بارندگی مغلوب برداشت از آبخوان های قروه شد

سرویس کردستان- کاهش سالیانه بارندگی در قروه در کنار افزایش برداشت از آب های زیرزمینی؛ نکته ای است که رئیس هواشناسی شهرستان نسبت به آن و شدت گرفتن روند خشکسالی هشدار می دهد.

به گزارش خبرنگار کردپرس، گرچه به نظر می رسد بارندگی ها در سال زراعی جاری در شهرستان قروه که با بحران خشکسالی روبرو است، افزایش داشته اما این ظاهر ماجراست و در اصل طبق بررسیهای سازمان هواشناسی بارندگی ها هر سال نسبت به سال قبل کاهش دارد.

در همین زمینه رئیس هواشناسی شهرستان قروه با بیان اینکه در سال زراعی جاری تا کنون نزدیک به 85 میلی متر بارندگی رخ داده، از میزان کاهش بارش ها خبر داد.

«مرتضی عبدالملکی» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس عنوان کرد که میزان بارندگی ها در امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد و نسبت به دوره بارندگی مشابه 80 درصد کاهش داشته است.

بنا بر اظهارات او آنچه در بارندگیهای سال جاری افزایش داشته تنها زمان ماندگاری برف بر روی زمین است که آن هم به دلیل سرمای مداوم بوده و در واقع افزایش بارندگی در منطقه نداشته ایم.

«عبدالملکی» سپس در پاسخ به این سؤال که آیا این بارندگی ها کمبود آبخوان ها را جبران می کند یا نه؟ صراحتاً اعلام کرد که «وقتی برداشت آب های زیرزمینی 8 برابر بارندگی هاست قطعاً تغذیه آبخوان ها با این روند بارش ها صورت نمی گیرد و در حالت خوش بینانه باید حداقل 8 سال چاه های کشاورزی بسته شوند تا اندکی امیدوار به جبران کمبود آب های زیرزمینی باشیم».

این سخن نشان می دهد که همچنان در شهرستان قروه مسئله بحران آب آن طور که باید جدی گرفته نشده و برداشت های بی رویه با حمایت های خاص در حالی ادامه دارد که یک سال از هشدار سرپرست معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه «اگر همچنان آبیاری محصولات کشاورزی در قروه از منابع زیرزمینی صورت گیرد، این شهرستان تا ده سال آینده کویر خواهد شد»، می گذرد.

از طرفی دیگر این برداشت ها از منابع زیرزمینی در کل کشور به گونه ای است که رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور هم عنوان کرده با این روند پیش رو آب در دسترس بسیار کم است و در حال حاضر کشاورزی بالاترین مصرف در آب قابل دسترس را دارد.

«احد وظیفه» با بیان اینکه بالاتر از 88 درصد آب تجدیدپذیر کشور در شرب و کشاورزی و صنعت مصرف می شود گفت که این رقم در دنیا 40 تا 45 درصد بالاتر نباید باشد.

او هم با جدیت تمام هشدار داد که کشاورزی اگر با این وضعیت ادامه پیدا کند مجبور به تعطیلی است؛ چرا که با کمبود آب، بارندگی کاهش می یابد و سپس برداشت ها هم قطع و آبی برای آبیاری باقی نمی ماند و وقتی آبی در اختیار نباشد، کشاورزی هم نیست.

با توجه به این موارد باید گفت زمانی بارندگی اثرگذار خواهد بود که بتواند کسری آب های زیرزمینی را جبران کند و جبران این کسری و تغذیه آبخوان ها در ابتدای امر وابسته به برداشت نکردن از آن هاست./

کد خبر 42702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha