کریدورِ ناتمام!

سرویس کرمانشاه _ استان های مرزی غرب کشور هنوز فاقد یک کریدور بزرگراهی استاندارد هستند و ترانزیت کالا و ترد مسافری میان آن ها با دشواری های بسیار صورت می پذیرد. این استان ها با وجود دو دهه تلاش در تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور که مرز بازرگان را به بندر امام (ره) متصل می کند، هم ناکام بوده اند و برخی استان ها مانند کرمانشاه و کردستان در این زمینه بسیار ضعیف ظاهر شده اند. خبرگزاری کردپرس در گزارشی به آخرین وضعیت این کریدور مهم مبادلاتی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ کریدور مبادلاتی شمال غرب به جنوب غرب، یک جاده ترانزیتی بین المللی و بسیار استراتژیک در نوار مرزی غربی کشور است که از مرز بازرگان در مجاورت کشور ترکیه آغاز می شود و با عبور از پنج استان آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان، به بندر امام خمینی(ره) در ساحل خلیج فارس متصل می شود.

با اجرای این جاده ترانزیتی با طول ۱۴۸۲ کیلومتر، یک ارتباط بزرگراهی مناسب بین استانی برای استان های غرب کشور ایجاد می کند و امکان دسترسی آسان به بازار همسایه‌های شمالی ایران در حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای جنوب خلیج فارس برای این استان ها فراهم می شود. این کریدور از طریق بازرگان به استانبول و سپس اروپا متصل می شود و یک دسترسی زمینی ویژه به اروپا برای استان های کرمانشاه و کردستان فراهم می کند.

آذربایجان غربی و بیشترین سهم از کریدور غرب کشور

استان آذربایجان غربی بیشترین سهم را از کریدور بزرگراهی غرب کشور داراست  و  یک سوم ( حدود ۵۳۰ کیلومتر) از این شبکه حمل‌ و نقل جاده‌ای در این استان واقع شده است که از مرز بازرگان تا بوکان امتداد دارد و در ادامه به سقز در استان کردستان متصل می شود.

آذربایجان غربی همچنین موفق ترین استان در اجرای کریدور غرب کشور هم بوده است. مدیرکل راه و شهرسازی استان در گفتگو با مهر عنوان کرد: تاکنون بیش از ۴۴۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در استان زیر بار ترافیک رفته است و امسال هم ۱۴ کیلومتر از این محور تکمیل و به بهره برداری می‌رسد و تنها حدود ۵۴ کیلومتر از کل طرح باقی می‌ماند.

اجرای کریدور با اولویت اتصال سنندج به میاندوآب

حدود ۳۲۰ کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشور در حوزه استان کردستان واقع شده است که از این میزان تاکنون کمتر از ۱۶۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده است که آمار ضعیفی محسوب می شود.

در این میان اولویت استان کردستان، تکمیل قطعات واقع در قسمت شمالی این استان و مسیر سنندج – دیواندره – سقز و سپس بوکان است. یکی از مهم ترین قطعات این  بخش، قطعه شماره پنج به طول ۴۹ کیلومتر در حدفاصل سنندج - دیواندره است که ۴۱ کیلومتر آن زیر بار ترافیک رفته و در مجموع ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

۱۲۰۰ میلیارد تومان هم از محل اعتبارات سفر رئیس‌ جمهور به استان کردستان به تکمیل پروژه بزرگراه غرب کشور اختصاص یافته است.

قطعه کامیاران - هرسین همچنان ناتمام

 از ۱۴۸۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی غرب کشور تنها ۱۵۰ کیلومتر آن در استان کرمانشاه واقع شده است که کمترین سهم در بین استان های غرب کشور محسوب می شود. بخشی از این کریدور شامل سه راهی هرسین تا قزانچی به طول ۴۰ کیلومتر هم پیش از این در دهه ۶۰ به صورت بزرگراهی اجرا شده است. با این وجود راه و شهرسازی کرمانشاه طی دو دهه اخیر در تکمیل در تکمیل همین ۱۱۰ کیلومتر باقی مانده هم ناتوان بوده است. در حالیکه در استانی مانند آذربایجان غربی حدود ۴۴۰ کیلومتر و استان کردستان بیش از ۱۵۰ کیلومتر از این کریدور به بهره برداری رسیده است. همچنین فراموش نکنیم که مسیر کامیاران – هرسین بسیار مسطح است و حتی یک تپه مهم هم در این مسیر جاده نیست.

 قطعه قزانچی - کامیاران پاییز سال گذشته به اتمام رسیده و تنها تقاطع غیر همسطح آن باقی مانده و تاکنون افتتاح نشده است. همچنین در مسیر سه راهی هرسین تا هرسین هنوز پل چهر تکمیل نشده و طبق وعده راه و شهرسازی کرمانشاه قرار است تابستان امسال عملیات احداث آن به اتمام برسد.

قطعه بزرگراهی هرسین _ نورآباد هم که قسمت اعظم آن در حوزه جغرافیایی استان لرستان واقع شده، هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

کریدوری که هنوز لَنگ می زند

با بررسی وضعیت پیشرفت پروژه بزرگراهی غرب کشور می توان دریافت که این کریدور تا تبدیل شدن به یک مسیر ارتباطی مناسب و تحول آفرین برای استان های محروم و توسعه نیافته غرب کشور فاصله بسیار دارد و هنوز هیچ کدام از مراکز استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و لرستان توسط این بزرگراه به هم متصل نشده اند. در این میان متاسفانه همکاری ها و رایزنی های استانی و منطقه ای خاصی هم میان این استان ها به چشم نمی خورد و هر کسی کار خود را می کند. به عنوان نمونه بزرگراه کرمانشاه - کامیاران تقریبا در مراحل تکمیل نهایی است ولی در ادامه، در مسیر ۶۰ کیلومتری کامیاران تا سنندج هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و تکمیل آن حداقل در کوتاه مدت، در اولویت کاری استان کردستان هم قرار ندارد. و یا مسیر کرمانشاه - هرسین تقریبا تکمیل شده ولی مسیر هرسین به خرم آباد هنوز به نیمه راه هم نرسیده و در اولویت کاری استان لرستان هم نیست. شاید در این میان تنها امیدواری قابل تصور، اتصال سنندج به ارومیه تا قبل از فرارسیدن سال ۱۴۰۵ است و اتصال بزرگراهی کرمانشاه - سنندج و کرمانشاه - خرم آباد ممکن است به دهه بعدی هم کشیده شود.

گزارش: بهزاد خالوندی

کد خبر 2759777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha