اردوغان که خبر از سقوط کوبانی داد، باید محاکمه شود

سرویس ترکیه - علی بوزان نماینده حزب چپ سبز با ارزیابی روند دادگاه کوبانی آن را غیر قانونی خواند و خواستار محاکمه اردوغان شد که با سخنان خود مردم را به خیابان ها ریخته بود.

به گزارش کردپرس، بیست و هفتمین نشست رسیدگی به پرونده موسوم به پرونده اعتراضات کوبانی، علیه سیاستمداران کرد از جمله فیگن یوکسک داغ و صلاح الدین دمیرتاش، رؤسای سابق حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از روز گذشته در پردیس زندان سینجان آنکارا آغاز شد. علی بوران نماینده حزب حزب سبزها و آینده چپ (حزب چپ سبز) که از ابتدای شکل گیری این پرونده آن را تعقیب کرده است، با اشاره به محتوای این پرونده گفت: «در اصل کسی باید محاکمه شود که گفته بود کوبانی دارد سقوط می کند.»

بوزان که در نشست روز گذشته دادگاه کوبانی شرکت کرده بود، با دادن اطلاعاتی درباره این دادگاه به خبرنگار مزوپوتامیا گفت: «سیاستمداران کرد روز گذشته درباره اسناد جدیدی که وارد این پرونده شده اند، توضیحات خود را دادند. با این حال رئیس دادگاه مدام به میان سخنان آنها پرید. روند اقدامات غیر قانونی که از ابتدا در این پرونده شاهد آن بوده ایم، همچنان ادامه دارد. متأسفانه حق دفاع متهمان محدود شده و دادرسی عادلانه برگزار نمی‌شود. این وضعیت به تنهایی نشان می‌دهد که با یک روند دادرسی قانونی سر و کار نداریم.»

بوزان با یادآوری اینکه اعتراضات کوبانی در واکنش به سخنان اردوغان رئیس حزب عدالت و توسعه (AKP)  آغاز شد، افزود: «در 7 اکتبر 2014 اردوغان گفت "کوبانی همین الان است که سقوط کند" و پس از آن مردم به خیابان ها ریختند. متهم واقعی که باید تحت تعقیب قرار گیرد، صاحب این جمله است.»

بوزان با بیان اینکه هیأت دادگاه خواستار مجازات سریع سیاستمداران کرد بوده اند، گفت: «دادگاه می خواست این پرونده را پیش از انتخابات مجلس نهایی کند، اما موفق نشد و برخی از متهمان امروز در مجلس هستند.»

او افزود: «پرونده کوبانی نه بشردوستانه است و نه قانونی، هر روز اسناد جدیدی به پرونده اضافه می شود. این محاکمه از همان ابتدا به صورت سیاسی آغاز شده است. روند دادگاه کوبانی قطعاً توسط تشکیلات سیاسی تعیین خواهد شد.»

کد خبر 2759018

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha