گزارشی از یک حرکت نمادین به مناسبت روز جهانی محیط زیست /  دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی از صاحبنظران و دغدغه‌مندان حوزه توسعه پایدار و فعال زیست محیطی در مطلبی به شرح برنامه پاکسازی بخشی از جاده بین روستای "شوانکاره" تا "قوره قلا" واقع در شهرستان روانسر، توسط علاقه مندان به محیط زیست پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ قبل از ظهر روز شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۲،  وظیفه خود دانستیم تا به عنوان دو شهروند (آقای شریف علیزاده و اینجانب ) در مراسم نمادین پاکسازی بخشی از جاده بین روستای "شوانکاره" تا "قوره قلا" واقع در حوزه استحفاظی شهرستان روانسر، مشارکت داشته باشیم. در همین رابطه چند روز قبل ، به مناسبت "روز جهانی محیط زیست" و شعار امسال آن یعنی" مقابله با آلودگی پلاستیکی"، فراخوانی عمومی برای حضور در این حرکت نمادین  توسط ادارات حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و جمعیت هلال احمر روانسر صادر شده بود.

گزارشی از یک حرکت نمادین به مناسبت روز جهانی محیط زیست /  دکتر برهان ولدبیگی
مراسم راس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه با حضور عده ای از فعالان جامعه مدنی ،بخشدار و شهردار شهر شاهو و کارکنان ادارات دعوت کننده  در مدخل ورودی به روستای "شوانکاره" شروع شد. در آغاز همه مشارکت کنندگان در نقطه ای تجمع کرده و لوازم مورد نیاز از جمله دستکش و کیسه جمع آوری زباله در بین حاضرین توزیع شد. سپس آقای محمودی (بخشدار شاهو) به حاضرین خوشآمد گفت. آنگاه اینجانب نیز به نیابت از حافظان سلامت محیط زیست و منابع طبیعی، به توضیح مختصری درباره شعار امسال روز جهانی محیط زیست یعنی Beat Plastic Pollution پرداختم و به خطرات و تبعات  ناشی از "آلودگی محیط زیست و منابع طبیعی بر سلامت انسان و سایر زیستمندان" اشاره کردم . همچنین به معضل "زباله های پرتابی شهروندان نامسئول" در ایران، تبعات بسیار خطرناک این نوع زباله ها پرداختم و اینکه متاسفانه هر شهروند ایرانی روزانه بطور متوسط ۳ عدد زباله (از جمله ته سیگار و پلاستیک یکبارمصرف) در معابر عمومی و کنار جاده ها پرتاب می کند. به عبارت دیگر روزانه بیش از ۲۵۰ میلیون قطعه زباله در معابر و کنار جاده ها و تفرجگاهها و پارک‌های ایران پرتاب و رهاسازی می شوند.

در ادامه به اهمیت اقدامات سمبلیک این چنینی در آگاهی بخشی عمومی و جلب توجه همگانی(از جمله متولیان قانونی) به وجود این معضل زیست محیطی مغفول، نقش "حفظ سلامت محیط زیست و منابع طبیعی" در "حفظ سلامت انسان و سایر زیستمندان" و نیز  "نقش آن در توسعه گردشگری پایدار در منطقه"، نحوه جمع آوری زباله های پرتابی شهروندان نامسئول و ضرورت رعایت  اصول و موازین ایمنی و بهداشتی در حین جمع آوری آنها پرداخته شد.
متعاقب آن شرکت کنندگان به دو دسته در طرفین جاده اصلی روانسر - پاوه ، تقسیم شده و شروع به جمع آوری زباله ها نمودند.

گزارشی از یک حرکت نمادین به مناسبت روز جهانی محیط زیست /  دکتر برهان ولدبیگی
در خلال حدود یکساعت و در فاصله ای حدودا یک کیلومتر بیش از یک تن زباله پرتابی شهروندان نامسئول( عموما پلاستیک ) توسط حاضرین جمع آوری گردید. متاسفانه در فاصله این یک کیلومتر ، یک مورد زباله دانی غیر رسمی نیز در  حریم جاده و در واقع در دل جنگل کشف گردید که دهها تن زباله در آنجا دپو شده بود. قرار شد تا با هماهنگی ادارات متولی و تحت نظارت بخشدار این زباله دانی غیر رسمی سریعا و بدون وقفه تعطیل شود.متاسفانه، این زباله دانی دقیقا در زیر تابلوی تبلیغاتی غار معروف قوری قلعه قرار دارد.

در پایان همه شرکت کنندگان در محدوده غار قوری قلعه تجمع نموده و توسط کارکنان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان روانسر و با رعایت موازین بهداشتی از همه شرکت کنندگان با کیک و نوشیدنی پذیرایی شد. در این نقطه هم اینجانب طی سخنانی کوتاه، ضمن حمایت از چنین اقدامات سمبلیک و سپاسگزاری از همه مشارکت کنندگان در آن، به اهمیت حفظ سلامت محیط زیست و نقش آن در حفظ سلامت عمومی  اشاره کردم و  به عنوان یک پزشک، یک شهروند و یک فعال محیط زیستی از متولیان درخواست نمودم تا عنایت و توجه بیشتری به حفظ سلامت محدوده غار "قوره قلا" داشته باشند.

متاسفانه وضعیت این محدوده با موازین استاندارد فاصله بسیاری دارد و ضریب  نظافت و پاکیزگی آن و نیز  رودخانه منشعب از غار بسیار پایین و در حد صفر است.

کد خبر 2757065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha