قروه خشک ترین شهرستان کردستان

سرویس کردستان- مطابق آمار مرکز ملی خشکسالی؛ قروه خشک ترین شهرستان در کردستان مرتبط با دوره های یک و ده ساله تا پایان دی ماه جاری بوده و این هشداری برای رسیدن به ورشکستگی آبی در این شهر است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، گزارش آماری مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نشان می دهد که میزان درصد مساحت تحت تأثیر خشکسالی استان کردستان در دوره یک ساله تا پایان دی ماه سال جاری ۳۱ درصد بوده است. در این میان شهرستان قروه با ۸۲ درصد بیشترین میزان درصد خشکسالی در این مدت را داشته و بعد از آن کامیاران با ۵۶ درصد، بیجار با ۵۵ درصد، دهگلان با ۲۹ درصد به ترتیب جزو مساحت خشکسالی قرار گرفته اند.

قروه خشک ترین شهرستان کردستان

همچنین مطابق آمار همین مرکز درصد مساحت تحت تأثیر خشکسالی دوره ده ساله تا پایان دی ماه سال جاری در کردستان ۸۳ درصد بوده که باز هم شهرستان های قروه، کامیاران و بیجار با ۱۰۰ درصد و دهگلان با ۹۷ درصد در صدر لیست قرار دارند و سپس سنندج با ۹۳ درصد، سروآباد با ۸۴ درصد، دیواندره با ۷۹ درصد، مریوان با ۶۴ درصد و سقز با ۵۵ درصد بیشترین میزان مساحت خشکسالی را داشته اند.

قروه خشک ترین شهرستان کردستان

باتوجه به این آمار، شهرستان قروه از نظر میزان خشکسالی شدید و بسیار شدید هم در دوره ده ساله و هم یک ساله تا پایان دی ماه بالاتر از دیگر شهرستان های استان بوده است.

جدای از این آن طور که در نقشه های پهنه بندی خشکسالی آمده شهرستان قروه در تمامی دوره های ۱ و ۳ و ۴ و ۶ و ۹ و ۱۲ و ۲۴ و ۳۶ و ۱۲۰ ماهه تا پایان دی ماه در پهنه خشکسالی بسیار شدید قرار داشته و بعد از آن بیجار و دهگلان در این پهنه جای گرفته اند.

قروه خشک ترین شهرستان کردستان

ورشکستگی آب در قروه

باتوجه به این آمار و ارقام و هشدارهایی که از قبل درباره روند خشکسالی در قروه داده شده و همچنین براساس گزارشات مختلف از اتمام یافتن بسیاری از چاه های کشاورزی و رسیدن بسیاری از چاه ها به شوری و حفر متعدد چاه و برداشت های بی رویه و برقرار کردن صنایع پر آب بر و کشت محصولات پر آب و... باید گفت که ورشکستگی آب در قروه حتمی شده است.

قروه خشک ترین شهرستان کردستان

اتفاق تلخی که نه با انتقال آب حل می شود و نه با وعده های سیاسی و نه با بی تفاوتی و اهمیت ندادن به آن! بلکه برای جلوگیری از تشدید فاجعه بی آبی تنها راهکاری که کارشناسان عنوان می کنند پلمب تمامی چاه های کشاورزی و بستن تمامی صنایع پر آب بر و در یک کلام «توقف برداشت از منابع آب های زیرزمینی به هر روشی» است.

قروه خشک ترین شهرستان کردستان

در واقع کارشناسان اتفاق نظر دارند که کشاورزی در مناطقی مانند قروه باید تعطیل و اقتصاد به سمت حوزه های دیگری که آب را در خطر نابودی قرار نمی دهند، برده شود. اکثر کارشناسان بر این باورند که مهم ترین مشکل که مدیریت آب با تشدید خشکسالی با آن مواجه هست اصرار بر توسعه آب محور بدون در نظر داشتن شرایط ابرچالش آب و تنش های پیرامون آن است.

قروه خشک ترین شهرستان کردستان

قروه خشک ترین شهرستان کردستان   

تخلیه سریع منابع آب زیرزمینی در قروه و حرکت شتابان آن به سوی بحران جدی در امنیت آبی و غذایی مسئله ای است با اهمیت در ابعاد گسترده. تنش آبی کنونی در قروه بخشی مربوط به شرایط اقلیمی است و بخش بزرگ آن به ضعف مدیریت و سیاست های اشتباه در حکمرانی آب به ویژه در حوزه کشاورزی مرتبط می شود. لذا می طلبد به جای بازی سیاسی با بحران آب در قروه و همین طور تمدید وعده های بی اثر برای انتقال آب؛ هرچه سریع تر ریشه هایی که منجر به تشدید خشکسالی در شهرستان شده و می شوند را از بین برد چرا که تعلل در این کار منجر به تسریع در ورشکستگی آبی خواهد شد. /

* گزارش: زیبا امیدی فر

* منبع آمار: سایت مرکز ملی اقلیم و بحران خشکسالی سازمان هواشناسی

کد خبر 2766410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha