اردوغان خواستار محاکمه نتانیاهو در دادگاه لاهه شد

سرویس ترکیه - اردوغان با بیان این که غزه تا ابد بخشی از خاک فلسطین خواهد ماند، خواستار محاکمه نتانیاهو در دادگاه لاهه به اتهام «جنایت جنگی» شد.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی با بیان این که غزه تا ابد بخشی از خاک فلسطین خواهد ماند، خواستار محاکمه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اتهام جنایت جنگی شد.

اردوغان که روز دوشنبه (4 دسامبر) در افتتاحیه سی‌ونهمین نشست وزرای کمیته دائمی همکاری اقتصادی و تجاری سازمان همکاری اسلامی در استانبول سخن می‌گفت، با بیان این که غزه بخشی از سرزمین های فلسطین است و تا ابد نیز بخشی از آن خواهد ماند، گفت: «نتانیاهو نه تنها به عنوان جنایتکار جنگی بلکه همچنین به عنوان قصاب غزه درست همانند میلوسوویچ [جنایتکار صرب] به دادگاه خواهد رفت.»

رئیس جمهور ترکیه با بیان این که «سازمان ملل متحد در امتحان غزه ناموفق شد»، گفت: «در رای‌گیری سازمان ملل از طرفی 121 کشور هستند که خواستار توقف جنگ و خونریزی در غزه هستند اما از سوی دیگر 3 تا 5 کشور از حملات اسرائیل حمایت می‌کنند.»

اردوغان افزود: «غرب بیشتر از ریخته شدن خون انسان‌های بی‌گناه در فلسطین حمایت می‌کند. کسانی که با سکوت از مرگ این همه انسان بی‌گناه گذشته و حتی به بهانه حماس آن را مشروع جلوه می‌دهند، دیگر حتی حق گفتن یک کلمه برای بشریت را ندارند.»

او با اشاره به کشتار غیر نظامیان گفت: «از هر سه نفری که در غزه شهید می‌شوند دو تن را کودکان، نوزادان و زنان تشکیل می‌دهند. شمار کسانی که در غزه از آنها خبری در دست نیست، از 6 هزار و 500 نفر گذشته است.»

اردوغان ادامه داد: «اجازه نخواهیم داد موضوع سلاح‌های هسته‌ای که اسرائیل به داشتن آن اعتراف کرده است، فراموش شود. آیا اسرائیل بمب اتمی دارد؟ بله دارد؛ اما بپرسی می‌گویند نداریم.»

اردوغان خواستار محاکمه نتانیاهو در دادگاه لاهه شد

او یک بار دیگر خواستار تشکیل دولت مستقل فلسطین شد. اردوغان گفت: «سازمان همکاری اسلامی که با هدف دفاع از آرمان فلسطین تاسیس شد، برای ما زمینه مهمی فراهم می‌کند تا این مبارزه به صورت متحد ادامه یابد.
راه رسیدن به صلح در منطقه از طریق تشکیل کشور فلسطین ممکن خواهد شد. ما آماده‌ایم برای برقراری صلح تمام مسئولیت‌ها از جمله ضامن شدن را بر عهده بگیریم.»

لازم به ذکر است که اسلوبودان میلوسوویچ که قرار بود به اتهام جنایت جنگی در دادگاه بین‌المللی جنایی محاکمه شود، در سال 2006 پیش از آغاز روند محاکمه در زندان به دلیل سکته قلبی درگذشت.

سیاست دوگانه اردوغان

گفتنی است، اردوغان تا کنون چندین بار نتانیاهو را هدف حملات تند لفظی قرار داده است. هفته گذشته نیز او را «قصاب غزه» خوانده بود. او در جنگ در اوکراین رابطه خود را با دو طرف جنگ حفظ کرد و خواستار میانجیگری برای صلح شد. او همزمان مناطق مسکونی در شمال سوریه و کردستان عراق را هدف بمباران نظامیان خود قرار داد. دولت اردوغان همچنین در زمانی که همه توجهات به سوی غزه جلب شده است، دست از بمباران مناطق شمالی کردستان عراق و سوریه بر نداشت. جایی که زنان و کودکان در آن زندگی می کنند. با وجود سخنان تند اردوغان علیه نتانیاهو دولت ترکیه هنوز روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با اسرائیل قطع نکرده است. موضوعی که این روزها به سر تیتر انتقادات رسانه های اپوزیسیون ترکیه از او  بدل شده است. به نظر می رسد اردوغان همچنان سیاست دوگانه ای را در رابطه با دو طرف جنگ هم در اوکراین و هم در غزه ادامه می دهد.

کد خبر 2764050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha