ضرورت مشارکت فعال برای حفظ سلامت محیط  زندگی/ برهان ولدبیکی

‍سرویس کرمانشاه _ دکتر برهان ولدبیگی از چهره های شناخته شده حوزه توسعه پایدار، سواد سلامت و محیط زیست به مناسبت فرارسیدن روز جهانی سلامت مطلبی به نگارش درآورده که در ادامه می خوانید:

در تقویم "سازمان جهانی بهداشت" (WHO)،هفتم آپریل هرسال روز جهانی سلامت نامگذاری شده است. شعار امسال این روز : "سلامت ما در گروه سلامت سیاره ما است". بهتر است بدانیم که مادام محیط زندگی ما سالم نباشد ، سلامت ما و سایر زیستمندان نیز زود یا دیر در معرض خطر قرار خواهد گرفت. بنابراین اگر قرار است از حق سلامت زیستن برخوردار باشیم و از این حق دفاع کنیم، باید به همگان از جمله خودمان و متولیان حکومتی در هر مناسبتی یادآور شویم که وظیفه داریم تا در حد توان خود در حفظ سلامت محیط زندگی مشارکت بنمائیم.

یکی از عوامل تهديد کننده سلامت محیط و سلامت انسان و سایر زیستمندان، انواع زباله هایی است که انسان تولید کرده بدون مدیریت در محیط زندگی رها می سازد (ازجمله زباله های پرتابی). هرچند که میزان حساسیت نسبت به آلودگی محیط زیست و تخریب آن، در قیاس باچند دهه گذشته، به مراتب بيشتر شده است، اما هنوز تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

متاسفانه حجم "زباله های پرتابی"بسیاری از شهروندان سرنشین خودروها (اعم از شخصی و عمومی)، در معابر درون و برون شهری، پدیده ای زشت، آلوده کننده و دارای تبعات منفی فراوانی است. اکنون در میان اغلب شهروندان ایرانی،پرتاب زباله از خودرو به بیرون آن، یک رفتار عادتی ضد سلامت عمومی و سلامت محیط زیست محسوب می شود.

تعطیلات نوروز امسال در منطقه اورامان (و به احتمال قوی اغلب مناطق ایران ) نشان داد که هنوز، رفتار "اعتیاد گونه" رهاسازی زباله ها در طبیعت و پرتاب زباله از خودرو به معابر عمومی، در ایران بسیار شایع است. با اینحال، من باور دارم و در حد توان تلاش خواهم کرد، تا بتوانيم این رفتار خلاف سلامت را با بکارگیری مکانیسم ها و راهکارهایی مناسب ازجمله آموزش، الگو دادن و اعمال قانون، به رفتاری مناسب و حافظ سلامت محیط تغییر دهیم. چنین باد.

کد خبر 30300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha