حمایت ترکیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل و پیگیری پرونده نسل کشی مردم غزه

سرویس ترکیه - نمانیده ترکیه در سازمان ملل متحد خواستار عضویت فلسطین در این سازمان شد؛ همزمان ترکیه از پیگیری پرونده اسرائیل در نسل کشی علیه مردم غزه خبر داد.

به گزارش کردپرس، به نقل از آناتولی، احمد ییلدیز، نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی درباره وتوی پیش‌نویس قطعنامه‌ عضویت فلسطین در این سازمان توسط آمریکا، گفت: ما حمایت قاطع خود از درخواست فلسطین برای عضویت کامل در سازمان ملل تاکید داریم.

او تاکید کرد: حمایت تزلزل‌ناپذیر ما از عضویت فلسطین در سازمان ملل ادامه دارد؛ از جامعه جهانی درخواست داریم تا حقوق اساسی مردم فلسطین را به رسمیت شناخته و به مسئله فلسطین رسیدگی کنند.

ییلدیز تصریح کرد: ترکیه معتقد است که حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل نباید مانع از خواسته‌های مشروع مردم فلسطین شود. این وضعیت نباید مانع برقراری آتش‌بس شود.

او گفت: هفته گذشته فلسطین بار دیگر به دلیل وتوی یکی از اعضای دائم شورای امنیت از جایگاه واقعی خود در جامعه بین‌المللی محروم شد. با این حق وتو نه تنها خواسته مردم فلسطین بلکه آرای مثبت سایر کشورهای عضو شورای امنیت نیز نادیده گرفته شد.

نماینده ترکیه با حمایت از پیشنهاد دو دولتی ابراز داشت: تنها گزینه مناسب برای شکستن چرخه معیوب خشونت، راه حل دو دولتی است. وتوهای مکرر آسیب جدی به اصول بنیادی سازمان ملل و اختیارات شورا برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی وارد می‌کند.

او افزود: مسئله فلسطین همچنان یکی از موضوعاتی است که مدت‌های طولانی از فوری‌ترین مشکلات صلح و امنیت در خاورمیانه است. طی 7 ماه گذشته شاهد حملات وحشیانه علیه غزه هستیم که به دلیل عدم اقدام قاطع شورای امنیت منجر به مرگ حدود 35 هزار فلسطینی و آوارگی 1.7 میلیون نفر شده است.

او بار دیگر تاکید کرد: قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت و اقدامات موقت اتخاذ شده توسط دیوان بین‌المللی دادگستری باید فورا اجرا شود، قاطعانه عملیات نظامی علیه رفح و تلاش برای بیرون راندن مردم فلسطین از سرزمینشان را رد می‌کنیم.

نماینده ترکیه در سازمان ملل گفت: اسرائیل نه تنها غیرنظامیان را قتل‌عام می‌کند، بلکه از ورود و توزیع کمک‌های بشردوستانه به غزه نیز جلوگیری می‌کند، در صورت عدم تحقق آتش‌بس، این خطر وجود دارد که ظلم در غزه به یک فاجعه جهانی با تأثیرات بسیار فراتر از منطقه تبدیل شود.

حمایت ترکیه از عضویت فلسطین در سازمان ملل و پیگیری پرونده نسل کشی مردم غزه

همزمان هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه نیز در نشست خبری مشترک با رتنو مارسودی، وزیر امور خارجه اندونزی در آنکارا گفت: ترکیه به پرونده جاری (نسل‌کشی اسرائیل علیه مردم غزه) در دیوان بین‌المللی دادگستری که توسط آفریقای جنوبی گشوده شده، خواهد پیوست.

فیدان گفت در دیدارهایی که در راستای سفرش به ریاض، پایتخت عربستان سعودی انجام داده است، برخی کشورها درباره پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل اعلام کردند که آماده موضع‌گیری در این زمینه هستند.

او با اشاره به اینکه تا کنون تنها کشورهای نیکاراگوئه و کلمبیا درباره این پرونده موضع ملموسی اتخاذ کرده‌اند، گفت: ما نیز امروز نتایج ارزیابی‌های خود را به رئیس جمهورمان ارائه کردیم و مایلم برای اولین بار مطابق با تصمیم سیاسی اتخاذ شده در اینجا اعلام کنم. ما به عنوان ترکیه تصمیم گرفتیم به پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری مطرح کرده است، بپیوندیم.

او افزود: امیدواریم با این گام، روند پیش روی دیوان بین المللی دادگستری در مسیر درست پیش برود. همانطور که قبلاً بیان کردم، کار ما بر روی این برنامه برای مدت بسیار طولانی ادامه دارد.

وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: از این پس از اتخاذ این تصمیم سیاسی توسط رئیس جمهور و پس از اعلام آن به تمام دنیا، کار حقوقی خود را تکمیل خواهیم کرد. در همین حال، ما به همکاری با همه کشورهای دوست و متحد ادامه خواهیم داد تا در مورد این موضوع چه کارهای بیشتری می‌توان انجام داد و کدام کشورها می‌توانند بیشتر مراجعه کنند.

کد خبر 2770061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha