نقش پیاده روی در حفظ سلامت / دکتر برهان ولدبیگی

سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی از چهره‌های برجسته و دغدغه‌مند حوزه توسعه پایدار و سواد سلامت در تازه ترین مطلب خویش به ضرورت دوری از دارومحوری و خودرو محوری و گرایش به سمت پیاده‌روی منظم و روزانه برای حفظ سلامت پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ توصیه "پزشکی سلامت محور و نه دارو محور" آن است تا هر کسی که توان راه رفتن دارد، روزانه حداقل یکساعت یا حدود ۶ هزار قدم، پیاده روی نماید.جمله زیر شاید قدری مبالغه آمیز باشد، اما در کلیت خود صحیح است: "هرکس راه رفتن را ترک کند، سلامتی او را رها می کند".

چرا از منظر پزشکی"پیاده روی" اهمیت دارد:

استرس های زندگی روزانه را کاهش میدهد.

با اضافه وزن و چاقی مقابله می کند.

در پیشگیری از ابتلاء به دیابت و کلسترول نقش مثبت داشته و در درمان آنها هم کمک کننده است.

به حفظ و ارتقای عملکرد نرمال کلیه، کبد، چشم و سایر اندام ها کمک میکند.

به کاهش سختی عروق خونی یا آترواسکلروز کمک می کند.
در پیشگیری از ابتلاء به التهاب روده بزرگ و اختلالات گوارشی کمک کننده است.

به تقویت و فعال سازی سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

به تقویت ماهیچه ها،استخوان ها و بطورکلی حفظ "سلامت جسمی" کمک مینماید‌.

علاوه بر موارد فوق، پیاده روی نقش بسیار مهمی در درمان بسیاری از امراض جسمی،روانی و روان تنی دارد.

گرچه پیاده روی تقریبا برای اکثریت شهروندان امکان پذیر می باشد، اما متاسفانه، اکثریت مردم ایران امروز ،بدلایل مختلف از جمله سبک زندگی خودرو محور و دارو محور ، به اندازه کافی از این راهکار موثر و در همانحال رایگان استفاده نمی کنند.

متاسفانه در چند روز گذشته میزان مصرف روزانه بنزین رکورد را شکست و به رقم ۱۱۶ میلیون لیتر در روز رسید.این به مفهوم آماده نمودن شرایط برای بروز و شیوع بالای انواع بیماری‌های جسمی و روانی در میان شهروندان و در همانحال تخریب و آلودگی محیط زیست انسان و سایر زیستمندان است.

اخیرا سازمان ناسا اعلام کرده است که اگر این روال در ایران ادامه داشته باشد ،این سرزمین تا سال ۲۰۵۰ دیگر قابلیت سکونت برای انسان را از دست می دهد.

بیایید در این آغازین روزهای سال نو تصمیم بگیریم تا حداقل روزانه ۶ هزار قدم بزنیم و در سبک زندگی خود و به عبارت بهتر در رفتارهای ناسالم خود تجدید نظر کنیم. چنین باد

کد خبر 29575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha