فرصت انتخابات ماه می مواجه شد. به این ترتیب مقامات HDP تصمیم گرفتند حزب جایگزین خود یعنی حزب چپ سبز را به جای HDP به مصاف انتخابات بفرستند. این حزب ده سال پیش مدتی پس از تاسیس HDP برای مقابله با موقعیت های احتمالی نظیر انحلال HDP تشکیل شده بود و فعالیت سیاسی چندانی نداشت.

چیغدم قلیچ گون و ابراهیم آکین تا مدتی قبل از انتخابات ماه می 2023 رؤسای مشترک این حزب بودند که پس از جایگزینی آن به جای HDP، به دلیل تبعیت از رؤسای مشترک HDP به عنوان سخنگویان مشترک حزب چپ سبز ادامه فعالیت دادند. انتخابات ماه می در حالی برگزار شد که مردم هنوز میان HDP و حزب چپ سبز سرگردان بودند. فعالان مدنی و روزنامه نگاران و وکلای حزب که نقش مهمی در پیشگیری از تقلب در انتخابات در کردستان ترکیه را داشتد به زندان افتادند. 

رؤسا و مقامات حزب با وجود مسائل مهم زیادی که حزب و کردهای ترکیه درگیر آن بودند، دست از سخنرانی های هر روزه و دادن شعار درباره آزادی عبدالله اوجالان بر نداشتند. آنها به دلیل مصلحت اندیشی در کنار حزب جمهوری خواه خلق (CHP) قرار گرفتند و از نامزدی نامزد اپوزیسیون ششگانه کمال قلیچدار اوغلو حمایت کردند. قلیچدار اوغلو که خود بازی خورده بود در همان زمان با یکی از بزرگترین دشمنان کردها یعنی امید اوزداغ که در رویکردهای ملی گرایانه و نژادپرستانه خود پا را از حزب حرکت ملی (MHP) نیز فراتر گذاشته بود، متحد شد. فردی که نام او در فهرست اساتیدی است که از دانش خود برای کمک به سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و سرکوب کردها استفاده کرده است.

پس از شکست سخت اپوزیسیون و حزب چپ سبز/HDP در انتخابات ماه می، صلاح الدین دمیرتاش رهبر در بند HDP و مهمترین شخصیت سیاسی این حزب با پوزش از مردم به خاطر این شکست بزرگ و با اعلام این که درخواست او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و بسیاری دیگر از پشنهادات او از سوی رهبران حزب (پروین بولدان و مدحت سنجر) و دیگر مقامات آن نادیده گرفته شده است، از صحنه سیاسی ترکیه خداحافظی کرد. دمیرتاش در یک مصاحبه و یک یادداشت مفصل دلایل خود برای این کار را توضیح داد و انتقادات تندی را علیه مقامات HDP مطرح کرد. پس از آن بود که پروین بولدان و مدحت سنجر اعلام کردند که انتقادها را شنیده اند و آن انتقادهایی که با یغض همراه نبوده را بررسی می کنند. آنها اعلام کردند که به دلیل شکست های پیش آمده حاضرند در کنگره آتی حزب از نامزدی برای ریاست حزب کناره گیری کنند. ر حالی که انتخاب پروین بولدان در کنگره سال گذشته نیز به طور غیر قانونی نامزد ریاست حزب شد و بر اساس چیزی که مقامات حزب آن را مصالح حزب اعلام کرده بودند به ریاست حزب برگزیده شد؛ و این انتخاب مغایر با قوانین داخلی حزب بود. زیرا بولدان دو دوره ریاست خود بر حزب را به پایان رسانده بود و نباید نامزد می شد.

پس از آن کنگره HDP در اواخر آگوست برگزار شد و «سلطان اوزجان» و «جاهد کرکازاک» به عنوان روسای مشترک جدید HDP انتخاب شدند. به این ترتیب رؤسای مشترک HDP در یک انتخابات داخلی فرمالیته و بی سر و صدا عوض شدند و همانطور که مقامات HDP پیشتر اعلام کرده بودند این حزب تمام فعالیت های سیاسی خود را به حزب چپ سبز واگذار کرد.

در کنگره امروز قرار است حزب چپ سبز رؤسای جدید مشترک خود، اعضای مجمع حزب و شورای مرکزی تصمیم گیری را انتخاب کند. همچنین اساسنامه و نام حزب نیز تغییر خواهد کرد.

اگرچه حزب چپ سبز پیشتر از وقوع تغییرات بزرگ در ساختار این حزب پس از کنگره خبر داده داده بود، اما همانگونه که منابع کردپرس از فرمالیته بودن این کنگره خبر دادند احتمالا همه چیز از پیش تعیین شده است و احتمال تغییر آنچنانی در سیاست های حزب چپ سبز/HDP و نجات آن از وضعیت بی سامان کنونی بعید به نظر می رسد.

کردپرس - زهرا کمیجانی

کد خبر 2761942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha