۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
بازی سیاسی  با «بحران آب» در قروه

سرویس کردستان- حمایت نماینده مردم قروه از یکسری کشاورزان متخلف در حوزه آب نه تنها باعث اعتراض کشاورزان قانونمند شده بلکه انتقادات متولیان دستگاه قضایی را در پی داشته و به تشدید بحران آب در شهرستان دامن زده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، تابستان سال جاری اواخر شهریور ماه بود که اعضای شورای تأمین شهرستان قروه به دعوت رئیس دادگستری در راستای حفاظت از منابع آب به بازدید از تعدادی چاه های کشاورزی پرداختند. بازدیدی که براساس اظهارات رئیس دادگستری و دادستان قروه نشان داد آن طور که باید شرایط حفاظت از منابع آب توسط عده ای از کشاورزان و ناظران نه تنها رعایت نمی شود بلکه کارشکنی و حمایت های نادرستی هم صورت می گیرد.

یکی از این حمایت ها براساس گفته یکی از اعضای حاضر در بازدید انجام شده؛ توسط نماینده مجلس است. حمایتی که حتی خود نماینده هم در نشست شورای کشاورزی که در مهر ماه برگزار شد، به آن اشاره داشت. در این نشست «پرویز اوسطی» صراحتاً نسبت به این بازدید واکنش منفی نشان داد و گفت که «با این بازدید حرمت کشاورزان زیر سؤال رفته و نباید کاری کرد که کشاورزان تحت فشار قرار بگیرند!». این در حالی است که این بازدیدها با هدف نظارت بر رعایت الگوی کشت و مصرف آب انجام شده بود.

این اقدام نماینده مجلس به گونه ای پیش رفت که حتی اعتراض دادستان و رئیس دادگستری شهرستان قروه را هم در پی داشت، به طوری که رئیس دادگستری قروه در نشست شورای حفاظت از منابع آب و پیشگیری از وقوع جرم در حوزه آب که در مهرماه برگزار شد به صراحت این حمایت ها را خلاف قانون حفاظت از منابع آب دانست.

«سید جلال حاجی نصیری» دقیقاً به صورت غیرمستقیم به حمایت نماینده مجلس اشاره ای داشت و بیان کرد که «عده ای به جای تشکر برای این گونه بازدیدها به دنبال مصادره به مطلوب و سیاسی کردن ماجرا هستند به طوری که حتی اقدام به تهدید هم می کنند و این اصلاً زیبنده شهرستان نیست و بدانند این موارد باعث نمی شود که ما از موضع خود کوتاه بیاییم». (انتقاد شدید رئیس دادگستری قروه از حامیانِ متخلفان در حوزه آب)

همچنین دادستان قروه هم از این نوع حمایت ها به شدت انتقاد داشت. به گفته «سید مهدی سجادی» گاهی کشاورز را با حرف ها و یا حمایت های بی جا آن قدر بزرگ می کنیم که نیروها را تهدید می کند که اگر دست بردار نباشید و صورتجلسه کنید برایتان مشکل ساز می شود! لذا کشاورزی که تخلف می کند نباید به گونه ای از او حمایت کنیم که اقدام به تهدید کند. (هشدار دادستان قروه به کارشکنی ناظران بر چاه های کشاورزی)

البته این حمایت ها تنها به اینجا ختم نمی شود و فراتر از این ها هم می رود، به طوری که براساس گفته های همان منبع مطلع؛ نماینده مجلس، رئیس امور آب شهرستان قروه را به دلیل اینکه حاضر به حمایت از کشاورزان متخلف نبود و اسامی آنان را به دادگستری ارائه داده بود؛ تغییر و فردی دیگر را جایگزین می کند. اقدامی که بازهم مورد انتقاد دو مقام قضایی شهرستان قرار گرفت.

در این زمینه هم رئیس دادگستری با اشاره به همین تغییر ناگهانی نیروهای قانونمند در امور آب شهرستان بیان کرد که «چرا باید به نقطه ای برسیم که بعد از بازدید متوجه شویم که نیروهای مرتبط با مدیریت آب در شهرستان جابجا شوند؟ چه کسی پشت ماجراست؟ چه اتفاق می افتد که اینگونه برخورد می شود؟!».

با این وصف علت حمایت نماینده مجلس که دلایل عمده ای دارد و به نظر می رسد بیشتر برای جلب رضایت این قشر از کشاورز باشد! نه تنها به نفع کشاورزان منطقه نیست بلکه باعث اعتراض تعداد بی شماری از کشاورزان خُرد هم شده است.

این کشاورزان از اینکه نماینده مجلس فقط به سخنان تعدادی از کشاورزان متمول توجه می کند و مابقی را نادیده می گیرد، معترض هستند به طوری که چند نفری از این کشاورزان در تماس با خبرنگار کردپرس اعتقاد داشتند که چنین حمایت هایی به ضرر دیگر کشاورزان تمام می شود. آنچه این کشاورزان می گفتند این بود که «نمی توان پذیرفت یک عده اندک که زمین بیشتر دارند و کشت بالاتر، به راحتی برداشت غیرمجاز کنند و کسی به آنان کاری نداشته باشد و حمایت هم شوند اما کشاورزان دیگر نه تنها قانون را رعایت کنند بلکه تاوان بی قانونی همان عده را هم بدهند!». سخنان این کشاورزان که تعدادشان بیشتر است در مقابل همان چند نفری که تخلف دارند، جای تأمل دارد.

آنچه در این بازدید وجود داشت مطابق اظهارات همان منبع مطلع این بود که «چطور می شود نسبت به زمینی با مجوز 25 هکتار که بیش از 70 هکتار کشت می شود و بیش از هزار و صد متر لوله 6 اینچی انتقال آب به زمین افراد دیگر دارد، اقدامی نکرد؟! مگر می شود در برابر شکستن کنتورهای هوشمند و یا دستکاری کردن آن ها بی تفاوت بود؟! آیا امکان دارد در برابر اضافه کشت بیش از 25 هکتاری سکوت کرد و چشم به روی آبیاری بیش از 40 هکتار زمین از چاهی با 13 لیتر در ثانیه بست و به وجود چاه اضافه پی نبرد؟! آیا می توان باور کرد که با 13 لیتر در ثانیه آب بیش از 40 هکتار را آبیاری کرد؟!».

در این بین به گفته این منبع مطلع نکته جالبی که در این بازدید مشخص شد این بود که «یکی از همین کشاورزان پروانه 30 هکتاری دارد اما کل زمین او 9 هکتار است! آیا تخلفی آشکارتر از این را می توان یافت؟!».

حال باتوجه به این موارد، نیاز است نماینده مجلس پاسخ دهد علت حمایت از این افراد که پرونده آنان به دادگستری ارجاع داده شده و علاوه بر اینکه برداشت غیرمجاز آب دارند و کشت بیش از حد مجاز کرده اند، باعث آسیب زدن به دیگر کشاورزان هم شده اند، چیست؟!

«پرویز اوسطی» که خود عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و همین طور ناظر مجلس در شورای عالی آب است و در تمامی صحبت های خود از بحران آب در شهرستان می گوید چرا درست جاهایی برخلاف سخنانش عمل می کند؟!

باید دانست که بحران آب مسئله ای نیست که آن را وارد بازی سیاسی و انتخاباتی کرد و به جای صیانت از منابع آب، بیشتر به نابودی آن دست زد./

در خصوص بحران آب در قروه بخوانید:

* قروه تا ده سال آینده کویر می شود/شیوه آبیاری کشاورزی تغییر کند

* برداشت غیرمجاز بیشترین آسیب را به آبخوان ها وارد می کند

کد خبر 28952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha