تهاجم به تنوع جانوری و منظر تاریخی و فرهنگی اورامان / دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی صاحبنظران و دغدغه‌مندان حوزه توسعه پایدار مطلبی پیرامون کشتار کل و بزهای کوه‌های منطقه هورامان همزمان با فصل کل مستی، خواستار توقف این فاجعه زیست محیطی شده است.

خبرگزاری کردپرس _ قرار مسموع، تعدادی از شهروندان نامسئول در محدوه منطقه اورامان (بویژه شهرستان پاوه) در فصل شروع جفت گیری کل و بزهای کوهی موسوم به"که له هه رز"، اقدام به شکار آنها نموده و قصد آن دارند تا تعداد معدودی از این حیوانات که هنوز در برخی نقاط منطقه مشاهده می شوند، را برای همیشه نیست و نابود کنند.

چنین اقدامی علاوه بر ارتکاب جرم قانونی، یک تعرض آشکار به حقوق عموم شهروندان و یک تهاجم نابخردانه به اکوسیستم و تنوع زیستی منطقه می باشد که ضرورت مداخله سریع و برخورد بدون اغماض متولیان دستگاههای ذیربط ازجمله دادستان ها، فرمانداران و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان ها را می طلبد.

متاسفانه عده‌ ای گستاخی را به حدی رسانده اند که حتی علنا پیشنهاد فروش گوشت این حیوانات نادر و در معرض انقراض را به برخی شهروندان می دهند.

به عنوان یک شهروند و یک فعال حوزه حفاظت از تنوع زیستی و سلامت محیط زیست، از همه دستگاههای قانونا متولی(مخصوصا فرماندار و دادستان شهرستان پاوه) استدعا دارم تا شخصا موضوع را پیگیری نمایند.

یادمان باشد که هرنوع آسیب به تنوع زیستی منطقه توسط هر کسی به منزله دهن کجی به "حق همگانی" و در همانحال ضربه به اعتبار ثبت جهانی "منظر تاریخی و فرهنگی منطقه اورامان" در سازمان "يونسکو" می باشد.

کد خبر 40504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha