ضعف مطالبه گری نمایندگان، بزرگترین چالش توسعه ای اورامانات است

سرویس کرمانشاه _ دکتر محمدرئوف قادری گفت: «بزرگترین چالش اورامانات ضعف مطالبه گری نمایندگان این منطقه بوده است و توسعه همه جانبه و پایدار زمانی در منطقه اورامانات رخ خواهد داد که نمایندگان مردم بتوانند مطالبه‌گر باشند و از توان رایزنی، چانه زنی و متقاعد کردن مسئولان در سطوح مختلف ساختار قدرت برخوردار باشند».

دکتر محمدرئوف قادری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، عنوان کرد: «توسعه نیافتگی اورامانات موضوعی جدای از توسعه نیافتگی دیگر مناطق کردنشین نیست. این وضعیت حاصل سیاست‌های دوگانه و تبعیض آمیز برخی از مسئولان، طی سالیان گذشته است. این در حالی است که اورامانات به عنوان بخشی از جغرافیای استان کرمانشاه، از تمامی ظرفیت های توسعه‌ای در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برخوردار است. هرکدام از شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی دارای ظرفیت های بی بدیلی هستند و چه بسا در مقایسه با دیگر شهرستان ها، از مزیت‌ های توسعه ای بسیار بالاتری هم برخوردار باشند».

اورامانات در تعامل با چهار منطقه مهم اقتصادی

رئیس مرکز گفتمان صلح ، اورامانات را دارای یک موقعیت ممتاز جغرافیایی و مبادلاتی و دارای دسترسی به چهار منطقه مهم اقتصادی در داخل و خارج از کشور توصیف کرد و گفت: «ایران سالانه حداقل ۱۰ میلیارد دلار کالا به کشور عراق صادر می کند که بیش از ۶ میلیارد دلار آن به اقلیم کردستان، در همجواری اورامانات صادر می شود. این حجم گسترده از داد و ستد می تواند یک ظرفیت بی بدیل برای توسعه مناطق مرزی ایران و به ویژه اورامانات باشد».

وی ادامه داد: «این منطقه همچنین به همدان و کردستان به عنوان یک شاهراه حیاتی و یک منطقه مهم اقصادی و تجاری کشور متصل است و از دیگر سو به استان ایلام و کریدور مهم تجاری جنوب مرتبط است و به شهر مهمی مانند کرمانشاه، دسترسی مستقیم و آسان دارد. به عبارتی اورامانات به چهار کریدور بسیار مهم اقتصادی و گردشگری دسترسی دارد ولی متاسفانه به دلیل غفلت ها و بی توجهی مسئولان، هنوز امکان دسترسی های سریع و آسان به این کریدورهای مهم فراهم نشده است».

کشف آمار بیکاری، نقطه عطفی در توسعه اورامانات

دکتر قادری، در ادامه سخنانش عنوان کرد: «اگر بخواهیم در حوزه مباحث توسعه ای اورامانات به دنبال پیدا کردن یک نقطه عطف باشیم، باید به دهه هفتاد بازگردیم. زمانی که من به عنوان نماینده مردم در دوره پنجم مجلس شورای اسلامی فعالیت های خود را آغاز کردم، اورامانات از فقر و بیکاری شدیدی رنج می برد اما آمار قابل استنادی برای به تصویر کشیدن این وضعیت در دست نبود و برای توصیف وضعیت همه شهرستان ها تنها به نرخ میانگین بیکاری استان که حدود 9 درصد بود؛ استناد می شد که باورکردنی نبود».

وی گفت: «در آن سال ها با تلاش های بسیار، نرخ بیکاری منطقه اورامانات را کشف کردم. این رقم چیزی حدود ۴۲.۷ درصد بود. یک رقم بسیار فاجعه بار که شاید نمونه آن را در جای دیگری نمی توان سراغ گرفت. این نرخ بالای بیکاری بی تردید حاصل سوء مدیریت ها و بی تدبیری های دوران های مختلف مدیریتی در استان و بیانگر تبعیضی بود که نسبت به این مناطق وجود داشت. و الا امکان نداشت در یک جغرافیا و مدیریت واحد، نرخ بیکاری در بخشی از استان ۴۲.۷ واحد باشد ولی در سنقر ۴ درصد، کنگاور ۷ درصد، کرمانشاه ۹ درصد، اسلام آباد ۱۰ درصد و قصرشیرین ۱۳ درصد باشد.‌ معروف است ظلم علی السویه عین عدالت است و این موضوع در مورد فقر و توسعه نیافتگی هم می تواند مصداق داشته باشد. در واقع عدالت حلقه گمشده توسعه اورامانات بود».

معجزه مطالبه گری

این نماینده اسبق اورامانات در دوره پنجم مجلس در دنباله سخنانش عنوان کرد: «هنگامی که آمار بیکاری اورامانات را به رئیس جمهور وقت ارائه کردم، این موضوع برای وی غیرقابل باور بود و عنوان کرد که این حجم از بیکاری واقعاً فاجعه است و من در جواب گفتم این وضعیت فراتر از فاجعه و یک بحران واقعی است و دولت باید برای رفع این محرومیت ها و تبعیض ها سریعاُ اقدام کند. آن زمان موفق شدم رئیس جمهور، وزیر کشور، استاندار، نمایندگان، مدیران و نهادهای امنیتی و انتظامی استان را متوجه چالش فقر و بیکاری در منطقه اورامانات کنم و خوشبختانه این تلاش ها، بسترساز اتخاذ تصمیمات بسیار مهم و تحول آفرین برای منطقه شد. با مشورت و همفکری افراد آگاه، یک برنامه توسعه با بهره گیری از راهکارهای تحول آفرین در حوزه های مختلف تدوین کردم و این نقشه راه در قالب یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اجرایی شد».

 تجارت مرزی با معافیت گمرکی

وی در ادامه تجارت و بازرگانی را یک ظرفیت ممتاز و تحول آفرین برای اورامانات توصیف کرد و گفت: «اورامانات دارای بیش از 160 کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان است و از دو مرز تجاری برخوردار است که در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند چهره اقتصادی منطقه را متحول کند. برنامه کوتاه مدت من در اواسط دهه 70 و دوران مجلس پنجم برای ایجاد تحول در منطقه به احیای ظرفیت های «شیخ صله» و «شوشمی» اختصاص داشت. کارکرد این دو مرز تا پیش از آن زمان، در حد یک معبر غیر رسمی برای ورود کالای قاچاق، مانند سیگار بود که تاثیری در اقتصاد و معیشت مردم منطقه نداشت».

رئیس مرکز گفتمان صلح عنوان کرد: «خوشبختانه با همکاری نهادهای سیاسی، امنیتی و انتظامی این دو مرز در سال ۷۵ بازگشایی و فعال شدند. و در یک اقدام بسیار مهم، موفق شدیم مسئولان را قانع کنیم که برای واردات کالاهای بازرگانی توسط پیله وران، تعرفه های گمرکی دریافت نشود. حاصل کار این بود که طی آن چهار سال، حدود 15 تا 20 هزار نفر از مردم منطقه در قالب پیله وری، کالاهای تجاری خود و یا دیگر بازرگانان سطح کشور را بدون پرداخت عوارض وارد می کردند و این تعرفه گمرکی در واقع همان سودی بود که به جیب مردم منطقه وارد شد. در کنار این ها رونق دو بازارچه «شیخ صله» و «شوشمی» بسترساز راه اندازی دو بازارچه مهم در شهرهای پاوه و جوانرود شد و بخشی از مردم که بنا به دلایلی توان پیله وری را نداشتند، در این بازارچه ها مشغول به کار و فعالیت شدند».

وی خاطرنشان کرد: «در آن سال ها با افزایش قابل توجه درآمدهای مردم یک تحول بسیار محسوس در اقتصاد و معیشت مردم منطقه و خانواده های آن ها ایجاد شد. اینکار یکی از افتخارات دوران نمایندگی من است که با همکاری مسئولین وقت و در راستای خدمت به مردم انجام شد».

توسعه مرزهای مشترک با حلبچه و افزایش بازارچه ها

محمد رئوف قادری در ادامه از برنامه های خود برای افزایش تعداد مرزهای مرتبط با اورامانات از دو مرز کنونی به 4 مرز فعال خبر داد و گفت: «در گام اول زیرساخت های تجاری، خدماتی و مسافری مرزهای شوشمی، شیخ صله باید توسعه یابد و این دو بازارچه مرزی، به مرزهای رسمی مسافری و تجاری ارتقاء یابند. البته تردد مسافری از بازارچه شوشمی به تازگی آغاز شده ولی هنوز زیرساخت های کافی برای استفاده از ظرفیت های این حوزه فراهم نیست. توسعه زیرساخت ها، گسترش سطح مبادلات تجاری و مسافری، استفاده از معافیت های گمرکی و مالیاتی و بازگشایی مرزهای جدید جزو مطالبات جدی مردم اورامانات است. معافیت‌های تعرفه ای و مالیاتی در مناطق مرزی خوزستان و بوشهر برقرار شده و مشابه این اتفاق هم می تواند در اورامانات و استان کرمانشاه هم رخ بدهد».

وی بازگشایی بازارچه «تیله کو» را یکی دیگر از برنامه های خود معرفی کرد و گفت: «هر چند این مرز در شهرستان سرپل ذهاب واقع شده  ولی به «ازگله» بسیار نزدیک است و در صورت بازگشایی می تواند تاثیر بسیار مثبتی در اقتصاد و معیشت ساکنین این بخش داشته باشد. ازگله یک بخش بسیار محروم است که ساکنان آنجا ۱۰ سال بعد از جنگ تحمیلی دوباره به این منطقه بازگشتند».

رئیس مرکز گفتمان صلح گشایش یک بازارچه جدید مرزی با استان حلبچه را یکی دیگر از اولویت های توسعه ای اورامانات معرفی کرد و گفت: «گشایش این مرز جدید با هدف کمک به توسعه باینگان و جوانرود باید هر چه سریع تر راه اندازی شود. خوشبختانه دولت ایران، دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق برای ایجاد چنین بازارچه ای اعلام آمادگی کرده اند ولی اجرایی شدن این طرح نیازمند پیگیری های جدی تری است».

وی بازارچه های مرزی را یکی از ظرفیت‌های مهم توسعه در منطقه دانست و گفت: «بازارچه جوانرود یک ظرفیت ممتاز و توسعه آفرین است ولی همچون گذشته پررونق نیست و این موضوع به کم رونق بودن مرزهای شیخ صله و شوشمی باز می‌گردد. بازارچه های پاوه و روانسر هم آنچنان فعال نیستند و باید بسترهای لازم برای رونق آن ها را فراهم کنیم».

تجارت پیله وری راهکاری برای حل معضل کولبری

دکتر قادری همچنین به موضوع کولبری در اورامانات اشاره کرد و گفت: «فراهم نبودن امکان فعالیت تجاری مرزنشینان در مرزها و رکود بازارچه ها و تنگناهای اقتصادی منطقه باعث شده جوانان اورامانات به کولبری روی بیاورند. کولبری یک شغل نیست بلکه دست و پنجه نرم کردن با مرگ برای کسب یک لقمه نان است و تبدیل به عاملی برای از بین رفتن جوانان ما شده و از ابتدا خواست و مطالبه مردم ما نبوده است. باید تلاش کنیم با رونق تجاری مرزها و فراهم شدن امکان تجارت آزاد پیله وری، بسترهای فعالیت مردم در حوزه تجارت و بازرگانی را فراهم کنیم. با برقراری تجارت پیله وری، بازارچه‌های  روانسر، جوانرود و پاوه هم فعال خواهند شد و به افزایش درآمد سرانه، گردش مالی و بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک خواهد کرد. جوانان اورامانات با بیکاری و فقر مواجهند و نسبت به آینده مایوس هستند. این امتیازها می تواند امید را در دل آن ها زنده کند».

ایجاد منطقه آزاد یک مطالبه مهم

 وی ایجاد منطقه آزاد تجاری در اورامانات را یکی دیگر از طرح های تحول‌آفرین خود در صورت راهیابی به مجلس معرفی کرد و گفت: «ثبت جهانی اورامانات ظرفیت بسیار مناسبی را برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی فراهم کرده و راه اندازی منطقه آزاد فضا و بستر استقرار این سرمایه‌های جدید را فراهم کند. برای نمونه منطقه آزاد تجاری قصرشیرین فعلا زمین آن تملک شده، ولی تاکنون حدود ۱۷۰۰ سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این مجموعه اعلام آمادگی کرده‌اند. قصرشیرین و اسلام آباد در یک کریدور تجاری و اقتصادی واقع شده اند ولی دو منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری دارند و اگر ما به شکل جدی از دولت مطالبه کنیم، مشابه این اتفاق در اورامانات هم رخ خواهد داد».

ایجاد شهرک های صنعتی با محوریت صنایع تبدیلی

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس اورامانات در بخش دیگری از سخنانش، به حوزه صنعت منطقه اشاره کرد و گفت: «زمان حضورم در مجلس پنجم در قالب برنامه میان مدت توسعه اورامانات، برای اولین بار سه شهرک صنعتی در روانسر، جوانرود و پاوه راه اندازی شد و همین شهرک‌ها بسترساز جذب اعتبارات دولتی و سرمایه‌های بخش خصوصی برای ایجاد کار و اشتغال در منطقه شدند. ظرفیت شهرک صنعتی روانسر در همان سال اول پر شد و توانستیم در حوزه صنایع تبدیلی و صنایع متوسط، چند کارخانه را راه اندازی کنیم».

وی ادامه داد: «با توجه به ظرفیت های مناسب کشاورزی منطقه، در حوزه صنعتی باید به دنبال ایجاد صنایع تبدیلی باشیم. اینکار به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای روستائیان کمک می کند و موجب رونق اقتصادی منطقه می شود».

اورامانات یک میراث جهانی است

دکتر رئوف قادری در بخش دیگری از سخنانش، گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت‌های ممتاز و بی بدیل اورامانات دانست و گفت: «زیبایی‌ها و ظرفیت های اورامانات دست ساز بشر نیست و کاملا طبیعی است. طبیعت دلنواز، کوهپایه‌ها و دره های سحرانگیز، باغات بسیار گسترده و زیبا، آب‌های روان و شیرین، دشت های سرسبز، سراب‌های خروشان و روستاهای پلکانی، ظرفیت های بسیار عظیم و تحول آفرینی را برای توسعه گردشگری طبیعی و بومگردی در منطقه ایجاد کرده است. البته هنوز زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیشتر بومگردی‌ها فراهم نشده و برای بهره‌مندی از ظرفیت های این حوزه، نیازمند فراهم کردن زیرساخت های مناسب توسط بخش دولتی و آماده‌کردن بسترها برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هستیم».

وی ثبت جهانی اورامانات را یک رویداد بسیار مهم در منطقه دانست و گفت: «هنگامی که یک منطقه ثبت جهانی می‌شود دیگر تنها متعلق به کرمانشاه و کردستان نیست بلکه یک سرمایه برای بشریت است و از این ظرفیت‌های بین المللی باید برای جذب سرمایه گذاری های کلان خارجی و داخلی به ویژه در حوزه گردشگری استفاده کرد».

رئیس مرکز گفتمان صلح، وجود کریدورهای متعدد گردشگری را یک ظرفیت کم نظیر برای منطقه دانست و گفت: «اورامانات از یک طرف به «هورامان تخت» و مریوان متصل است و از طرف دیگر به کردستان عراق مرتبط است. باید تلاش کنیم با فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، این دو کریدور مهم و تحول آفرین را برای رونق گردشگری منطقه فعال کنیم».

اورامانات یک کریدور زیبای گردشگری

وی خاطرنشان کرد: «در این میان اورامانات خود به تنهایی یک کریدور مهم گردشگری است. این کریدور از ورودی روستای کانی شریف روانسر آغاز می شود و تا مرز شوشمی در «نوسود» امتداد می یابد و از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برخوردار است. جذابیت‌های بی بدیل گردشگری مانند؛ «سراب جابری»، شهر زیبای روانسر و سراب خروشان آن، «غار قوری قلعه»، بازار جوانرود، دره باینگان، «سد زمکان»، «روستای شمشیر»، شهر پاوه هزار ماسوله ایران، «سد داریان»، «چشمه بل»، نودشه و شهر مرزی نوسود که مانند یک زنجیره به همدیگر وصل‌ هستند. این کریدور گردشگری سرشار از ظرفیت‌های بسیار بی‌بدیل است و می‌توان صدها پروژه کلان گردشگری را در این کریدور اجرا کرد».

دکتر قادری افزود: «سراب‌ زیبا و خروشان روانسر این شهر را تبدیل به یک مکان توریستی کرده است اما از این ظرفیت بی بدیل، هیچ استفاده‌ای برای ثروت آفرینی نمی‌شود. همچنین بازارچه پاوه هم برای این شهر یک ظرفیت بزرگ گردشگری است که در صورت رونق، به اقتصاد شهر کمک کند».

وی ظرفیت های گردشگری زیارتی در اورامانات مهم و تحول آفرین توصیف کرد و گفت: «امام زاده سیدعبیداله» در «روستای هجیج» پاوه، برادر امام رضا (ع) است. این مکان مقدس در صورت معرفی مناسب، می تواند سالیانه میزبان هزاران گردشگر شیعه از سراسر ایران و حتی عراق باشد و بسترساز یک رونق اقتصادی چشمگیر برای مردم منطقه شود. همچنین زیارتگاه «سلطان اسحاق» در پاوه مورد توجه ویژه بیش از یک میلیون جمعیت «یارسان» در استان کرمانشاه و سراسر ایران است و عامل مهمی برای رونق گردشگری منطقه محسوب می شود».

گردشگری سازگار با محیط زیست و فرهنگ بومی

این نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره برخی دغدغه ها پیرامون آثار منفی گردشگری بر محیط زیست منطقه گفت: «شخصیت های بسیار برجسته ای در حوزه محیط زیست اورامانات فعال هستند که در کشور مشهورند و من هم حامی دغدغه های ارزشمند آن ها هستم. البته نباید به خاطر این احساس خطرها، فعالیت های گردشگری در منطقه را تعطیل کرد. می‌توان تلاش کرد با ایجاد یک توازن و تعامل پویا میان سرمایه گذاران و فعالان حوزه گردشگری و محیط زیست، بسیاری از این آسیب ها را کاهش داد. البته این آسیب ها متوجه فرهنگ بومی ما هم هست و باید تلاش کنیم با فرهنگ سازی و ایجاد تعامل، این تضادها و آسیب ها را به حداقل برسانیم. معتقدم باید باید یک گفتگوی فراگیر در اورامانات شکل بگیرد و تضادهای موجود میان گردشگری و فعالیت‌های زیست محیطی فرهنگ بومی منطقه مورد بررسی اصولی قرار بگیرد و به یک راهکار مناسب در این حوزه برسیم تا گردشگری به عنوان یک ظرفیت توسعه ای تحول آفرین همچنان فعال باقی بماند».

وی خاطرنشان کرد: «البته فراموش نکنیم توسعه گردشگری مستلزم فراهم کردن فضای مساعد و مناسب فرهنگی و تعامل مناسب مردم و بخش دولتی با سرمایه گذاران و فعالان این حوزه است. در کنار این ها باید ظرفیت‌های گردشگری را در سطح کشور و جهان معرفی کنیم».

سامانه سردسیری یک طرح حیاتی برای منطقه

دکتر محمدرئوف قادری در بخش دیگری از سخنانش به تلاش های خود در دوران مجلس پنجم در زمینه سدسازی در منطقه اورامانات پرداخت و عنوان کرد: «یکی از برنامه های برنامه بلندمدت من در دوران مجلس پنجم، موضوع احداث سه سد بزرگ به نام های «سیروان»، «زمکان» و «کیلانبر» در منطقه بود که در راستای تامین آب شرب شهرها و روستاها و همچنین تامین آب مورد نیاز باغات و مکانیزه کردن کشاورزی منطقه، انجام شد. البته بعدها سد سیروان به «داریان» و سد زمکان به «آزادی» تغییر نام داده شد. در طول اجرای این طرح ها، یک اتفاق مبارک و همچنین یک اتفاق نامبارک رخ داد. اتفاق مبارک اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت این سدها و ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۵ هزار نفر بود که درآمد مردم و گردش مالی منطقه را افزایش داد. و اتفاق نام مبارک هم به فراموشی سپرده شدنِ هدف اصلی از ساخت این سدها بود».

وی یادآور شد: «متاسفانه با الحاق سامانه گرمسیری، ۴۰ درصد منابع آبی این سدها به استان‌های دیگر از جمله خوزستان و ایلام منتقل شد و اورامانات از این نعمت محروم ماند و این کار نوعی ظلم در حق مردم محروم این منطقه بود. رودخانه سیروان متعلق به اورامانات بود و اعتبار این پروژه‌ها هم با هدف توسعه منطقه، مکانیزه شدن کشاورزی، کاهش بیکاری و تقویت معیشت منطقه اختصاص پیدا کرده بود».

رئیس مرکز گفتمان صلح در دنباله سخنانش اجرای سامانه سردسیری را یکی از اولویت بسیار مهم توسعه ای اورامانات دانست و گفت: «طرح سامانه سردسیری به عنوان یک ظرفیت عظیم توسعه ای در منطقه باید اجرایی شود تا امکان کشت های مکانیزه و با ارزش افزوده بیشتر فراهم شود. با اجرای این سامانه حداقل ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی اورامانات و استان کرمانشاه تحت پوشش کشت مکانیزه قرار می‌گیرند و حدود ۲۰ هزار شغل ایجاد می‌شود».

تشکیل شورای مشورتی نخبگان اورامانات

وی در دنبال سخنانش عنوان کرد: «به عنوان کسی که 5 سال عضو شورای توسعه کشور بوده ام، در صورت راهیابی به مجلس قطعا این تجربیات ملی را در اختیار منطقه قرار خواهم داد و در کنار آن به دنبال تشکیل شوراها و کمیته های تخصصی مشورتی با حضور نخبگان حوزه های مختلف خواهم بود و مجموع نظرات نخبگان منطقه به عنوان یک مطالبه عمومی و در قالب برنامه توسعه اورامانات، در سطح ملی دنبال خواهیم کرد و بی گمان این مطالبات، مورد حمایت دولت، مجلس و استان قرار خواهد گرفت.

همچنین با کمک این نخبگان بسترهای سرمایه گذاری در منطقه و اصلاح دستورالعمل‌ها و قوانین دست و پاگیر برای حوزه صنعت، گردشگری و ... را دنبال خواهیم کرد».

تداوم نقش آفرینی در سطح ملی پس از دوران نمایندگی

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیرامون دلایل حضور کمرنگ خود در منطقه بعد از دوران نمایندگی گفت: «یکی از ایرادات اغلب نمایندگان مناطق کردنشین این است که بعد از اتمام دوره نمایندگی، از هرگونه فعالیت و کنشگری در مرکز کشور کناره می گیرند و دوباره به منطقه بازمی‌گردند. من خلاف این رویه عمل کردم زیرا معتقدم بازگشت دوباره افراد پس از اتمام دوران نمایندگی به منطقه و تبدیل شدن به یک شخصیت محلی و کم اثر، یک فرصت سوزی آشکار و ظلم به توسعه منطقه است. معتقدم پیگیری مطالبات کُردها و اهل سنت در سطح ملی و فراهم کردن بسترها برای نقش آفرینی نخبگان منطقه در ساختار قدرت و اقتصاد کشور، باد اولویت همه ما باشد».

وی گفت: «طبیعی است هنگامی که یک فرد توان و انرژی خود را صرف پیگیری مطالبات کلان منطقه می کند از بخشی از وظایف اجتماعی خود بازمی ماند. البته من برای جبران این کاستی، یک حلقه اتصال میان خود و اورامانات ایجاد کردم و دفتر من در تهران طی این سال ها در واقع همپای دفتر یک نماینده، پرمراجعه بود و پیگیر مسائل و مشکلات مردم منطقه بودم. علاوه بر این طی این سال ها دغدغه مندانه پیگیر مسایل و مشکلات منطقه بوده ام و نه تنها به نمایندگان اورامانات بلکه به همه نمایندگان مناطق کردنشین و اهل سنت هم در مسایل گوناگون مشورت داده ام».

دکتر قادری عنوان کرد: «من در فردای اتمام دوران نمایندگی برای اثبات شایستگی‌ها و توانمندی های خود به نظام سیاسی و نقش آفرینی در ساختار قدرت و اقتصاد کشور، سخت تلاش کردم و خوشبختانه در این مسیر هم موفق شدم. من تنها نماینده کُرد و اهل سنتی بودم که بعد از دوران نمایندگی، در جایگاه‌های مختلف اجرایی و سیاسی در سطح ملی نقش آفرینی کردم. و به عنوان رئیس مرکز گفتمان صلح، در سطح ملی و حتی بین المللی حضوری فعال در عرصه‌های مختلف داشتم و با حضور در سازمان ملل، بسیاری مطالبات کلان این حوزه را مطرح کردم».

توسعه نیروی انسانی کلید پیشرفت اورامانات

وی در دنباله سخنانش به موضوع نیروی انسانی و اهمیت آن در پیشرفت منطقه پرداخت و گفت: «توسعه منابع انسانی مهم ترین بخش از برنامه من برای توسعه اورامانات است زیرا تا زمانی که ما در حوزه نیروی انسانی توسعه پیدا نکنیم توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هم امکان‌پذیر نخواهد بود. در واقع زیرساخت اصلی توسعه همه جانبه و متوازن در یک جامعه توسعه نیروی انسانی آن است و باید به عنوان یک اولویت اصلی دنبال شود. زمانی که در دوره پنجم مجلس، نماینده اورامانات بودم؛ پی بردم که یکی از حلقه های مفقوده اورامانات به عدم حضور نخبگان کُرد در ساختار قدرت و نظام اقتصادی کشور باز می گردد. این منطقه در مقایسه با وزن اجتماعی خود، سهمی در این ساختار نداشت و در این شرایط، طبیعی است هنگامی که شما در ساختار قدرت و کانون‌های تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری حضور ندارید، امکان هرگونه توسعه آفرینی و تحول آفرینی در منطقه غیرممکن است و شما از قطار توسعه جا خواهید ماند».

رئیس مرکز گفتمان صلح گفت: «یکی از مطالبات بسیار جدی من طی این سه دهه اخیر، فراهم کردن بستر حضور نخبگان این منطقه در ساختار قدرت و اقتصاد کشور است و نه تنها در دوران نمایندگی بلکه در دوران پس از آن هم همیشه پرچمدار این مطالبه بوده ام و در کنار پیگیری مطالبات اقتصادی و تنگناهای معیشتی مردم، این موضوع را هم فریاد زده ام».

وی گفت: «در مرکز گفتمان صلح دراولین گام سعی کردم ظرفیت‌های مدیریتی اهل سنت ایران را به نظام سیاسی کشور معرفی کنم تا از آنها استفاده شود. برای نمونه خانم ریگی معاون مرکز گفتمان صلح با رایزنی ها و ایجاد تعاملات سازنده با وزارت خارجه، سفیر به برونئی شد. خانم ریگی از اهل سنت های بلوچستان است و قاعدتا برای تصدی این جایگاه با تنگناهای بسیار جدی مواجه بود ولی ما توانستیم وزارت خارجه ایران را برای استفاده از توانمندی های ایشان در سطح بین المللی، قانع کنیم و این یک پیروزی و دستآورد بزرگ است. همچنین مهندس جلال محمودزاده نماینده مهاباد و عضو مرکز ما، به عنوان رئیس فراکسیون اهل سنت و دکتر حشمدار مدیرعامل مرکز، به عنوان دبیر این فراکسیون در طول ۴ سال گذشته مشغول به فعالیت بوده اند و این جایگاه ها حاصل تعاملات این مجموعه بوده است».

دکتر قادری ادامه داد: «همچنین در زمان حضور من به عنوان رئیس یکی سازمان های وابسته به شهرداری تهران، بستر حضور ده ها نفر از نخبگان تحصیل کرده و دغدغه مند منطقه در بدنه شهرداری تهران فراهم شد و این افراد به عنوان یک سرمایه انسانی در سطح ملی به تدریج رشد خواهند کرد و در خدمت توسعه اورامانات خواهند بود. یا زمانی که به عنوان بازرس وزارت نفت در عسلویه حضور داشتم همین اتفاق مشابه رخ داد. هر چند متهم شدم که در آنجا کارخانه پتروشیمی دارم و این دروغ محض بود زیرا پروژه های عسلویه همه ملی هستند و هیچ شخص حقیقی در آنجا سهمی ندارد. در واقع من طی این سال ها با تلاش بسیار و فعالیت شبانه روزی و ظرفیت سازی، موفق شدم توانمندی‌ها و شایستگی‌های افراد بسیاری را به نظام سیاسی و اجرای کشور اثبات کنم و آن ها به این باور برسند که باید نخبگان کرد و اهل سنت هم در ساختار قدرت و اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند. به نظرم این دستآورد ارزشمندی بوده که باید به آن توجه شود».

تعامل مطالبه محور در نظام اجرایی

وی در بخش دیگری از سخنانش به ظرفیت‌های بی‌بدیل اورامانات در حوزه گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجارت و بازرگانی و بازارچه‌های مرزی اشاره کرد و اینکه با وجود همه این ها از قافله توسعه جا مانده و رشد و توسعه پیدا نکرده است. دکتر قادری عنوان کرد: «این اتفاق در حالی رخ داده که شهرستان ها و حتی استان هایی با ظرفیت هایی به مراتب پایین تر از اورامانات، به توسعه دست یافته اند. به عنوان مثال استانی مانند یزد از بسیاری از این ظرفیت‌ها بی‌بهره است ولی توانسته به یک سطح مناسب از توسعه یافتگی دست یابد و گردش مالی در استان از دیگر استان‌ها بسیار بالاتر است.  گردش مالی، درآمد سرانه و میزان اشتغال در استان کرمانشاه نامناسب است و در برخی مناطق حتی در سطح جوامع روستایی است».

رئیس مرکز گفتمان صلح خاطرنشان کرد: «توسعه همه جانبه و پایدار زمانی در منطقه اورامانات رخ خواهد داد که نمایندگان مردم بتوانند مطالبه‌گر باشند و از توان رایزنی، چانه زنی و متقاعد کردن مسئولان در سطوح مختلف ساختار قدرت برخوردار باشند. طرح مسئله، بخشی از حل مسئله است و بزرگترین چالش اورامانات ضعف مطالبه گری نمایندگان این منطقه بوده است. تجربه مجلس پنجم نشان داد هر زمانی ما مطالبه گر بوده ایم نظام سیاسی کشور هم پاسخگوی آن مطالبات بوده است».  

وی در دنباله سخنانش یادآور شد: «من به گفتگو و تعامل مطالبه محور کردها و اهل سنت در نظام سیاسی کشور معتقدم و با همین رویکرد موفق شدم مطالبات این بخش از مردم ایران را به استراتژی نظام سیاسی کشور و گفتمان مشترک همه اقوام و مذاهب تبدیل کنم و این یک دستاورد بسیار بزرگ بود. چندی پیش رئیس جمهور برای شکل دادن یک تعامل و گفتگو میان جناح‌های سیاسی از یک جمع 30 نفره متشکل از شخصیت های مطرح سیاسی و فعال سیاسی را دعوت کرد و برای اولین بار یک چهره کُرد اهل سنت هم به این نشست دعوت شد و حضور من در آن نشست در واقع یک دستاوردی برای این بخش مهم از جامعه ایرانی است».

دکتر قادری سیاست ورزی در سطح ملی را بستری برای ورود به ساختار قدرت و اقتصاد کشور توصیف کرد و گفت: «با تلاش های صورت گرفته طی این سال ها، خوشبختانه اکنون این درگاه برای نخبگان کِرد و اهل سنت باز شده و این یک فرصت بزرگ است. و ایجاد چنین فرصت‌های مشابهی برای نخبگان منطقه، یکی از وظایف نمایندگان مجلس است».

تاسیس دانشگاه ملی اورامانات

وی در دنباله سخنانش تاسیس یک دانشگاه ملی اورامانات را یک ضرورت تاریخی خواند و گفت: «ما برای توسعه قبل از هر چیزی نیاز به توسعه انسانی داریم. اساتید اوراماناتی در دانشگاه های کشور حضور پررنگی دارند و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت هیئت های علمی دانشگاه های استان کردستان و بخشی از استان کرمانشاه را نخبگان و اساتید برجسته این منطقه تشکیل می دهند. ولی متاسفانه این ظرفیت عظیم در راستای توسعه منطقه به کار گرفته نشده است».

رئیس مرکز گفتمان صلح عنوان کرد: «ما برای به کارگیری ظرفیت نخبگان علمی منطقه نیازمند تاسیس یک دانشگاه ملی در اورامانات هستیم. دانشکده های زیر مجموعه این دانشگاه در حوزه های کشاورزی، تجارت و بازرگانی، گردشگری و صنعت آن می توانند در شهرستان های منطقه جانمایی شوند تا همه از فرصت آفرینی های این مجموعه های علمی برای توسعه بهره مند شوند. اگر مردم یک نماینده مطالبه گر و توانمند داشته باشند، قطعا مجاب کردن دولت برای راه اندازی این دانشگاه ملی اورامانات، کار سختی نیست».

ارتقای سطح مدیریتی اورامانات به فرمانداری ویژه

دکتر قادری ارتقای سطح مدیریت و تصمیم گیری و تصمیم سازی را یکی دیگر از ضرورت های توسعه ای اورامانات توصیف کرد و گفت: «استان کرمانشاه دارای یک مدیریت متمرکز با نقش آفرینی ۷۰ تا ۸۰ نفر از معاونین استاندار، مدیران کل و مدیران سازمان ها است که هر کدام از آن ها تعلق خاطر ویژه ای به شهرستان خود دارند و برای توسعه آن تلاش می کنند. ولی حتی یک نفر از اورامانات به عنوان عضو در شورای برنامه‌ریزی استان حضور ندارد».

 وی گفت: «در اولین گام باید اورامانات را به سطح فرمانداری ویژه ارتقاء دهیم زیرا در شرایط فعلی بسیاری از برنامه ها و مطالبات در راهروهای ادارات استان و یا وزارتخانه ها سرگردان می مانند و به فراموشی سپرده می شوند. با ارتقای سطح اختیارات مدیریتی می توان طرح ها و برنامه های مهم توسعه‌ای در سطح استان و کشور دنبال کرد و در دستور کار کانون‌های تصمیم‌سازی و تصمیم گیری کشور قرار داد. انجام این مهم یکی از برنامه های جدی من است».

اورامانات یک نماینده مطالبه گر می خواهد

رئیس مرکز گفتمان صلح، مطالبه گر بودن را یکی از ویژگی های کلیدی یک نماینده خواند و گفت: «عمیقا باور دارم که یک نماینده مطالبه گر و دغدغه مند می‌تواند بسترساز تحول در اقتصاد و معیشت مردم منطقه اورامانات باشد و این اتفاق در مجلس پنجم افتاد. در آن سال ها من تنها نماینده کرد اهل سنتی بودم که مطالبات مردم منطقه را فریاد زد. متاسفانه مجلس ما بیش از آنکه مطالبه‌گر باشد، فرمانبر است و چنین مجلسی در پیگیری مطالبات به حق مردم ناتوان خواهد بود و این رویه یک چالش بزرگ برای توسعه کشور است. من وارد صحنه انتخابات شده ام تا حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم را مطالبه کنم و در گذشته نیز همین رویکرد را داشته ام. هنگامی که مردم احساس می‌کنند نماینده های آن ها توان تحول آفرینی در اقتصاد و معیشت منطقه را ندارند و هیچ اتفاق خاصی در این حوزه نمی‌افتد، از حضور در انتخابات دلسرد می شوند. مردم باید به این باور برسند که مجلس آینده، بسترساز تغییرات مثبت برای اقتصاد و معیشت مردم منطقه و اوضاع سیاسی و فرهنگی آن ها است و نماینده آنها یک فرد مطالبه‌گر است نه یک فرد منفعل و فرمانبر».

وی عنوان کرد: «اورامانات از ظرفیت‌های بی‌بدیلی در حوزه های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجارت و بازرگانی و بازارچه‌های مرزی برخوردار است ولی با  وجود همه این ها از قافله توسعه جا مانده و رشد و توسعه پیدا نکرده است. در حالی که دیگر شهرستان ها و استان هایی با ظرفیت هایی به مراتب پایین تر از اورامانات، به توسعه دست یافته اند. استانی مانند یزد از بسیاری از این ظرفیت‌ها بی‌بهر است ولی توانسته به یک سطح مناسب از توسعه یافتگی دست یابد و گردش مالی در استان از دیگر استان‌ها بسیار بالاتر است. گردش مالی، درآمد سرانه و میزان اشتغال در استان کرمانشاه نامناسب است و در برخی مناطق حتی در سطح جوامع روستایی است».

دکتر قادری یادآور شد: «باز هم تاکید می کنم توسعه همه جانبه و پایدار زمانی در در منطقه اورامانات رخ خواهد داد که نمایندگان مردم بتوانند مطالبه‌گر باشند و از توان رایزنی، چانه زنی و متقاعد کردن مسئولان در سطوح مختلف ساختار قدرت برخوردار باشد. طرح مسئله، بخشی از حل مسئله است و بزرگترین چالش اورامانات ضعف مطالبه گری نمایندگان این منطقه بوده است. تجربه مجلس پنجم نشان داد هر زمانی ما مطالبه گر بوده ایم نظام سیاسی کشور هم پاسخگوی آن مطالبه بوده است».  

حضور در انتخابات با پشتوانه 30 سال تجربه مدیریتی

وی تاکید کرد: «در واقع من با پشتوانه ۳۰ سال نقش آفرینی و تجربه مدیریتی در سطح ملی به صحنه انتخابات آمده ام تا با کمک نخبگان منطقه، برنامه های توسعه ای و تحول آفرین را در اورامانات عملیاتی کنم. استان کرمانشاه و دیگر استان‌ها هم باید با استقبال از نخبگان توانمند ما از ظرفیت‌های انسانی و مدیریتی آن ها استفاده کنند. حرکت در مسیر توسعه نیازمند یک اراده ملی است، اراده ای که بتواند اورامانات را از این وضعیت اقتصادی نجات دهد و برای جوانان و نخبگان آن فرصت پیشرفت فراهم کند. اورامانات در بن بست جغرافیایی نیست اما متاسفانه در بن‌بست استراتژی‌ها و تصمیم سازی‌ها گرفتار شده است».

این نامزد دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یادآور شد: «تنها با امکانات، اعتبارات و اقدامات مدیران محلی، شکل گیری توسعه پایدار در اورامانات میسر نیست. توسعه مانند اتوبانی است که یک طرف آن مردم و در طرف دیگر حکومت قرار دارد. تا مردم نخواهند تغییری در منطقه ایجاد نخواهد شد. ما باید یک گفتمان توسعه‌گرا را برقراری یک تعامل مناسب با حکومت شکل دهیم تا ظرفیت‌های توسعه‌ای منطقه افزایش پیدا کنند. با شکل گیری چنین گفتمانی قطعا چالش‌های امنیتی هم کاهش پیدا می‌کنند و یک بستر مناسب تر برای نخبگان سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی فراهم می شود. باور دارم این ظرفیت وجود دارد و نظام سیاسی این آمادگی را دارد که زیر ساخت های توسعه ای را در منطقه ایجاد کند به شرطی که ما بخواهیم. طرح مسئله بخشی از حل مسئله است. تا ما نخواهیم کسی برای ما کاری نخواهد کرد. ما باید یک گفتگو و تعامل فراگیر را شکل دهیم تا بتوانیم نظام سیاسی را متوجه ظرفیت‌های منطقه بکنیم. معتقدم یک اورامانات توسعه یافته، ظرفیتی برای استان کرمانشاه و کل کشور خواهد بود».

کد خبر 2767461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha