رؤسای مشترک HDP مسئولیت خود را واگذار می کنند

سرویس ترکیه - پس از عدم موفقیت HDP در انتخابات ماه می، رؤسای مشترک HDP از کناره گیری خود از ریاست حزب در دوره بعدی خبر دادند.

به گزارش کردپرس، پروین بولدان و مدحت سنجر رؤسای مشترک حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از تصمیم خود برای عدم شرکت به عنوان نامزد ریاست حزب در کنگره آتی HDP خبر دادند.

بولدان و سنجر با شرکت در یک برنامه زنده تلویزیونی در کانال مدیا خبر به انتقادات درباره عملکرد HDP و روندی که منجر به شکست این حزب در انتخابات شد، پاسخ دادند.

بولدان با بیان این که به عنوان مسئولان حزب درباره نتایج انتخابات ارزیابی هایی کرده اند، گفت: «ما انتقاداتی را که انجام شده مورد بررسی قرار دادیم.»

او گفت که اتفاق رخ داده در انتخابات شکست نیست بلکه عدم دستیابی به اهداف است و برای بررسی این موضوع نیز باید همه عوامل را در نظر گرفت از جمله سرکوب HDP و پرونده انحلال این حزب از سوی دولت باید مورد بررسی قرار گیرند. 

او از فقدان نمایندگی گروه های مختلف مردم از جمله ارمنی ها، ایزدی ها و افراد دارای معلولیت به عنوان یک نقص بزرگ در حزب نام برد.

پروین بولدان علت حمایت از نامزدی نماینده اپوزیسیون را اجماع بر سر یک نفر برای ایجاد وحدت دموکراتیک توصیف کرد و گفت که به دلیل اتفاقاتی که پس از زلزله در ترکیه رخ داد حزب به این نتیجه رسید که باید چنین تصمیم استراتژیکی اتخاد کند.

او با بیان این که نتایج هر انتخاباتی نقشه ادامه راه حزب را تعیین می کند گفت: «پس از حصول این نتیجه در جلسات هیات مدیره حزب تصمیم گرفتیم که روند برگزاری کنگره حزب را آغاز کنیم.»

بولدان ضمن اشاره به این که نمی خواهد در انتخابات ریاست حزب در کنگره شرکت کند، گفت که حاضر است به عنوان یکی از مسئولان حزب هر بهایی را که لازم باشد بپردازد.

او افزود: «من انتقادات را در نظر می گیرم. برخی از این انتقادات بدخواهانه است، اما انتقادات سازنده ای نیز وجود دارد که به من انگیزه می دهند. خوشحال می شوم که مسئولیت ریاست مشترک کنگره را به دوست دیگری بسپارم. من دیگر در فرآیند تصمیم گیری برای حزب شرکت نخواهم کرد. ما در برابر مردم خود و در برابر کسانی که به ما رای دادند پاسخگو خواهیم بود. ما به کنگره خواهیم رفت، اما اکنون دوره پاسخگویی است.»

پروین بولدان بزرگترین ایراد در  ائتلاف انتخاباتی HDP را عدم نمایندگی آن از همه قشرهای جامعه به اندازه لازم و کافی دانست.

مدحت سنجر دیگر رئیس مشترک HDP، نیز در سخنانی با بیان این که در انتخابات گذشته نیمی از جامعه تمایل خود را برای تغییر در جامعه ابراز کرده اند، بر روی خواست تغییر رژیم حاکم در ترکیه از سوی مردم تاکید کرد.

او گفت که اگرچه رفتن به مصاف انتخابات زیر چتر حزب چپ سبز باعث عدم کسب نتایج مطلوب در انتخابات شد، اما HDP مسئولیت خود را نیز در این زمینه باید بپذیرد و می پذیرد.

او با اشاره به سخنان دمیرتاش درباره انتخابات ماه می، صلاح الدین دمیرتاش را یک دوست ارزشمند دانست و گفت که پیش از انتخابات با او درباره نامزدی در انتخابات مذاکره شده است و دمیرتاش اعلام کرده است که مشکل حقوقی دارد. سنجر از حمایت دمیرتاش از نامزدی یک نامزد زن از سوی HDP خبر داد.

سنجر با اشاره به عدم موفقیت HDP در انتخابات و آماده شدن آن برای رفتن به انتخابات درون حزبی در کنگره آتی حزب، گفت: «گر فرآیند انتخاب ناموفق  باشد، مسئولیت این امر بر عهده شخص من است. من از نامزدی برای ریاست مشترک حزب در دوره بعدی کناره خواهم گرفت. روند برگزاری کنگره آغاز شده است. ما می‌خواهیم راه را برای همه کمیته‌ها هموار کنیم تا فرآیند انتقاد از خود را انجام دهند. ما نمی خواهیم حزب توسط روسای مشترک قفل شود زیرا HDP حزبی است که با اراده جمعی اداره می شود.»

کد خبر 2758004

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha