واردات پیله وری برای نخستین بار از مرز «کیله» سردشت انجام می شود

سرویس آذربایجان غربی- مدیر گمرک سردشت گفت: امکان واردات کالاهای مجاز با رویه پیله‌وری برای نخستین بار از مرز «کیله» در این شهرستان فراهم شد. این اقدام در راستای بهره‌مندی هر چه بیشتر مرزنشینان از مزایای این مرز در چارچوب‌های قانونی، انجام شد.

به گزارش کردپرس، مجید غلام‌نژاد ، گفت: واردات با رویه پیله‌وری کاملا متفاوت از کوله‌بری است بطوریکه در رویه پیله‌وری، واردات کالا به صورت نامحدود در برابر صادرات کالا، به غیر از کالاهای گروه ۴ (کالاهای ممنوعه) و کالاهای مشابه تولید داخلی انجام می‌شود.

او با اشاره به اینکه ساکنان شعاع ۳۰ کیلومتری مرز مشمول دریافت کارت پیله‌وری می‌شوند، به ایرنا گفت: در این شهرستان تاکنون ۹۸۰ کارت پیله‌وری صادر شده و دارندگان کارت پیله‌وری می‌توانند به ازای صادرات کالا به ارزش ۱۳ هزار دلار کالا وارد کنند.

مدیر گمرک سردشت ادامه داد: سال گذشته در مجموع۴۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۷ میلیون دلار از مرز کیله این شهرستان صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل خود ۲۴ درصد افزایش داشت.

غلام نژاد اضافه کرد: روزانه بیش از ۱۸۰ کامیون شامل کالاهای صادراتی از جمله کاشی و سرامیک، تیرآهن، میلگرد، خشکبار، مصنوعات فلزی و پلاستیکی و میوه و تره بار به مقصد اقلیم کردستان عراق وارد بازارچه کیله می‌شوند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته برای نخستین بار امکان ترانزیت داخلی از بنادر و گمرکات کشور به سمت مرز رسمی کیله این شهرستان فراهم شد، گفت:  بازرگانان و تجار می‌توانند کالاهای خود را پس از ورود به کشور از طریق مرز رسمی کیله ترخیص کنند و از معافیت‌ها و تخفیف‌های مناطق مرزی و کارت مرزنشینی استفاده کنند.

غلام نژاد با بیان اینکه حذف کشور ثالث و کم شدن هزینه‌های حمل و نقل برای تجار و بازرگانان از مزایای راه اندازی ترانزیت داخلی در این مرز است، تاکید کرد: با ارتقای زیرساخت‌ها حجم مبادلات مرزی هم در این مرز افزایش می‌یابد.

بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد و این بازارچه مرزی سال گذشته به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در این بازارچه مرزی امرار معاش می‌کنند.

مرز کیله تا سردشت ۱۸ کیلومتر و تا شهر قلادزی در اقلیم کردستان عراق ۱۷ کیلومتر مسافت دارد و این فاصله کمترین مسافت بین ۲ شهر مرزی در غرب کشور و از دیگر مزیت‌های این مرز است.

کد خبر 2758376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha