رونق بهاری در مرزهای کُردی

سرویس کرمانشاه _ بهزاد خالوندی: هرچند «مهران» همچنان مهم ترین مرز مبادلاتی همجوار با عراق طی دو سال اخیر محسوب می شود ولی اغلب مرزهای مبادلاتی همجوار با اقلیم کردستان هم بهار امسال را با یک رونق صادراتی آغاز کرده اند. خبرگزاری کردپرس در قالب یک گزارش تحلیلی به بررسی مقایسه‌ای حجم مبادلات گمرکات و بازارچه های غرب کشور در سه ماهه اول سال 1402، در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام با اقلیم کردستان و بخش عربی عراق پرداخته است که در ادامه می خوانید.

به گزارش خبرنگار کردپرس؛ در سه ماه نخست امسال یک میلیارد و 697 میلیون دلار کالا از طریق مرزهای زمینی کشور ایران به عراق صادر شده است. و در این میان بخش اصلی این صادرات از طریق 10 مرز رسمی و بازارچه فعال واقع در استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام انجام گرفته است.

«مهران» همچنان در صدر مرزهای صادراتی

در سه ماهه اول امسال از طریق گمرک مهران در استان ایلام، 373 میلیون دلار کالا به کشور عراق صادر شده که بالاترین میزان صادرات در بین 12 مرز مشترک با عراق محسوب می شود. این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی چهار درصد رشد را نشان می دهد.

گمرک مهران در بهار سال 1401 نیز ۳۵۸ میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته که بالاترین میزان صادرات در بین 12 مرز مشترک با عراق بوده است.

به لحاظ آمار سالیانه هم گمرک مهران در سال ۱۴۰۱ با یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار صادرات در صدر مرزهای همجوار با عراق به لحاظ حجم مبادلاتی قرار گرفت.

«پرویزخان» در رتبه دوم

گمرک پرویزخان در استان کرمانشاه در سه ماهه نخست سال 1402 با 258 میلیون دلار صادرات، در رتبه دوم جدول مرزهای مبادلاتی همجوار با عراق ایستاد که این میزان نشان از یک رشد 22 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 1401 است.

گمرک پرویزخان در سه ماهه نخست ۱۴۰۱ هم با ۲۱۱ میلیون دلار صادرات در رتبه دوم جدول ایستاده بود.

صعود دوپله ای «پیرانشهر»

مرز مبادلاتی گمرک تمرچین پیرانشهر در استان آذربایجان غربی در سه ماهه اول 1402 به میزان 227 میلیون دلار صادرات داشته است و با یک افزایش خیره کننده 72 درصدی، جایگاه خود را تا رتبه سوم بالا کشیده است.

در حالیکه مرز پیرانشهر در مدت مشابه 1401 تنها 132 میلیون دلار داشته و در رتبه پنجم قرار گرفته بود.  

رونق بهاری در مرزهای کُردی

مرز «باشماق» همچنان در رتبه چهارم

مرز مبادلاتی گمرک باشماق در استان کردستان با 195 میلیون دلار صادرات در سه ماهه اول 1402 دوباره در رتبه چهارم قرار گرفته است. البته میزان صادرات در باشماق افزایشی بوده است و در مقایسه با سه ماهه اول سال 1401، یک افزایش 16 درصدی را شاهد بوده است.

تنزل «خسروی» به جایگاه پنجم

گمرک خسروی که همجوار با بخش عربی عراق واقع شده است در فصل بهار سال گذشته با صدور ۲۰۰ میلیون دلار کالا به عراق در رتبه سوم در میان مرزهای همسایه با عراق قرار داشت. اما در سه ماهه ابتدایی سال 1402 با یک کاهش 9 درصدی تنها 182 میلیون دلار کالا از این مرز صادر شده است و به این ترتیب در رتبه پنجم قرار می گیرد.

رونق بهاری در مرزهای کُردی

عملکرد صادراتی دیگر مرزهای مبادلاتی

در بهار امسال بازارچه سومار با 169 میلیون دلار و رشد 30 درصدی، بازارچه شیخ صله با 81 میلیون دلار و رشد یک درصدی، بازارچه کیله سردشت با 57 میلیون دلار و رشد 47 درصدی و سیرانبند بانه با 19 میلیون دلار و کاهش 4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه در سال 1401 در رتبه های بعدی این جدول قرار می گیرند.

در این میان گمرک شوشمی پاوه هم با 13 میلیون دلار صادرات در بهار امسال و رشد 24 درصدی در رتبه آخر قرار می گیرد.

در استان خوزستان هم در سه ماهه اول سال 1402 از مرز شلمچه 76 میلیون دلار و از مرز چذابه 46 میلیون دلار را شاهد بوده اند.

رونق بهاری در مرزهای کُردی

آمارهای صادراتی در بهار 1402 خبر از رونق دوباره مرزهای همجوار با اقلیم کردستان می دهند. مرز پرویزخان پس از دو سال آمار کاهشی، در بهار امسال یک رشد 22 درصدی را شاهد بوده و گمرک پیرانشهر هم شاهد یک جهش خیره کنند 72 درصدی در آمارهای صادراتی خود بوده است. مرز باشماق 16 درصد، کیله سردشت 47 درصد و شوشمی 24 درصد رشد صادراتی را در بهار امسال تجربه کرده اند. خسروی به عنوان یک مهم همجوار با بخش عربی در بهار امسال شاهد یک کاهش 9 درصدی بود. مهران و سومار هم به ترتیب یک رشد 4 درصدی و 30 درصدی را تجربه کرده اند و نشان از تداوم رونق این مرزها دارد.

البته تا پایان سال راه درازی باقی است و در این میان کارآمدی مدیریت مرزهای مبادلاتی، وضعیت زیرساخت ها، ممنوعیت های گاه و بیگاه محصولات صادراتی و وارداتی توسط طرف ایرانی و عراقی و ... از جمله عوامل اثرگذار در بالا و پایین شدن عملکرد صادراتی مرزهای همجوار با عراق محسوب می شوند.

گزارش از: بهزاد خالوندی

کد خبر 2758018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha