شناسایی با هرم و بشقاب غذایی / دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی از فعالان مطرح حوزه توسعه پایدار و سواد سلامت و محیط زیست در تازه ترین مطلب خود به ضرورت آشنایی شهروندان با "سواد تغذیه ای پایه" و "هرم غذایی" (Food Pyramid ) پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ اخیرا در برخی کانال های محلی، مطالبی راجع به خواص تغذیه ای و حتی درمانی و بعضا معجزه آسا و همه فن حریف، برخی مواد خوراکی منتشر می شوند که نه فقط آموزنده نبوده و هیچ کمکی به ارتقای "سطح آگاهی تغذیه ای" یا "سواد غذایی" شهروندان نمی کند، بلکه برعکس زمینه را برای رواج نوعی "خرافه و باور غلط" در میان شهروندان نیز بوجود می آورد که می تواند برای سلامت عمومی خطرناک باشد.

برای نمونه، در خلال يک هفته گذشته، اینجانب، حداقل دو مورد از اینگونه مطالب را در کانال های منطقه اورامان رصد نموده ام (از جمله در مورد "معجزه توت" و "معجزه سیر"). تا آنجا که شخصا اطلاع دارم، فکر نکنم که دستی در پشت انتشار عامدانه چنین مطالبی در کار باشد و عموما آنرا نشانه "خوش نیتی" افراد و مدیران این کانال ها تلقی می نمایم که به زعم خودشان از این طریق می خواهند به "حفظ سلامت عمومی و شخصی" شهروندان "کمک" بنمایند.

یادمان باشد که دادن رهنمود و توصيه تغذیه ای، امری تخصصی بوده و هرکسی نمی تواند و در واقع مجاز نیست تا به صرف جستجو در مثلا اینترنت یا ورق زدن یک کتاب يا يک نشریه، اقدام به صدور رهنمود و توصيه تغذیه ای به مردم بنماید، امری که متاسفانه در جامعه ما رواج بسیاری دارد.

اینجانب به عنوان پزشکی که وظیفه دارم تا در حد توان "حافظ سلامت شهروندان" باشم، لازم دانسته و می دانم تا بدون هیچ چشم داشت و دستمزدی از هیچ کس، نهاد یا اداره ای (اعم از دولتی و غیر دولتی )، روزانه با صرف چندین ساعت از وقت و تجربه خود و کنکاش در نتایج تحقیقات از منابع معتبر بین المللی (از جمله WHO، CDC، Web med) و ایرانی، مطالبی را تهیه نموده و به زبانی قابل فهم و روان در خلال ۷ سال گذشته در کانال شخصی خود تحت عنوان "سواد سلامت و محیط زیست" جهت استفاده عموم قرار دهم.

اگر کسی قرار است خواندن و نوشتن به یک زبان خاص را یاد بگیرد، ناچار است تا در آغاز با حروف الفبای آن زبان آشنا شود، رکن اولیه "سواد تغذیه" نیز آشنایی با "هرم غذایی" (Food Pyramid ) می باشد. به نظر اینجانب، اگر قرار باشد تا شهروندان یک جامعه از "سواد تغذیه ای پایه" برخوردار باشند (که حتما باید باشند)، لازم و ضروری است تا همه شهروندان آن جامعه با "هرم و بشقاب غذایی و مشخصات آنها" آشنا باشند. در غیر اینصورت فضا همواره برای افراد و گروه های فریبکار و فرصت طلب فراهم بوده و "تامین، حفظ و ارتقای سلامت" مردم آن جامعه همیشه از منظر تغذیه در معرض خطر قرار دارد.

گرچه تلاش برای "تامین، حفظ و ارتقای سلامت عمومی" یک وظیفه حاکمیتی است و گرچه به عنوان یک پزشک بر این باور هستم که دستگاههای متولی (از جمله وزارت بهداشت و درمان)، علیرغم تلاش، تاکنون نتوانسته اند، این وظیفه را به نحو احسن اجرایی نمایند، اما این به مفهوم آن نیست تا پزشکان نیز خود را در این رابطه بی وظیفه بدانند. تلاش خواهم کرد تا به تدریج و گام به گام، در مجموعه ای تحت عنوان "آشنایی با هرم و بشقاب غذایی"، گامی هرچند کوچک برای دستیابی به سطح عالی تری از "سواد سلامت و تغذیه" و جلوگیری از رواج باورهای نادرست و بعضا مشکل آفرین، بردارم .امید است این گام محقق شود ( ادامه دارد).

کد خبر 34213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha