نگاهی به ادبیات کودک و نوجوان در اسلام آباد غرب / دکتر مرتضی هادیان

سرویس کرمانشاه _ دکتر مرتضی هادیان از صاحبنظران حوزه فرهنگ و ادبیات در یادداشتی به وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در اسلام آباد غرب پرداخته است که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری کردپرس _ همانا امروزه ضرورت ادبیات کودک و نوجوان بیشتر از سایر هنرهای نوشتاری احساس می شود؛ ادبیات کودک در تربیت، خلاقیت ذهن و زبان کودک و نوجوان آشکارا تاثیرگذار است. ادبیات کودک و نوجوان، جامعه را به بالندگی هنری و فرهنگی رهنمون خواهد کرد؛ زیرا که هنرهای موسیقی، نمایش و فیلم کودک بر پایه ادبیات کودک ساخته می شود. از این روی شالوده فرهنگی و ادبی جامعه، ادبیات کودک است.

با فراگیری رسانه هایی چون تلویزیون و سپس شبکه های اجتماعی رفته رفته ادبیات بومی بویژه ادبیات کودک حاشیه رانی شد و فرهنگ بومی را از جنبه های زبانی و نمودهای فرهنگی آسیب پذیر کرد. از سوی دیگر سازمان های اجتماعی نیز در توجه به ادبیات کودک بومی غافل شدند. اگر چه آثار فاخر و ارزشمندی در استان به طبع چاپ رسیده است، اما نمونه های متعالی ادبیات کودک کمتر آفریده شده است.

نویسنده و هنرمند حوزه ادبیات کودک را بیشتر از دیگران باید قدر دانست، چرا که نویسنده ادبیات کودک خود را باید در موقعیت روانی و اجتماعی کودک و نوجوان قرار دهد تا جهان نگری مخاطبانش را نسبت به پیرامونشان درک کند و از سوی دیگر نویسنده ادبیات کودک باید راوی روایت های کودکانه باشد. بنابراین لازم است که زبان نویسنده به زبان کودک نزدیک شود و هنر خویش را بیافریند تا پذیرفته مخاطب دشوار پسندش باشد. از این روی هم نگارش و هم جذب مخاطبان برای نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بسی دشوار است. سخن مولوی در این مقال چه زیباست:

چون که با کودک سرو کارم فتاد / پس زبان کودکی باید گشاد

در شهر اسلام آباد غرب نوجوانان و جوانانی آثار ارزشمندی آفریده اند که ارج و جایگاه این نویسندگان و سایر هنرمندان میدان ادبیات کودک را باید پاس داشت. اکنون به نمونه هایی از آثار آنان به ترتیب سال نشر اشاره می کنم:

مجموعه داستان «مزرعه آقای آوا» اثر محمد آذرخو در سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات کرمانشاه چاپ شد و در سال ۱۳۹۴، «برگزیده کتاب سال» چهارمین جشنواره کشوری دانش آموزان، جابر ابن حیان گردید. کتاب «سفر رستم و نیما در زمان» دومین اثر محمد آذرخو که در سال ۱۳۹۴ از سوی انتشارات کالج منتشر شد.

لازم به ذکر است که محمد آذرخو، اولین کتاب خود را در سن ۹ سالگی نوشته است. او نه تنها خردسالترین نویسنده ایران در زمان چاپ کتابش لقب گرفت و نیز اولین نویسنده کتاب کودک و نوجوان در شهرستان اسلام آباد غرب است.

کیومرث بلده شعر کودک «قلا» (کلاغ) در سال ۱۳۹۶ و شعر کودک «روودی» (روباه) را در سال ۱۳۹۷ منتشر کرد. شعر روایی«رووی و ئه نجیر» (روباه و انجیر) از بانو سیمه صفری در سال ۱۴۰۰ باشور به چاپ رسید و اثر «پشی کور» (گربه کور) از محمدرضا اله دادی با واژه گزینی سمیه صفری در سال ۱۴۰۱ و همکاری نشر آون منتشر شد.

مهناز مرادی شعر کودک «ئایم وه فری» (آدم برفی) را در سال ۱۳۹۹ در نشر باشور و اثر «واران» (باران) را در سال ۱۴۰۱ در نشر آون به چاپ رسانید. همچنین احمد بساطی اثر« ماسی» (ماهی) را در سال ۱۳۹۹ با همراهی نشر باشور منتشر نمود و کتاب «کوورکوور» را در سال ۱۴۰۱ در انتشارت آون به چاپ رسانده است. از دیگر نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان، میثم رجبی است که کتاب اولش با عنوان «گڵاڵ سییە» در دست چاپ می باشد.

شاعران و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان باید با مطالعه ادبیات بومی مانند شاهنامه کردی و منظومه های غنایی، ضرب المثل، چیستان، قصه و داستان پریان، روایات دینی و... مهارت هنری خود را ارتقاء دهند. آثار شفاهی سرشار از واژگان و مفاهیم بی بدیل و ناب است و از جنبه های بلاغی و روایی تاثیری شگرف در کار نویسندگی دارد که سبک و زبان نویسنده ادبیات کودک و نوجوان را هویت می بخشد.

در پایان آرزومندم که هنر فیلمنامه، نمایشنامه، موسیقی و... نیز به استقبال مخاطب کودک و نوجوان برود و آثار ماندگاری را برای فرزندان میهن به یادگار بگذارد.

کد خبر 38615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha