موزه خانه به دوش اسلام آبادغرب / میثم رجبی

سرویس کرمانشاه _ میثم رجبی از فعالان فرهنگی و اجتماعی به موضوع انتقال موزه اسلام آباد در دوران زلزله به کرمانشاه و ضرورت بازگشایی دوباره این موزه به اسلام آباد شده است.

خبرگزاری کردپرس _ اسلام آبادغرب از شهرهای تاریخی ایران است، علاوه بر اینکه نخستین جای کشت و زرع بشر در ۱۲ هزار سال پیش بوده، آثار تاریخی زیادی در دوره های مختلف دارد که به آن جایگاه ارزنده ای در ایران و جهان بخشیده است و در بسیاری از موزه های مطرح آثار کشف شده ای از شهرستان قرار دارد که نشان از تنوع و قدمت این کهن بوم دارد.

موزه ها در هر شهری قرار گرفته اند یکی از سرمایه های مهم آن شهر محسوب می شوند و در رشد فرهنگی و جذب گردشگر داخلی و خارجی پایگاه تاثیرگذاری به حساب می آیند.

تنها به عنوان نمونه در تایید غنای تاریخی این دیار، در شهریور امسال ۳۵۰۰ شی تاریخی در یکی از روستاهای اسلام آباد از دست قاچاقچیان کشف شد که آثاری از دوره های مختلف و بعضا چند هزار سال پیش را دارا می باشد که این آثار به تنهایی یک موزه معتبر را سامان می دهند.

در سال ۱۳۸۸ در اقدامی ارزشمند با همت اداره میراث و فرمانداری، موزه تخصصی باستان شناسی اسلام آباد در میدان بهشتی جنب فرمانداری تأسیس شد.

موزه تا سال ۱۳۹۶ دایر بود اما در این سال برخی مسئولان میراث که علاقه ای به باستان شناسی، موزه داری و میراث فرهنگی نداشتند زلزله سرپل ذهاب را بهانه ناامنی آن قرار داده و در استان مذاکره کردند که تعطیل و اشیاء آن به استان منتقل شود. متاسفانه این امر نامیمون اتفاق افتاد و موزه به کرمانشاه منتقل شد.

در این میان، تلاش جامعه هنرمندان اسلام آباد غرب برای احیای موزه شهرستان و باز گرداندن اشیاء آن به شرایط کرونایی برخورد و حسب قول مسئولان انجام آن به دوران پس از کرونا موکول شد. حال در یک سال گذشته به صورت مداوم پیگیری هایی از طرف جامعه هنرمندان و جناب آقای کرمی فرماندار شهرستان برای بازگردانی آثار موزه و احیای آن صورت گرفته و فرمانداری که مالکیت ساختمان موزه را دارا می باشد حاضر به واگذاری بلندمدت آن به میراث شد تا زمانی که میراث اعتبار تأسیس موزه در شهرستان را پیدا نماید.

اما هر بار به دلایلی روند این کار به عقب می افتد که جز نشان از بی مهری مسئولین میراث استان نسبت به خواسته جامعه -چند هزار نفر- هنرمندان شهرستان چیز دیگری نخواهد بود.

کد خبر 43099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha