هست و نیست «آب»/وعده انتقال به ناکجا رسید

سرویس کردستان- آب؛ واژه ای که هست و نیست آن در قروه همچنان درگیر وعده های مسئولان امر بوده و در این میان پروژه انتقال آب از سدهای آزاد و ژاوه به حرف اجرا و در عمل هنوز به ناکجا رسیده است.

به گزارش خبرنگار کردپرس، تابستان که می شود خس خس نفس های زمین از کمبود آب و خشکسالی بیشتر به گوش می رسد. ترک هایی که هرچه روزگار به سمت پیری می رود آشکارتر و بزرگتر به چشم می آیند. در این میان اما درد این تنش و بحران بیشتر از همه دامن مردم به خصوص روستاییان را می گیرد. مردم روستانشینی که هر سال تابستان با تمام وجود کمبود آب را حس کرده و دبه به دست به دنبال این مایه حیات سرگردانند و تنها امیدشان به آبرسانی سیار است. امیدی که به فرهنگ سازی مصرف هم در شهرها می رسد. فرهنگی که اگر رعایت شود حداقل فشار بر روی روستاییان را هم کاهش می دهد.

از یک طرف مردم معترضند و بی اعتماد و از طرف دیگر مسئولان از بحران و تنش و کمبود آب می گویند. در این میان گاهی اوقات هم بازیگوشی و شیطنت های خاصی فضای روانی جامعه را نابسامان می کند. این شیطنت ها هم از سوی مردم دیده می شود و هم از سوی تعدادی از واسطه های میان مردم و مسئولان. هرچه هست برای مقوله حساسی مانند آب که نیاز حیاتی جامعه محسوب می شود این رفتارها چندان جالب نیست.

هشدار خشکسالی ناسا جدی گرفته نشد

آن زمانی که بخش تحقيقات اقليمي ناسا براساس نتايج يک تحقيق چند ساله براي مدل ‌سازي دوره ‌هاي اقليمي اعلام کرد که در 3 تا 4 دهه پيش رو، کره زمين با يک نوع تغيير نظام بارش مواجه شده و طبق آن از بارش در مناطق خشک کاسته شده و به بارش در مناطق مرطوب افزوده مي ‌شود؛ اگر تدبیری میشد شاید امروز متولیان امر دست به عصا در حوزه آب راه نمی رفتند.

بر مبنای این گزارش ناسا مناطق خشک کنوني، خشک ‌تر مي ‌شوند، بيابان‌ ها پيش ‌تر مي ‌روند و مناطق استوايي پر بارش ‌تر خواهند شد. ايران در اين گزارش به عنوان يکي از کشورهايي است که در پيشاني اين قهقراي مرگ بار اقليمي قرار دارد و دو بار به نام آن اشاره شده و در واقع در فهرست 45 کشوری که ناسا به آن ها اشاره کرده ایران در ردیف چهارم قرار دارد و این یعنی خطر جدی و بحرانی است.

در این میان بعضی از مناطق کشور در وضعیت بحرانی و بحرانی شدید قرار دارند. براساس مطالعات صورت گرفته استان های شرقی درگیری بیشتری با این پدیده اقلیمی داشته و به مراتب شهرهایی که به سمت شرق می رسند با این مشکل دست به گریبانند.

درست همانند شهرستان قروه که در شرق استان کردستان قرار دارد. استانی غربی که انتظار می رود وضعیت خوبی داشته باشد اما شهرهای شرق این استان چندین سال است حال چندان خوشی ندارند و هر سال به بی مهری آب روبرو می شوند.

پس اين ديگر فقط يک نگراني نيست، يک اطلاع مسلم علمي است، شواهد می ‌گوید آنچه با آن مواجه هستیم یک بحران و خشکسالی موقت نیست بلکه یک تغییر نوع اقلیم است و به این زودی‌ ها هم تمامی ندارد و نیازمند تدبیری جدی است.

با این وصف معلوم نیست چرا متولیان وزارت نیرو، نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان این هشدار علمی ناسا را جدی نگرفته و راهکاری برای حل مشکل به صورت بلندمدت ندارند؟ یا بحران را متوجه نشده اند یا امید به بارش ها دارند؟! یا نه چشم به راه معجزه اند!

بارش ها اثر ندارد

امید به بارندگی خوب است اما نه برای شهرستانی مانند قروه که دشت هایی ممنوعه دارد و آبخوان هایی روبه ویرانی. چرا که به گفته کارشناسان آن زمان که باید جلوی برداشت های بی رویه گرفته میشد و کاری صورت نگرفت حالا دیگر هرچقدر هم باران ببارد بی فایده است و کار از کار گذشته و جبران آبخوان ها به این سادگی ها هم نیست.

گرچه گفته می شود بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است اما همچنان پاسخ این پرسش که چرا نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی دیر صورت گرفت، داده نشده است. پاسخی که باید تعیین کند چرا از سال 68 زمان ابلاغ دستورالعمل نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی تا سال 93 این دستور اجرایی نشد؟

همین بی تفاوت باعث شد تا برداشت های بی رویه از آب های زیرزمینی به بالاترین حد مجاز خود برسد و این وضعیت بحرانی شکل گیرد. وضعیتی که دیگر نه با اصلاح الگوی کشت حل می شود نه با بارندگی و صرفه جویی در مصرف آب؛ بلکه تنها راه چاره برای گذر از این بحران «انتقال آب» از سدهای ژاوه و آزاد به دشت های قروه است.

ابهام در اجرای پروژه انتقال آب

وعده انتقال آب از سدهای ژاوه و آزاد چندین و چند سال است بر زبان نمایندگان مجلس، مسئولان کشوری و استانی می چرخد و تا به این لحظه هنوز اطلاعات دقیقی از روند اجرای این پروژه در دست نیست. حتی تلاش های خبرنگار کردپرس هم برای پیگیری بیشتر بی نتیجه ماند و متولیان امر هم حاضر نشدند نه خود اطلاعاتی را بدهند و نه شماره ای از نماینده پروژه ارائه دهند تا ابهامات موجود حل شود و باید گفت این نوع برخوردها حس بی اعتمادی در جامعه را افزایش می دهد.

با این وجود نیاز است نماینده مجلس که در این 4 سال به خوبی از این پروژه برای تبلیغات خود بهره جست. پاسخ دهد که چرا هنوز اقدامی در خصوص انتقال آب صورت نگرفته است؟ این تأخیر در انتقال در حالی است که «علیمحمد مرادی» در دی ماه سال 96 اعلام کرده بود که «۲۳ میلیون مترمکعب تخصیص آب در قروه و دهگلان با ۶ بخش و ۶۴۰ روستا صورت گرفته و دیگر مشکل کمبود آب در این مناطق وجود نخواهد داشت.»

سال 96 گذشت و همین وعده انتقال بازهم بر زبان نماینده جاری بود به طوری که در 27 اسفند 96 اظهار داشت که «در سال آینده سامانه انتقال آب آشامیدنی از سد قوچم به قروه به میزان ۲۳ میلیون مترمکعب صورت خواهد گرفت.»

سال 97 شد و باز هم خبری از انتقال نشد و همچنان «علیمحمد مرادی» بر منبر حرف از انتقال آب می گفت. این بار در 18 بهمن ماه سال 97 «مرادی» گفت که «در بودجه سال جاری اعتبار ویژه ای برای سامانه انتقال آب سد قوچم و آزاد در نظر گرفته شده است و سال آینده عملیاتی می شود.»

هم اکنون سال 98 است و با گذشت پنج ماه باوجود آنکه مردم چشم انتظار رسیدن آب به شهرستان هستند اما این بار نماینده مجلس تمامی حرف های خود را به گونه ای زیر خاک کرد. «علیمحمد مرادی» در گفت و گو با خبرنگار کردپرس اظهار داشت:«سامانه انتقال آب ژاوه به قروه و دهگلان مدتی دیگر به مناقصه می رود و پیمانکار آن مشخص می شود و خب مسلم است که انتقال طول می کشد و زمان بر است. خمر رنگریزی نیست که فوراً آماده شود.»

او در کمال خونسردی از ادعاهای هرساله خود مبنی بر اینکه انتقال انجام می شود و مشکل کمبود آب حل، گذشت و گفت:«خواه ناخواه سامانه انتقال آب می آید شاید تا سال آینده 60 درصد کارش تمام شود و بالأخره می آید، طول می کشد ولی می آید.»

به جای وعده؛ پیگیر باشید

باتوجه به اظهارات ضد و نقیض نماینده مجلس و همکاری نکردن متولیان حوزه آب منطقه ای با خبرنگار کردپرس؛ باید گفت وقتی جریان انتقال آب به دشت های قروه و دهگلان هنوز که هنوز است وارد مدار نشده به نظر می رسد بر خلاف وعده سال به سال «علیمحمد مرادی» احتمالاً این انتقال به 15 سال دیگر برسد!

حال در این میان باید پرسید نماینده مجلس چرا وعده هایی را داده اند و مردم را هر سال دلخوش می کردند؟ مگر نه اینکه بازی با سلامت روان مردم آن هم در خصوص بحث آب که تنش روانی بسیاری را در جامعه ایجاد کرده نادرست بوده و نیاز است شفاف باشند و از توده های ابری خارج گردند و هرآنچه واقعیت است را بگویند؟

بهتر است متولیان امر و نمایندگان مجلس به جای خیال پردازی و وعده دادن به مردم پیگیر جریان بوده و با اختصاص اعتبارات مناسب و کافی روند انتقال را تسریع بخشند./

* گزارش: زیبا امیدی فر

کد خبر 135489

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha