گزارش اختصاصی کردپرس از برگزاری پنجمین کنگره حزب دموکراتیک خلق ها 

سرویس ترکیه - کنگره حزب دموکراتیک خلق ها امروز یکشنبه در شهر آنکارا برگزار شد. گزارش خبرنگار کردپرس که در این کنگره حاضر بود از حضور پرشور اقشار مختلف در این کنگره خبر می دهد.

به گزارش کردپرس، کنگره ای که ماه ها برای برگزاری آن تلاش شده بود امروز برگزار شد. نمایندگان و اعضای شورای مرکزی حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از چند ماه پیش تا کنون در حال آماده شدن برای برگزاری این کنگره بودند.

این کنگره از چند جهت بسیار اهمیت داشت. این که دادگاه انحلال HDP در مراحل بسیار حساسی به سر می برد و احتمال دستور انحلال این حزب نیز بعید به نظر نمی رسد. HDP با برگزاری این کنگره میزان مشارکت مردمی حزب خود را بار دیگر نه تنها به رخ احزاب حاکم، بلکه به رخ احزاب اپوزیسیون ترکیه کشید.

در شرایط حساس کنونی که کشور در حالت جنگ در کردستان عراق به سر می برد، همچنان برنامه ای برای برگزاری عملیات در کردستان سوریه وجود دارد، و عملیات مختلف در مناطق مختلف کردستان ترکیه در جریان است، HDP توانست با بسیج مردمی خود نشان دهد که همچنان از پایگاه مردمی خوبی برخوردار است که نه تنها از کردها تشکیل شده است بلکه اعضای بسیار زیادی در میان اقلیت های دیگر زبانی و قومی ترکیه نیز دارد.

شرکت بیش از 100 تن از نمایندگان احزاب سیاسی و نهادهای مدنی بیش از 20 کشور مختلف جهان، همچنین پوشش خبری گسترده از اقصی نقاط جهان نیز پیام بسیار مهمی برای احزاب حاکم و اپوزیسیون ترکیه داشت. به ویژه این که نمایندگان احزاب به ویژه از کشورهای اروپایی و فلسطین حمایت خود را از HDP به عنوان حزبی که خواهان برابری و دموکراسی است، اعلام کردند. این نشان داد که HDP نه تنها جایگاه خوبی در ترکیه دارد بلکه در روابط خارجی خود نیز بسیار فعال عمل می کند و می تواند پیام خود را به کشورهای دیگر نیز برساند.

در این کنگره قرار بود رؤسای مشترک حزب انتخاب شوند که با رآی قاطع اعضای حزب، مدحت سنجر و پروین بولدان برای دور بعدی نیز به عنوان رؤسای مشترک حزب انتخاب شدند. HDP در این انتخاب نشان داد که بیش از این که به دنبال نام و ریاست باشد، به دنبال ایجاد اتحاد و همبستگی بین گروه های مختلف رای دهندگان خود است. خواست اکثریت بر انتخاب دوباره رؤسای مشترک فعلی و تمرکز بر موضوعات مهم تر قرار گرفت.

در این کنگره علاوه بر شرکت گسترده مردم، همچنین حضور نمایندگان احزاب و نهادهای مدنی خارجی، بسیاری از اعضای جنبش زنان آزاد (TJA)، اعضای جمعیت مادران صلح، مادران شنبه، و بسیاری از شخصیت های مهم مانند اعضای خانواده شن یاشار بانوی عدالت خواه کرد، باشاک دمیرتاش همسر صلاح الدین دمیرتاش رهبر در بند HDP و دیگران نیز حضور به هم رساندند. همچنین اعضای شاخه جوانان احزاب چپ، حزب جمهوری خواه خلق (CHP)، حزب سوسیالیست فرودستان (ESP) و شاخه های جوانان بسیاری از نهادهای مدنی نیز در این کنگره شرکت کردند. حضور شاخه های جوانان در حالی رخ داد که بسیاری از این افراد به دلیل فعالیت های سیاسی خود در ماه های اخیر بازداشت شده و درگیر پرونده های قضائی سنگین شده اند.

امروز چه اتفاق هایی افتاد؟

اتوبوس های حامل مردم از شهرهای مختلف در طی روز گذشته به آنکارا رسیدند. تا ساعات اولیه بامداد کمیته های استقبال از مسافران از شهرهای مختلف، در دروازه های اصلی آنکارا به انتظار آنها ایستادند. کمیته ها شامل اعضای شورای مرکزی و وکلای HDP بودند تا در صورت برخورد با هر مشکلی آن را حل کنند.

بسیاری از مسافران در خانه های کردهای مقیم آنکارا اسکان داده شدند. بسیاری نیز در راه خوابیدند. بسیاری از خانواده ها که خود از نقاط دوردست آمده بودند در پارک های مجاور شب را به صبح رساندند. می توان گفت که شب گذشته هیچ کس نتوانست بخوابد.

از ساعت 7 صبح خبرنگارها از خبرگزاری های مختلف در جایگاه خبرنگارها حاضر شدند. نماینده ها و اعضای شورا کم کم به آنها پیوستند و مردم نیز سالن را پر کنند. کنگره تقریبا بدون تاخیر در ساعت 10 بامداد امروز به طور رسمی آغاز شد.

مسیر های منتهی به پارک گنچلیک که ورزشگاه بزرگ آنکارا در آن قرار دارد، از دو طرف نیز توسط خودروهای سنگین پلیس بسته شد. نیروهای بسیاری از ساعت ها پیش از آغاز مراسم مسئولیت حفظ امنیت منطقه را بر عهده گرفتند. برخورد نیروهای پلیس با مردم قابل قبول بود. در هر طرف ورودی به محوطه ورزشگاه، دو گیت پلیس وجود داشت که نیروهای پلیس زن و مرد افراد رابازرسی بدنی می کردند. یعنی هر فردی برای ورود به محوطه دست کم دو بار از گیت بازرسی می گذشت.

در همان ساعت های اولیه صبح تمام صندلی های داخل سالن از جمیعت پر شد. با وجود مراقبت شدید نیروهای حراست HDP در داخل سالن، می توان گفت فاصله زیادی بین مردم با رؤسای مشترک حزب و نمایندگان نبود با این حال نمایندگان بدون ترس در بین مردم راه می رفتند و با آنها گفتگو می کردند. بسیاری از نمایندگان با طرفداران خود دیدار و گفتگو کردند و عکس مشترک گرفتند.

بخشی از سالن های بالایی نزدیک به سن به نمایندگان احزاب خارجی و نهادهای مدنی و بین المللی اختصاص یافته بود که به جهت حفظ امنیت شخصیت های بین المللی رفتن به این بخش برای عامه مردم مسدود شده بود. به نظر می رسد حضور نماینده های بین المللی به امنیت بیشتر این کنگره نیز کمک کرده بود.

بخشی از عقب سالن به اصحاب رسانه تعلق داشت و آنها از همانجا در حال ارسال اخبار خود روی پایگاه های خبری بودند. خبرنگاران آژانس های خبری مزوپوتایما، ژین نیوز، کانال اوزگوروز، شبکه آرتی تی وی، روزنامه جمهوریت و ... در میان خبرنگارهای حاضر در سالن دیده می شدند. تعدادی از خبرنگارهای مزوپوتامیا، مسئولیت تهیه خبر و گزارش و تصویر برای پایگاه خبری HDP را بر عهده داشتند. نمایندگان حاضر با وجود خستگی بسیار زیاد ناشی از فعالیت طولانی خود، هر چند کوتاه با آغوش باز با خبرنگارها مصاحبه می کردند.

پس از سخنرانی خانم پروین بولدان و آقای مدحت سنجر رؤسای مشترک حزب، نمایندگان احزاب خارجی و نهادهایی مدنی بین المللی به روی صحنه آمدند و به سخنرانی پرداختند. سخنرانی نمایندگان خارجی به ویژه نماینده حزب سبز اروپا و نماینده فلسطین با تشویق شدید حاضران مواجه شد. پس از این جمعیت کمی خسته شدند. بسیاری از افراد برای نوشیدن چای و آب به تماشای این سخنرانی در محوطه بیرونی ادامه دادند. برخی نیز بدون این که موسیقی در کار باشد، با خواندن آوازهای فولکلوریک و آیینی کُردی، دست به دست هم داده و در جای جای سالن و محوطه هلپرکی کردند.

در ساعت های پایانی کنگره رأی گیری برای تعیین اعضای شورای مرکزی حزب همچنین انتخاب رؤسای مشترک دوره جدید برگزار شد. اعضای شورای حزب برای فعالیت دو ساله انتخاب شدند. همچنین اعضای جایگزین شورای HDP و اعضای هیأت انضباطی مرکزی نیز انتخاب شدند. رؤسای مشترک حزب نیز با اکثریت آرا برای دوره 5 ساله آینده باز انتخاب شدند.

در پایان مردمی که با اتوبوس ها به طور گروهی از شهرها و روستاهای مختلف آمده بودند، به سوی اتوبوس های خود رفته و در ساعت های عصر روانه شهر و دیار خود شدند.

به دلیل برگزاری کنگره از روزها قبل تمام بلیط های اتوبوس و هواپیما از شهرهای مختلف به سوی آنکارا پر شدند، و بسیاری از فعالان و خبرنگارها که خود برای شرکت در کنگره آمده بودند، با مشکل پیدا نکردن بلیط برگشت مواجه شده اند. با این حال به نظر می رسد همبستگی در میان طرفداران HDP و کردها به قدری هست که هیچ مسافری روی زمین نماند.

کردپرس - سرویس ترکیه

کد خبر 34962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha