واکاوی عملکرد صادراتی مرزهای مناطق کردنشین به عراق در بهار ۱۴۰۱

سرویس کرمانشاه _ یکی از مزیت ها و ظرفیت‌های مهم توسعه ای استان های کردنشین، برخورداری از مرزهای متعدد مبالادتی با کشور عراق است. خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش تحلیلی به بررسی مقایسه‌ای حجم مبادلات گمرکات و بازارچه های غرب کشور، در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام با اقلیم کردستان و بخش عربی عراق پرداخته است.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ در سه ماه نخست امسال یک میلیارد و ۸۲۴ میلیون دلار کالا از کشور ایران به عراق صادر شده است. بخش اصلی این صادرات از طریق 10 مرز رسمی و بازارچه فعال واقع در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام انجام گرفته است.

«مهران» رکوردار صادرات به عراق

در سه ماهه اول امسال از طریق گمرک مهران در استان ایلام، مبلغ ۳۵۸ میلیون دلار به کشور عراق صادر شده که بالاترین میزان صادرات در بین 12 مرز مشترک با عراق است. این میزان نسبت با دوره مشابه سال گذشته از نظر ارزش ۷۳ درصد رشد داشته است. گمرک مهران در بهار سال گذشته با ۲۰۷ میلیون دلار صادرات بعد از پرویز خان و باشماق در جایگاه سوم صادرات به عراق قرار داشت ولی در ۱۴۰۱ این فاصله را جبران کرده و در جایگاه اول قرار گرفته است.

گمرک مهران در سال ۱۴۰۰ یک میلیارد و 161 میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته است که بالاترین میزان صادرات در بین 12 مرز مشترک با عراق بوده است.

مدیرکل گمرکات ایلام در گفتگو با رسانه‌ها، توسعه زیرساخت‌ها، تعاملات و ارتباطات با مقامات مرزی عراق در جهت توسعه مراودات تجاری و ایجاد نظم را از دلایل این عملکرد مناسب طی این سال‌ها دانسته است.

«پرویزخان» راضی به رتبه دوم

گمرک پرویزخان در استان کرمانشاه در سه ماهه نخست ۱۴۰۱ با ۲۱۱ میلیون دلار صادرات در رتبه دوم جدول ایستاده است که یک کاهش 18 درصدی در مقایسه با عملکرد مدت مشابه در سال 1400 را نشان می دهد. همچنین این میزان، ۱۴۷ میلیون دلار کمتر از عملکرد صادراتی مرز مهران در مدت مشابه سال 1401 است.

این در شرایطی است که در سه ماهه اول سال 1400، مرز پرویزخان با ۲۵۷ میلیون دلار صادرات به عراق در جایگاه اول کشور قرار داشته است. البته شرایط کرونایی در بهار سال گذشته و کاهش فعالیت مرزهای همسایه با بخش عربی در کسب این آمار نقش داشته است.

«خسروی» در جایگاه سوم

رتبه سوم مرزهای مبادلاتی مشترک با عراق در سه ماهه اول سال 1401 در اختیار خسروی در استان کرمانشاه است. در سه ماهه ابتدایی سال از طریق این مرز ۲۰۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال 1400 یک افزایش 28 درصدی را نشان می دهد.

مرز «باشماق» در رتبه چهارم

مرز مبادلاتی باشماق در استان کردستان در سه اول 1401 مبلغ 168 میلیون دلار صادرات داشته است که یک کاهش 33 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال 1400 را نشان می دهد و با توجه به این آمار در رتبه چهارم قرار می گیرد.

مرز «پیرانشهر» در رتبه پنجم

مرز مبادلاتی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی در سه ماهه اول 1401 مبلغ 132 میلیون دلار صادرات داشته است که یک افزایش چشمگیر 59 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه در سال 1400 را نشان می دهد و با توجه به این آمار در رتبه پنجم قرار می گیرد.

جایگاه بقیه مرزها در سه ماهه اول سال 1401

مرز سومار با 130 میلیون دلار، بازارچه شیخ صله با 80 میلیون دلار، کیله سردشت با 37 میلیون دلار و سیرانبند بانه با 29 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار می گیرند. شوشمی پاوه هم با 10 میلیون دلار صادرات در سه ماهه اول سال 1401 در رتبه آخر قرار می گیرد.

در استان خوزستان هم در سه ماهه اول سال 1401 از مرز شلمچه 99 میلیون دلار و از مرز چذابه 29 میلیون دلار صادرات به عراق صادر شده است و در این میان شلمچه در بین 12 مرز فعال در همسایگی عراق، بعد از سومار رتبه هفتم را داشته است.

گزارش از: بهزاد خالوندی

کد خبر 35163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha