چرا صدای گریه  زمین را نمی شوید؟! / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ رامین پی‌بردی از فعالان و صاحب نظران شناخته شده حوزه گردشگری کرمانشاه و از برنامه ریزان رویدادهای جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در مطلبی به آثار خشکسالی شدیدبر کاهش منابع آبی زیر زمینی و به خطر افتادن حیات در منطقه پرداخته و به نقد سکوت دانشگاهیان و مسئولین در قبال این موضوع پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس - موضوع تنش آبی آنچنان جدی و گسترده است که می طلبد همه بزرگان استان با تعامل و هم اندیشی فرهیختگان علمی کشور همچون پروفسور سید آهنگ کوثر و دیگر نخبگان علمی و تجربی کشور در حوزه آب به میدان کار آمده و با اتخاذ تدابیر عقلانی و عملیاتی مناسب از وقوع بحران بی آبی پیش گیری نمایند.

کاهش چشم گیر محصولات باغی، زراعی، مراتع و خشکی درختان نشان از عمق فاجعه ای را دارد که در صورت عدم توجه و اقدام فراگیر امنیت غذایی استان را به خطر خواهد انداخت.

شوربختانه در طول سالیان گذشته بدون توجه به ظرفیت منابع آنقدر آب از دل زمین کشیده شد که هم خشکی رودخانه ها، سرابها، تالاب ها و چشمه ها را فراهم گردید و هم دشت های زراعی را لم یزرع و ساکنین اش را آواره نمود و هم اینکه باعث فروچاله هایی شد که در نوع خود اتفاق ناگوار دیگری برای اهالی آن مناطق بود.

و این همه از بی توجهی ساکنین زمین بود که بدون توجه به سهم آیندگان و تنها برای کسب منافع بیشتر و سیری ناپذیر به جان منابع آبی افتادند و این گونه روزگاری را برای همه فراهم آوردند.

هر چند خیلی دیر شده ولی باز اگر بخواهیم می شود کاری کرد و این بار بیائیم به عنوان استان پیشرو در مدیریت صحیح منابع آبی با فراخوانی فرهیختگان آب به طراحی و اجرای راههای کوتاه غلبه بر این فاجعه بپردازیم.

انفعال دانشگاههای بزرگ و دور گرفتن اساتید و سرمایه های علمی استان از این مقوله مهم بسیار سئوال برانگیز است که آیا آنان و فرزندانشان برای ادامه حیات با کیفیت خویش به آب و منابع غذایی نیاز ندارند که اینگونه همراهی ننموده و خود را فارغ از غم محیط زیست می دانند؟

چه زیبا فرمودند امام باقر (ع): که اگر دانشمندان نصیحت را پنهان دارند، خیانت کرده اند. اگر سرگشته گمراهی را دیدند و او را راهنمایی نکردند و یا (دل) مرده ای را زنده ننمودند، وه که چه کار زشتی کرده اند. (اصول کافی ،جلد8 ،صفحه 54)

در تعجبم که آنان را چه شده است که صدای زمین را نمی شنوند و گریستن آنرا نمی بینند آیا تنها آموزش صرف و نوشتن چند مقاله و انتشار آن در ژورنالهای علمی دنیا رسالت شماست و دیگر هیچ مسئولیتی در قبال طبیعت ندارید؟

امروز از شما انتظار داریم که با انسجام خویش قدمی پیش نهاده و چراغی را روشن نمائید برای خروج سریع استان از موضوع خشکسالی چرا که این مهم به تنهایی از عهده دستگاه های اجرایی برنیامده و نیاز به مساعدت و مجاهدت علمی دانشگاهیان و همراهی کشاورزان و صاحبان صنایع سنگین را دارد.

کد خبر 39341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha