گزارشی از رویداد کرمانشاه و کردستان2020 / رامین پی بردی

سرویس کرمانشاه _ توسعه محصول انتخاب ها و اولویت بندی های هوشمندان و تحول آفرین است. رامین پی بردی از فعالان اثرگذار گردشگری استان کرمانشاه است که نقشی اثرگذار در بسیاری از رویدادهای جریان ساز گردشگری در منطقه از جمله رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 داشته است. یادداشت این صاحب نظر حوزه گردشگری را در ادامه می توانید مطالعه کنید:

خبرگزاری کردپرس _ تقریبا از سال 1395 که با هدف توسعه گردشگری روستایی در استان کرمانشاه عزم خود را جزم نمودیم بهترین و مستعدترین منطقه را برای اجرای این ماموریت شهرستان پاوه در نظر گرفتیم که از قابلیت های بسیاری برخورداراست. مردمانی شریف و ارجمند، طبیعتی زیبا، فرهنگی بشکوه، لباس و پوششی کمال یافته، آواها و نواهای کهن و هزاران امتیاز بالقوه دیگر همچنان شهرستان پاوه را به عنوان مناسب ترین گزینه معرفی می کرد. ولی لازم بود جهت اطمینان خاطر گمانه های دیگری نیز در سایر نقاط استان بزنیم.

صحنه و سرپل از دیگر گزینه ها بودند که علیرغم تلاش برای تحریک صنعت گردشگری روستایی آن توفیق چندانی نداشتیم و وقت و زمان محدود و استقبال و علاقه خوب فعالان گردشگری روستایی شهرستان پاوه ما را به سمت مسیری هدایت می نمود که بیشترین تمرکزمان را در همین منطقه قرار دهیم و طراحی الگوی توسعه گردشگری روستایی استان کرمانشاه را از همین منطقه آغاز نماییم .

اولین نشست نیمه رسمی با حضور و همکاری بسیار خوب وارزشمند فعالان گردشگری روستاهای نسمه، خانقاه، هجیج، داریان، ساتیاری، شرکان و شهرباینگان در شهر پاوه صورت گرفت. عزیزانی که بعدها نیز از جمله بهترین دوستان وبرادران ما شدند و این مهر و دوستی همچنان ادامه دارد . بعد از جلسه نوبت به برداشت میدانی رسید که همه روستاها و شهر باینگان در چندین مرحله مورد بازدید قرار گرفتند . استدعای ما از تیم های فعال گردشگری این بود که زیبائیهای روستاها و مناطق را به طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند تا به این طریق و در مرحله اول بتوانیم میزان شناخت ایرانیان را از منطقه افزایش دهیم که این ماموریت به خوبی و با سعی و تلاش و کوشش این گرامیان شکل گرفت و بسیار هم اثرگذار بود. عمده تبادلات دانشی هم در گروهی مجازی به نام پیشروان گردشگری سبز صورت می گرفت که برای هماهنگی اولیه بسیار کارگشا بود.

زمان می گذشت و استقبال فعالان و گردشگران ما را همچنان بر ادامه این راه مصمم تر می نمود تا اینکه به فصل برداشت انار نزدیک می شدیم و انار بهانه ویژه ای بود برای برگزاری رویدادی گردشگرپذیر. جلسه هماهنگی با فعالین 8 روستا شکل گرفت و تقسیم روزها بین روستاها، منطقه را برای برپایی رویدادی بزرگ در حوزه گردشگری روستایی آماده می نمود.

این رویداد با نام انارانه - آئین شکرگزاری میوه بهشتی طراحی و در سطح شبکه های اجتماعی تبلیغ شد و مورد استقبال جمع زیادی از گردشگران قرار گرفت . هر روز که می گذشت بر تعداد مخاطبین این رویداد نیز افزوده می شد به گونه ای که در روز آخر رویداد که در روستاهای شهر باینگان بود، عملا جاده باینگان به دلیل ترافیک سنگین بسته شد و بسیاری از مردم از شرکت در مراسم این رویداد محلی و اجتماع محور بازماندند. باور این موضوع که یک حرکت مفید اجتماع محور بتواند تا این مقدار اثرگذار باشد دشوار بود ولی این واقعیتی است که تاکنون از نگاه برنامه ریزان دولتی کاملا مغفول مانده است.

باری این موفقیت ما را بر آن داشت که این بار به سراغ رویدادی کلان تر و به غایت بزرگتر برای برخورداری کامل استان برویم که مجموع مطالعات و بررسی ها، ما را به سمت طراحی و ایده پردازی رویداد بین المللی کرمانشاه و کردستان 2020 پیش برد. رویدادی که در صورت تحقق می توانست افق بسیار روشنی را برای استانهای کرمانشاه و کردستان در حوزه توسعه گردشگری بگشاید.

قریب سه سال وقت صرف اداراک، تحلیل ،طراحی و ساخت مستندات این رویداد شد. کار بسیار دشواری بود که فقط با استمداد از در گاه خداوند متعال و امید به باز شدن روزنه ای برای طلوع اقتصاد گردشگری در استانهای کرمانشاه و کردستان آغاز نموده بودیم که هیچ گونه پشتوانه دولتی ما را در این راه همراهی نمی نمود و فقط همراهی فعالان گردشگری بود که ما را برای پیمودن این راه دلگرم می کرد.

به هر حال لطف خداوند کریم و حمایت وسیع گروه های مردمی دوستان دولتی را وادار کرد که جلسات شکسته بستی با ما بگذارند و اندکی دلخوشی و وعده های سرخرمن بدهند .

حدود 700 صفحه توجیهات و مستندات علمی بدون هیچ گونه حمایت و همکاری دست اندرکاران دولتی تهیه نمودیم و خالصانه برای اعتلای اقتصاد استانهای کرمانشاه و کردستان تقدیم دستگاه متولی نمودیم و از این مرحله به بعد هزاران رستم دستان پیدا شده و هر یک این موفقیت را به نام خود رقم می زد. ما نیز همچون مادر موسی که به امر خداوند فرزند خود را به نیل سپرد و از دور نظاره گر آن بود ، از دور نگران سرانجام این پروژه بودیم و هستیم.
خوشبختانه نتیجه این همه سالها تلاش و کوشش بی وقفه با مساعدت ارزشمند وزیر وقت میراث فرهنگی و گردشگری به اخذ میزبانی رویداد بین المللی گردشگری روستایی برای استانهای کرمانشاه و کردستان در سال 2020 منجر شد که مقرر بود این اتفاق نیک در منطقه مشترکی بین کرمانشاه و کردستان یعنی هورامان بیفتد .

ثمره یک کار کوچک اجتماع محور امروز به میزبانی رویدادی بین المللی منتهی شده که در نوع خود بی نظیر بود. رویدادی که در صورت تحقق علاوه بر رئیس سازمان جهانی گردشگری ، وزرای گردشگری وآژانس های بین المللی کشورهای عضو نیز به مقصد این دو استان سفر می نمودند و از هر جهت شناخت جهانیان را از مناطق زیبای گردشگری کرمانشاه و کردستان بسیار افزون می کرد.

بسیاری از کشورهای موفق دنیا برای سال 2020 میزبانی رویدادهای کلانی را برنامه ریزی نموده که از جمله آن المپیک توکیو و اکسپو دبی بود که نام کرمانشاه و کردستان هم قرار بود در کنار این رویدادهای بزرگ بر تابلو سازمان جهانی گردشگری درخشیده و نگاه جهانیان را به خود جلب نماید.

سال 2020 به همه لحاظ بهترین سال برای جهش اقتصادی بود که این فرصت آنقدر ذیقیمت است که اگر به دقت مشاهده نموده باشیم رویدادهای المپیک توکیو و اکسپو دبی علیرغم اینکه در سال 2021 برگزار شدند ولی همچنان به نام 2020 معرفی شدند ، زیبایی و تقارن و توازن اعداد به گونه ایست که برای مبدا سازی بهترین و مناسب ترین سوژه را برای بزرگترین برنامه ریزی های بلندمدت فراهم می نماید یعنی همان موضوعی که برجسته ترین مشاوران اقتصادی جهان با صرف بودجه های سنگین برای دولتها طراحی کرده بودند ما نیز با کمترین امکانات برای موفقیت این دو استان برنامه سازی نموده بودیم. هر چند این امر بسیار بدیهی و واضح است که در جوامع ما اساسا ارزش چندانی برای سرمایه های مردمی قائل نبوده و همه چیز را از نگاه دولتی ومراکز به ظاهر علمی و نوآوری می بینند که شوربختانه آنان نیز ساختاری دولتی داشته و ارتباط چندان موفقی با فعالیتهای مردمی و اجتماع محور ندارند .

باری این قصه سر دراز دارد. کرونا به عنوان فاجعه قرن امکان برگزاری تمامی رویدادهای محلی و ملی و بین المللی را در سطح دنیا به تعطیلی کشاند و این اتفاق نامبارک رویداد بین المللی کرمانشاه و کردستان 2020 را نیز متاثر از آثار خود نمود و آن را نیز به محاق برد. رویدادی که سالیانی از عمر ما را با پذیرش مخاطرات و صرف هزینه های فراوان مستهلک نمود این بار دچار این آفت جهانی شد و به یکباره از حرکت باز ایستاد .
چه باید کرد تکلیف چیست ؟

آنچه قابل رصد و مشاهده است این است که تغییر افراد در ساختار دولت و جایگزینی افراد جدید این پروژه را یقینا به فراموشی خواهد سپرد و می طلبد که نخبگان دو استان کرمانشاه و کردستان – نمایندگان آنان در مجلس شورای اسلامی – استانداران دو استان و فعالین اجتماعی و مطبوعاتی دوباره میزبانی این رویداد را از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به صورت جدی مطالبه نمایند .

بهرحال این حقی است از این دو استان که بایستی با مطالبه گری احیاء شود تا بتوانیم با کمک از قدرت این رویداد سرعت و پایداری توسعه صنعت گردشگری را در منطقه تقویت نماییم. کاری که استانهای پیشرو مانند اصفهان –شیراز – خراسان رضوی و یزد سالیان پیش برای پایداری صنعت گردشگری در دیارشان مستمرا انجام داده اند بر ماست که برای موفقیت و سربلندی استانهای کرمانشاه و کردستان به انجام رسانیم.
که :
دوست دارد یار این آشفتگی
کوشش بیهوده به از خفتگی
خدای تان یار باد
مهر 1400

کد خبر 18624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha