حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

سرویس ترکیه - دولت ترکیه با بهانه مبارزه با تروریسم جنگی تمام عیار را در شمال و شرق سوریه آغاز کرد که در نتیجه آن بسیاری از زیر ساخت های منطقه نابود و شهروندان نظامی و غیر نظامی زیادی جان باختند.

به گزارش کردپرس، تنها دو روز پس از این که هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه و یاشار گولر وزیر دفاع این کشور با ادعای این که دو عامل حمله انتحاری یکم اکتبر از مرز سوریه وارد ترکیه شده اند، اعلام کردند که از این پس تمامی زیرساخت ها، تاسیسات روبنایی و تاسیسات انرژی متعلق به حزب کارگران کردستان (PKK) و یگان های مدافع خلق (YPG) به ویژه در عراق و سوریه هدف قانونی نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح و عناصر اطلاعاتی ترکیه هستند، ارتش ترکیه حمله ای گسترده را علیه کردستان سوریه آغاز کرد.

چهارشنبه بود که هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه و یاشار گولر وزیر دفاع این کشور در سخنانی مدعی شدند که دو عامل حمله انتحاری از مرز سوریه به ترکیه آمده اند و به این ترتیب ترکیه حق دارد از خود به طور مشروع دفاع کند. پس از این سخنان مظلوم کوبانی فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) با انتشار بیانیه ای سخنان مقامات ترکیه را تکذیب کرد و این اظهارات را بهانه های دولت ترکیه برای حملات جدید به و گسترده به کردستان سوریه توصیف کرد. چیزی که در عمل نیز اتفاق افتاد.

پس از تهدید «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر حمله به شمال و شرق سوریه از صبح روز پنج‌شنبه 5 اکتبر هواپیماها و پهپادهای ارتش ترکیه به صورت گسترده مناطق مختلف کردستان سوریه را هدف حمله قرار دادند.

صبح روز پنجشنبه روستای تل‌حبش از توابع عامود هدف بمباران شدید قرار گرفت که طبق گفته‌ها چند شهروند کشته و زخمی شدند. همچنین روستای طویله در شهرستان تل‌تمر نیز هدف حمله پهپادی گسترده قرار گرفت.

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

در حمله 5 اکتبر به دانشکده افسری حمص، که همزمان با برگزاری مراسم فارغ‌التحصیلی در این دانشکده بود، دست کم 112 نفر از جمله 21 شهروند غیر نظامی کشته و 120 تن دیگر نیز زخمی شدند. حمله ای که ترکیه از پذیرش مسئولیت آن سر باز ده است.

ترکیه در 48 ساعت گذشته همانگونه که گفته بود، تمام زیر ساخت های کردستان سوریه را هدف قرار داد.

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

قامیشلو

ارتش ترکیه دیروز جمعه ششم اکتبر 40 منطقه از جمله روستاها، ایستگاه های برق، چاه های آب و سکوها و دپوهای نفت را در شمال و شرق سوریه بمباران کرد. در این حملات شمار زیادی از شهروندان غیر نظامی هم جان خود را از دست داده اند.

در حملات هوایی ترکیه تا کنون روستاهای زیادی بمباران شدند، 3 ایستگاه توزیع برق، دو ایستگاه آب، یک پمپ بنزین، همچنین چندین بیمارستان، سکوی نفتی، سکوی گاز، دپوی ذخیره نفت و گذرگاه های مرزی بمباران شده اند. 

پهبادها نیروگاه برق را در شمال قامیشلو بمباران کردند. در نتیجه‌ی این حملات، برق در بسیاری از مناطق قامیشلو و عامود  قطع شد.

براساس اطلاعات اداره‌ برق شهر قامیشلو، یک نیروگاه برق به طور کل از کار افتاده و یک نیروگاه دیگر نیز دچار آسیب جزئی شده است، به این سبب برق دو نیروگاه، انبارهای غلات، آسیاب جزیره، بیمارستان قلب و چشم و 6 بیمارستان دیگر و ده‌ها هزار خانه قطع شده است.

در عامود نیروگاه اصلی بمباران شد که در نتیجه آن برق تمام ادارات و نهادهای خدماتی و حمله‌های شهر و روستاهای آن قطع شد. دولت ترکیه حتی به انبارهای غله و گندم این منطقه نیز رحم نکرد و آنها را بمباران کرد. روستاهای شعله و زیوانا با سلاح سنگین بمباران شدند.

ارتش ترکیه روستاهای مازن، کلوتی‌، سوغانکه و بینه‌ و میاسه در شیرآوای عفرین، همچنین روستاهای مرعناز و شوارغه و کشتعار در منطقه‌ی شرا را به شدت بمباران کرد.  

ارتش ترکیه ایستگاه آب خانه سر در شهر دریک در کانتون قامیشلو را بمباران کرده و از کار انداخت. همچنین پهپهادهای بمب افکن ترکیه روستای میرکامیرا و گری زیرو از توابع دریک را بمباران کردند.

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

کوبانی

هواپیماهای جنگی ترکیه حوالی ساعت 22 شب گذشته بیمارستان کووید کوبانی، جنگل های کوبانی، کارخانه بتن کوبانی و بسیاری از مناطق دیگر از جمله روستاهای کوران و سیشان را بمباران کردند.

نیروهای ترکیه حتی پایگاه نظامی متعلق به دولت دمشق در روستای احمد منیر در غرب کوبانی را بمباران کردند.

نیروهای ترکیه و شبه نظامیان تحت امر آن اکثر روستاهای شمال و شمال غرب منبج در مرز جرابلس را بمباران کردند.

همچنین دولت ترکیه مخازن آب در مناطق دیبیس، صفاویه و فاتسه، در غرب و شرق عین عیسی؛ به علاوه میگلات، بیر کینو، قیز علی را بمباران کرد. روستاهای زنوبیا، سیوالکی، شرکت لاوا، هوشان، خالدیه، جدیده و میشرفه نیز بمباران شدند.

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد
مدیریت خودگردان: حمله به زیر ساخت ها جنایت جنگی است

مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه روز گذشته در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اینکه ادعاهای دولت ترکیه فرار بزرگی از افکار عمومی ترکیه، نادیده گرفتن مسائل داخلی و به ویژه مسئله کردها است، حملات علیه زیر ساخت های شهری و خدماتی شمال و شرق سوریه را در زمره جنایات جنگی توصیف کرد.

مدیریت خودگردان از جامعه جهانی، ائتلاف بین‌الملل، نهادهای بین‌المللی، حقوقی و بشردوستانه و همچنین از روسیه خواست که مواضع جدی خود را نشان داده و در برابر دولت ترکیه بایستند تا ثبات جدیدی در سوریه از طریق مناطق مدیریت خودگردان برقرار شود.

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

جنبش جامعه دموکراتیک: این جنگ عواقب فاجعه باری دارد

جنبش جامعه دموکراتیک (TEV-DEM) نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که «دولت ترکیه در روز پنجشنبه دوباره به منطقه ما حمله کرد، زیرساخت های مناطق امن ما را هدف قرار داد و از همه روش های نظامی علیه جامعه و نهادهای ما استفاده کرد، نیروهای ارتش ترکیه مردم ما را می‌کشند، منطقه ما را تخریب می‌کنند، قتل‌عام می‌کنند و امنیت و ثبات منطقه را هدف قرار می‌دهند.» 

جنبش جامعه دموکراتیک در این بیانیه از سازمان ملل متحد، شورای امنیت، اتحادیه اروپا، سازمان‌های بین‌المللی و حقوقی خواستار عمل به وظایف و مسئولیت های اخلاقی خود شد و از آنها خواست تا حملات ارتش ترکیه را متوقف کنند. جنبش جامعه دموکراتیک نسبت به عواقب خطرناک و فاجعه بار جنگ در کردستان ترکیه هشدار داد.

دفتر ریاست کنگره خلق: سکوت جامعه بین الملل همکاری با ترکیه است

دفتر ریاست کنگره خلق نیز با انتشار بیانیه ای هدف دولت ترکیه از حملات اخیرش به شمال و شرق سوریه را «نابودکردن سیستم مدیریت خودگردان در شمال و شرق سوریه» توصف کرد. 

ریاست کنگره خلق با بیان این که حملات دولت ترکیه علیه کردستان سوریه جنایت جنگی است، از نیروهای ائتلاف بین المللی خواستار مداخله فوری برای توقف جنگ شد و اعلام کرد که سکوت به معنای همکاری با جنایت های ترکیه است.

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

نیروهای رهایی‌بخش عفرین: جنگ اخیر بخشی از برنامه بلند مدت ترکیه برای ترکی سازی عفرین است

نیروهای رهایی‌بخش عفرین در گزارشی از حمله متقابل به نیروهای ترکیه در اعزاز خبر داد. بنا بر این گزارش در این عملیات 5 تن از نیروهای نظامی ترکیه کشته و یک هواپیمای متعلق به دولت ترکیه سرنگون شده است.

در بیانیه منتشر شده از سوی نیروهای رهایی‌بخش عفرین، حملات دولت ترکیه علیه ساختمان های خدماتی و زیر ساخت های شمال و شرق سوریه، به مثابه بخشی از برنامه تغییر ساختار جمعیتی عفرین توصیف شده است. 

حق با کوبانی بود، ترکیه جنگی تمام عیار را علیه کردستان سوریه آغاز کرد

نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF): حمله متقابل انجام می دهیم

مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعاتی نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) روز گذشته در بیانیه‌ای کتبی از دو عملیات نظامی علیه نیروهای ترکیه در چارچوب حق دفاع مشروع، خبر داد و اعلام کرد: نیروهای SDF عملیات مؤثری را علیه پایگاه‌های باب‌الفراج و عبدال‌حی در مناطق اشغالی شمال تل‌تمر انجام دادند که در نتیجه این عملیات 5 تن از نظامیان ارتش ترکیه کشته و ده‌ها نظامی دیگر نیز زخمی شدند.

مرکز رسانه ای SDF  امروز هفتم اکتبر نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که علیه حملات جنایتکارانه‌ دولت ترکیه به مناطق شمال و شرق سوریه، پایگاههای اشغالگران را در شمال و غرب عین‌عیسی و سره‌کانی هدف قرار داده‌ است. 

بنا بر این اطلاعیه ای نیروهای SDF دست به حمله متقابل به پایگاههای دولت ترکیه در شمال و غرب شهر عین‌عیسی و جنوب سره‌کانی دست زندند که در نتیجه آن شمار زیادی از نظامیان ترکیه و شبه نظامیان تحت امر این کشور کشته و زخمی شدند.

حمله نیروهای دمشق به زیرساخت های القاعده در حلب و ادلب

از سوی دیگر برخی از رسانه های منطقه از حملات سنگین و بی‌سابقه ارتش سوریه به مواضع شبه نظامیان تحت امر ترکیه در استان ادلب، بخش‌هایی از استان حماه و حلب خبر دادند. علاوه بر توپخانه سنگین و راکت اندازهای ارتش سوریه، جنگنده‌های روسی و سوری نیز تاسیسات و زیرساخت‌های تروریست‌های القاعده را در این مناطق هدف قرار داده‌اند. 

بنا بر این گزارش ها شبه نظامیان جبهه النصره با تخلیه مقرهای خود در شهر ادلب همگی به مناطق امن فرار کردند. 

کد خبر 2761685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha