امروز که در دست توام مرحمتی کن ... / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ رامین پی‌بردی از فعالان و صاحب نظران شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در مطلبی به موضوع تخریب تدریجی معماری سنتی و اصیل روستاها در بخش دینور کرمانشاه به عنوان یک سرمایه گردشگری در منطقه پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس_ طبق روال همیشگی و به منظور کاوش بیشتر روستاهای استان کرمانشاه این بار نیز عازم بخش دینور شهرستان صحنه شدیم که اوصاف نیکویی آن در این مختصر نمی گنجد و بایستی اوقات بسیاری در این خطه متمدن و با فرهنگ سکنی گزید تا شاید به ادراک بخشی از این همه زیبایی دست یافت.

باری فرصت یک روزه امکان بازدید چند روستا را فراهم نمود که یکی از آنها شاهپور آباد بود که نمای کاه گلی آن از دور چشم هر بیننده ای را مجذوب خویش می نمود.

روستاهای کاه گلی بخش وسیعی از هویت و تاریخ و تمدن این دیار کهن بوده اند که بدلیل نوگرایی و تقلید از شهری که خود حیران و سرگشته است و نمی داند به کدام سمتی می رود منظر و معماری خویش را فراموش و اسیر نماهای افسونگر شهری شده اند .

روستای شاهپورآباد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بافت کاه گلی آن به تدریج از سکنه خالی شده و قسمت عمده آن در دامنه محل پیشین شکل گرفته است. در میان آبادی با جوان خوشرویی دیدار نمودیم که در ضمن صحبتها اشاره نمودند که چنانچه علاقه مند به دیدن بناها و سبک زندگی بافت قدیمی روستا هستید فیلم سینمایی باد مرا خواهد برد استاد فقید عباس کیا رستمی را ببینید که در زمان حیات روستا در اواخر دهه هفتاد تولید شده و بسیار هم جوایز ارزنده ای از جشنواره های سینمایی جهان کسب نموده است. هر چند بخشهایی از این فیلم در روستای سیاه دره در همان منطقه ضبط شده است و امکان بازدید آن در این مرحله صورت نگرفت ولی به یاد دوست فرهیخته ام جناب مهندس علی قبادی و فرازهایی از کتاب بسیار زیبای آئینه خیال ایشان با موضوعیت سینما افتادم ((سینما هنر هفتم است و خوان هفتم نیز هست زیرا پیچیدگی، ظرافت و مختصات دشوارتری دارد. نقاشی یک هنر فردیست دامنه عملکرد نقاش محدود است و حتی بینندگان اثر وی محدودترند اما سینما یک کار جمعی است.سینما قاعده های معمول در دنیای ما را نقض می کند اصول و قواعد خویش را بنا می نهد. سینما دعوتی است همگانی برای تماشای عالم خیال ، دامنه خیال هر چه گسترده تر، زیباتر و عجیب تر و خارق العاده تر. سینما آینه ای است که مقابل ذهن بشر قرار گرفته است هر آنچه که از ذهن انسان بجوشد بر پرده سینما و صفحه سفید و آینه گون آن نقش می بندد سینما انعکاس بی کم و کاست حقایق است هر چه که بیند در معرض دید دیگران قرار می دهد. یک فیلم بسیار بیشتر از یک کتاب ، بیننده اش را به تفکر و تامل وامی‌دارد. هر نما یا صحنه فیلم می تواند موثرتر از یک کتاب، تئاتر یا تابلو نقاشی باشد حرکت و پویایی عکس ها در امتداد زمان جذابیت و توان بالقوه سینما است .تحرک این تصاویر می تواند نمادی از تحول در زندگی واقعی باشد))

پس هم کتاب آینه خیال مهندس علی قبادی انتشارات موسسه فرهنگی، هنری و سینمایی کوثر خواندن دارد و هم فیلم باد مرا خواهد برد استاد روانشاد عباس کیارستمی دیدن.

بهره گیری از ظرفیت های فیلم و سریال بسیار می تواند در حفظ و نشر داشته های تاریخی و فرهنگی ما نقش آفرینی کند و چنانچه هوشمندانه از آن استفاده نمائیم یکی ازبهترین و کارآمدترین روشهای معرفی و پیشرفت و توسعه استان به خصوص درحوزه گردشگریست.

شوربختانه در روزگاری باد خاطره روستاهای کاه گلی استان را از یاد ما برد که این گونه روستاها بسیار در معرض توجه گردشگران واقع و به مقاصد جدید گردشگری تبدیل شده اند نمونه عیان آن ابیانه و ماسوله است که سالیانه میزبان جمع کثیری از گردشگران داخلی و خارجی اند .

ایکاش دستگاههای متولی به خصوص دانشگاهها ، میراث فرهنگی ،بنیاد مسکن ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور روستایی استانداری دقت بیشتری در حفظ این آثار تاریخی و فرهنگی می کردند و به گونه ای برنامه ریزی می نمودند که این میراث ارزشمند بشری به منابع درآمدی پایداری برای اهالی استان و نسل های آینده تبدیل میشد .

هر چند دستگاههای متولی سخنان دلسوزانه را بر نمی تابند و وقعی هم نمی نهند ولیکن امیدواریم که تا وقت باقیست از باب وظیفه سازمانی و مسئولیت اجتماعی و انسانی هم که شده مختصر منظر باقیمانده روستاهای کاه گلی استان را ثبت ملی نموده و از گزند آسیب ها محفوظ نگاه دارند چه بسا این منظر فرهنگی نیز همچون منظر فرهنگی اورامانات در زمانی به ثبت جهانی رسیده و در فهرست گنجینه جهانی قرار گرفته و زمینه خیر و برکت فراوان را برای اهالی منطقه فراهم نماید.

به امید آنروز

کد خبر 40155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha