یاشار گولر: ایران در سرکوب PKK با ما همکاری نمی کند

سرویس ترکیه - وزیر دفاع ترکیه در سخنانی مدعی شد که ایران همکاری لازم را در زمینه مبارزه با PKK با ترکیه نمی کند. 

به گزارش کردپرس، یاشار گولر وزیر دفاع ترکیه در سخنانی ایران را به عدم همکاری در زمینه مبارزه با نیروهای PKK متهم کرد. گولر گفت: «ما در مرز ایران‌ هم با PKK مبارزه می‌کنیم، اما (عناصر تروریستی) به آنسوی مرز فرار  می‌کنند. به دوستان ایرانی می‌گوییم  که تروریست‌ها  به این نقطه فرار کردند، در پاسخ می‌گویند دیدیم چیزی در آنجا وجود ندارد. این بد است.»

حضور PKK در اقلیم کردستان برای هیچ کسی جز ترکیه مهم نیست

گولر در گفتگو با شبکه CNN ترکی، گفت: «عراق همسایه قدیمی ماست. ما همیشه برای حفظ روابط خوب با همسایه مان تلاش می کنیم. سازمان تروریستی PKK در شمال عراق مستقر شده و  این موضوع برای هیچ کسی مهم نیست و کسی مداخله نمی کند. هیچ کس جز ما از این موضوع احساس ناراحتی نمی کند. گفتیم آنها هر روز می آیند و به مناطق اطراف پایگاه های نظامی ما حمله می کنند. ما گفتیم که این تروریسم را در سرچشمه اش نابود خواهیم کرد. گفتیم به طور مستمر عملیات برگزار می کنیم. PKK هشتصد روستا را در منطقه تخلیه کرده است. غیرنظامیان این منطقه را رها کرده اند.»

ممنوع شدن PKK در عراق ما را خوشحال کرد

او با اشاره به دیدارهای اخیر مقامات ترکیه با عراق گفت: «ما اولین جلسه را در 19 دسامبر داشتیم، جلسه دوم را در 23 مارس برگزار کردیم و در نهایت سومین جلسه به ریاست رئیس جمهور کشورمان برگزار شد. ما از تغییراتی که در عراق رخ داده خرسند هستیم. همسایه های عراقی ما پیشتر به PKK کاری نداشتند. شما به این ها نمی گویید تروریست اما ما می خواهیم با شما درباره ترور حرف بزنیم. در نهایت عراقی ها پذیرفتند که PKK را به عنوان گروهک ممنوع بشناسند. ما از دوستان عراقی مان هم تشکر می کنیم، برای آنها هم سخت است. پس از نشست هایمان حالا دیگر جدی تر به همکاری با من می پردازند.»

گولر افزود: «ما به سران یکیتی (Yekîtiya Niştimaniya Kurdistan/ KYB) هم بارها گفته ایم که بیایید این کارها را کنار بگذارید، بیایید در اینجا اگر می خواهید در آرامش زندگی کنید و خودتان را از این سازمان تروریستی نجات دهید. ما هم در این امر کمکتان کنیم.»

یاشار گولر گفت که عملیات ترکیه علیه نیروهای PKK در اقلیم کردستان باعث شده است تا آنها به سمت جنوب عقب نشینی کنند. 

حالا باید به طور جدی به مبارزه با PKK در داخل مرزهای ترکیه فکر کنیم

گولر با اشاره به آغاز استخراج نفت از گابار گفت: «تا پایان سال از 100 هزار بشکه در روز خواهیم گذشت. حالا اگر قرار باشد در حکاری میزبان توریست ها باشیم باید به طور جدی درباره مبارزه با تروریسم PKK در داخل کشور گفتگو کنیم.»

ما به دلیل مراقبت از مرزها و شهروندانمان داریم در سوریه می جنگیم

وزیر دفاع ترکیه با بیان این که ترکیه تنها کشوری است که در منطقه با داعش می جنگد، گفت: «هدف اصلی ما از عملیات در سوریه حفاظت از مرزهایمان در برابر آینده است. قبل از شروع عملیات، شهروندان ما نمی توانستند به تاکستان های خود در کیلیس و ختای بروند. هر روز حملات خمپاره ای انجام می شد، راکت ها باغ های مردم را می سوزاندند، بمب منفجر می شد و ما شهروندان خود را از دست می دادیم. ما این تصمیم را همینطوری فکر نشده نگرفتیم. ما این فعالیت را برای حفاظت از شهروندان خود و مرزهای ترکیه آغاز کردیم. امروز دیگر هیچ مشکل امنیتی نداریم. ما هم مثل ترکیه یک قرن است که اینجا هستیم و خواهیم بود، اگر آنها (نیروهای YPG) هم آنجا بمانند ما همینطور (به جنگیدن) ادامه خواهیم داد.»

کد خبر 2770080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha