نگاهی به عملکرد صادراتی استان های کردنشین در 5 ماهه نخست سال

سرویس کرمانشاه _ خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش به بررسی عملکرد صادراتی گمرکات استان های ایلام، کردستان و کرمانشاه در پنج ماهه نخست سال 1402 پرداخته است که در ادامه می خوانید:

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ براساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، در پنج ماه نخست امسال، ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کالا از مرزهای کشور به خارج از کشور صادر شده است. در این میان ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از صادرات ایران به کشور عراق صورت گرفته که از این میزان، سه میلیارد و 71 میلیون دلار آن از طریق مرزهای زمینی به کشور عراق صادر شده که 74 درصد آن (2 میلیارد و 270 میلیون دلار) از طریق مرزهای سه استان ایلام، کردستان و کرمانشاه صورت گرفته است.

سهم 38 درصدی کرمانشاه از صادرات به عراق

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه از صادرات یک میلیارد و 176 میلیون دلاری طی پنج ماهه نخست امسال به عراق خبر داده است. این حجم از صادرات از نظر ارزشی، بیشترین میزان صادرات به عراق در بین گمرکات کشور است و 38 درصد صادرات زمینی کشور به عراق از ابتدای سال جای تاکنون از طریق مرزهای 5 گانه سومار، خسروی، پرویزخان، شیخ صله و شوشمی صورت گرفته است.

گفتنی است گمرکات استان کرمانشاه در سال 1401 در مجموع سهم ۴۱ درصدی از صادرات کشور به عراق را به خود اختصاص دادند که این سهم در 5 ماهه ابتدایی سال 1402 فعلا 38 درصد است.

سهم 24 درصدی ایلامی ها از تجارت با عراق

مدیرکل گمرک استان ایلام هم در گفتگو با رسانه ها عنوان کرد در پنج ماهه نخست سال جاری ۷۴۶ میلیون دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شده است. و به این ترتیب استان ایلام یک سهم 24 درصدی از صادرات با عراق را به خود اختصاص داده است.

مرز مهران در سال های اخیر مهمترین مرز زمینی کشور در زمینه صادرات کالا به کشور عراق بوده است.

در سال ۱۴۰۱ گمرک مهران یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار به عراق صادرات کرد و در رتبه اول کشور قرار گرفت.

گمرکات کردستان و سهم 11 درصدی از صادرات به عراق

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کردستان از صادرات ۳۴۷ میلیون دلار از گمرکات این استان طی پنج ماهه نخست امسال خبر داده است. میزان صادرات انجام شده در گمرکات این استان طی پنج ماهه نخست، 11 درصد از کل صادرات به عراق از طریق مرزهای زمینی را تشکیل می دهد.

هر چند استان کردستان سهم زیادی از صادرات با عراق را به خود اختصاص نداده ولی این استان در جایگاه اول ترانزیت کالا در غرب کشور قرار دارد و طی 5 ماه نخست سال بیش از یک میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار کالا از مرز باشماق ترانزیت شده است.

گزارش: بهزاد خالوندی

کد خبر 2760671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha