ناکامی جوانرود در مسیر تبدیل شدن به یک شهر تجاری /  بهزاد خالوندی

سرویس کرمانشاه _ جوانرود و بانه، دو شهر تجاری مهم غرب کشور طی سه دهه اخیر هستند که به دلیل سیاست‌های مدیریت‌های شهری، هرکدام سرنوشت و جایگاه متفاوتی در حوزه گردشگری بازار پیدا کرده‌اند. این یادداشت تحلیلی به وضعیت بازارهای این دو شهر می‌پردازد و همچنین اشاره‌ای به سرنوشت مجتمع تجاری الماس جوانرود دارد.

خبرگزاری کردپرس _ بازارهای تجاری در شهرهای جوانرود و بانه تقریبا همزمان باهم و از نیمه دوم دهه هفتاد به بعد، شکل گرفتند. هر چند در سال‌های اولیه، این دو شهر تقریبا هم‌پا بودند ولی بعدها سرنوشتی بسیار متفاوتی یافتند.

بانه، امروز تبدیل به شهری دارای بیش از ۱۰۰ مجتمع تجاری با ۱۲ هزار مرکز خرید شده است و اقتصاد بیش از نیمی از ساکنان آن بر مدار همین بازارهای فروش کالا و تجارت و بازرگانی می چرخد. ولی در سوی دیگر جوانرود هنوز شمایل 20 سال پیش را دارد و در حد یک راسته بازار با کمتر از ۴۰۰ دهنه مغازه و دکه تجاری، باقی مانده است.

مدیریت شهری جوانرود حتی در پیشبرد طرح های توسعه‌ای برای گسترش و ساماندهی بازار فعلی هم ناکام بوده است. مجتمع تجاری الماس با ۳۲ هزار متر زیربنا و ۸۰۰ غرفه که در دهه ۸۰ قرار بود به بزرگترین مجتمع تجاری غرب کشور تبدیل شود، پس از ۱۵ سال همچنان راکد باقی مانده و فاقد امکانات اولیه آب، برق و گاز است.

این وضعیت باعث شده نرخ اجاره مغازه در بازار جوانرود برای واحدهای بزرگ به چهل تا پنجاه میلیون تومان و برای دکه ها و مغازه های 12 متری به حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان برسد.

علاوه بر این ها جوانرود و بانه به لحاظ زیرساخت‌های اقامتی هم شرایط بسیار متفاوتی دارند. شهر بانه امروز دارای یک هتل ۵ ستاره و ۶ هتل دو تا سه ستاره است ولی امکانات اقامتی شهر جوانرود تنها به سه مجموعه معمولی محدود می شود.

بی گمان باید بخش مهمی از سرنوشت متفاوت این دو شهر را در عملکرد مدیریت های شهری آن ها جستجو کرد. شهر بانه بدون همراهی و تسهیل‌گری شهرداری و مجموعه شورا، هیچگاه توان تبدیل شدن به یک ابر شهر تجاری و ساخت بیش از صد مجموعه تجاری و هتل های 5 ستاره و سه ستاره را نداشت.

این در حالی است که مجتمع تجاری الماس جوانرود سال‌هاست لنگ همکاری و مساعدت شهرداری و شورای شهر است‌. شهرداری علیرغم دریافت یک میلیارد تومان بابت عوارض در دهه هشتاد، هنوز برای مجتمع تجاری الماس، پروانه ساخت صادر نکرده و اجازه نمی‌دهد شرکت توزیع برای این مجموعه زیرساخت برق فراهم کند.

و نکته درناک آنجاست که اگر امکان برقراری برق برای این مجتمع بزرگ فراهم شود، حدود ۵۴۰ واحد این مجموعه وارد چرخه فعالیت های تجاری می‌شوند و یک تحول مهم در اقتصاد و معیشت شهر اتفاق می افتد. می توان با اقدام در چارچوب قانون و در اولویت قراردادن منافع کلان مردم جوانرود، بسیاری از موانع موجود در مسیر این پروژه مهم را حل کرد و دل مردم منطقه را شاد نمود.

یکی از مصوبات مهم سفر اخیر استاندار کرمانشاه به جوانرود، به رفع موانع موجود بر سر آغاز به کار این مجموعه تجاری اختصاص داشت و مردم امیدوارند دستگاه های مرتبط به اجرای این مصوبات تمکین کنند.

سخن آخر اینکه واقعا چرا جوانرود در مسیر تبدیل شدن به یک شهر تجاری مانند بانه، ناکام ماند و موانع و مشکلات کجا هستند. این پرسشی است که خبرگزاری کردپرس در روزهای آینده آن را با صاحب‌نظران در میان خواهد گذاشت.

کد خبر 2767997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha