استاندارد بلای جان بازارچه های مرزی کردستان/ساماندهی مرز باشماق در حد شعار

مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص های اصلی امرار معاش مردم مرزنشین است، مبادلاتی که تا چندی پیش باعث شده بود امید به دل مردم مرزنشین بیاید و با استفاده از کارت های مرزنشینی درآمدی هر چند حداقلی اما مستمر برای آنان به ارمغان بیاورد، البته تا قبل از اینکه اداره استاندارد بلای جان بازارچه های موقت مرزی بشود.

به گزارش کرد پرس، همین چند سال پیش بود که سیاست های حاکم بر کشور به سوی رونق دادن به معیشت اقشار ضعیف جامعه به ویژه مرزنشینان و رونق دادن به معیشت کولبران در استان های مرزی سوق داده شد و بازارچه های موقت مرزی راه اندازی شدند.

سیاست دولت در ایجاد بازارچه های موقت مرزی در راستای کمک به معیشت کولبران و رونق دادن به وضعیت اقتصادی مردم مرزنشین، آسان کاری در فعالیت کارگزاران و تاجران جهت ترخیص کالا در کوتاه ترین زمان و به بهترین شیوه بود، روالی که مدتی است به دلیل صدور بخشنامه های استانی از سوی اداره کل استاندارد کردستان، با مشکل مواجه شده است.

روز سه شنبه سی ام خرداد ماه جاری جلسه کارگروه توسعه صادرات و ساماندهی مبادلات مرزی کردستان با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد و آنچه که از دل جلسه بیرون آمد عملکرد پر از نقص اداره کل استاندارد کردستان بود که مانعی بزرگ بر سر راه توسعه صادرات و واردات مرز و بازارچه های موقت مرزی شده است.

کاهش ۱۸ درصدی مبادلات تجاری کردستان

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: میزان مبادلات تجاری استان در ۲ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کاهش داشته است.

بختیار خلیقی در این جلسه با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری استان در سال گذشته پنج میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بود، گفت: میزان مبادلات تجاری استان در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۲۷ درصد و از نظر وزنی ۲۲ درصد کاهش یافت.

وی اظهار کرد: میزان مبادلات تجاری استان در ۲ ماهه سال جاری ۶۷۹ هزار تن به ۸۲۸ میلیون دلار بوده است، افزود: در این مدت هم میزان مبادلات تجاری انجام شده در استان نسبت به ۲ ماهه نخست سال گذشته از لحاظ ارزشی ۱۸ درصد و از نظر وزنی ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان در ارتباط با مرز سیرانبند بانه، افزود: سال ۱۳۹۸ سیرانبند به عنوان مرز رسمی اعلام شد ولی متاسفانه توسط طرف عراقی هنوز نهادینه نشده است و یکی از مطالبات مسئولان استان در سفر به سلیمانیه همین موضوع بود.

خلیقی ادامه داد: در حال حاضر تنها بازارچه مرزی فعال و رسمی استان سیرانبند است که وزارت کشور مسئول ایجاد زیرساخت ها و تامین اعتبار مورد نیاز آن است.

اختلافات میان دستگاهی تجار را زمین گیر کرده است

فرماندار شهرستان مریوان نیز در این جلسه بیان کرد: بیش از یک ماه است که بین اداره کل گمرک و استاندارد کردستان مشکلات مدیریتی به وجود آمده و معلوم نیست این ۲ دستگاه چه زمانی می خواهند به توافق برسند تا کار مردمی که از طریق بازارچه خانم شیخان ارتزاق می کنند، راه بیافتد.

اسماعیل احمدی یادآور شد: هر چند که مانند دیگر بازارچه های موقت مرزی، بازارچه خانم شیخان نیز با مشکلات زیرساختی مواجه است اما هر طور که شده سعی کرده ایم کار مردم را راه بیاندازیم، اما عمده مشکل ما عدم هماهنگی و مشکلات میان دستگاهی است که با صدور بخشنامه های سلیقه ای کار تجار را زمین گیر کرده اند.

وی گفت: همین اختلاف نظرهای میان دستگاهی باعث شده تعدادی از تجار از وضعیت ناراضی شده و فعالیت های تجاری خود را به استان های همجوار و بازارچه های مرزی دیگر شهرها ببرند.

فرماندار شهرستان مریوان افزود: بیش از یک ماه است که تعداد قابل توجهی کولر گازی که به عنوان وسیله سرمایشی برای این فصل خریدار دارد در بازارچه خانم شیخان معطل مانده و انتظار می رود در چنین جلساتی وضعیت این کالاها روشن شود.

احمدی اظهار کرد: در ۲ ماهه گذشته از سال جاری در بازارچه خانم شیخان ۳۰ هزار فعالیت تجاری ثبت شده که این رقم در کل سال ۱۴۰۱ معادل ۱۱۲ هزار فعالیت بوده که این نشان می دهد ظرفیت کافی برای مبادلات تجاری در این بازارچه وجود دارد اما اختلافات میان دستگاهی مانع ادامه این روند شده است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که فلسه ایجاد این بازارچه ها درآمد ناچیز برای مردم مرزنشینی است که هیچ گونه راه دیگری برای امرار معاش ندارند و اگر همین درآمد ناچیز را هم از آنها بگیریم دیگر وجود مرز چه فایده ای برای این مردم خواهد داشت.

فرماندار شهرستان مریوان بیان کرد: انتظار می رود هر قانون و بخشنامه ای که برای فعالیت بازارچه های مرزی تصویب و یا صادر می شود، منافع مردم در آن دیده شود.

استاندارد عامل مشکلات بازارچه های مرزی

مدیرکل گمرکات کردستان نیز در این جلسه در خصوص اختلاف نظرهای پیش آمده با اداره کل استاندارد کردستان بر نحوه فعالیت بازارچه های موقت مرزی، گفت: بر اساس قانون تمام کالاهایی که وارد کشور می شوند اگر ضرورت داشته باشند که برای تعیین تعرفه های گمرکی آزمایش شوند باید از طریق اداره کل استاندارد و یا آزمایشگاه های تحت نظر آنها، مورد آزمایش قرار گیرند.

حیدری یادآور شد: برای انجام این کار تا ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری هیچ مشکلی نبود و هر کالایی که نیاز به آزمایش داشت، نمونه گیری می شد، اما از این تاریخ به بعد مشکلاتی توسط اداره کل استاندارد پیش روی بازارچه های مرزی قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه نمونه گیری کالاهای وارداتی توسط یک شرکت که در تهران مستقر است، انجام می شود فرایند کار بسیار طولانی شده و شاید تا ۲ هفته نیز برای جواب یک آزمایش واردکنندگان باید انتظار بکشند.

بسته حمایتی عامل فساد در روند واردات کالا

سرپرست اداره کل استاندارد کردستان نیز در این جلسه در رابطه با کارشکنی های این اداره کل در فعالیت های بازارچه های موقت مرزی، اظهار کرد: در سال های گذشته هر نمونه آزمایش کالایی تا یک سال برای همان کالا تعمیم داده می شد اما این بسته حمایتی از ۱ اردیبهشت ماه سال جاری برداشته شده و بر اساس بخشنامه جدید باید هر کالا در هر بار واردات مورد آزمایش ققرار گیرد.

حیدری با بیان اینکه این بسته حمایتی باعث فساد در روند واردات کالا شده بود، ادامه داد: در نمونه های اول کالاهای بدون مشکل وارد کشور می شد اما در دفعات بعد کالاهایی با کیفیت پایین وارد می شد که همین امر باعث شد این بسته حمایتی برداشته شود.

پیشرفت ۱۷ درصدی طرح ساماندهی مرز باشماق

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان نیز در این جلسه بیان کرد: فاز اول طرح ساماندهی مرز باشماق به پیمانکار واگذار شده و در مجموع این طرح تنها ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرزاد حسنی با بیان اینکه شرط لازم برای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق تملک ۲۵ هکتار اراضی و الحاق آن به محوطه مرز است، یادآور شد: برای خرید و الحاق این ۲۵ هکتار بالغ بر ۱۸۱ میلیارد تومان نیاز است که استانداری باید آن را تامین اعتبار کند.

تسهیل مبادلات مرزی نیازمند مدیریت یکپارچه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه ارزیابی صادرات نشان می دهد در حوزه تعاملات مرزی نیازمند دقت نظر بیشتری هستیم، گفت: در حوزه واردات محصولات توجه به کالاهای وارداتی باید در دستور کار قرار گیرد.

حامد قادرمرزی افزود: مرز باشماق یک مرز بسیار با اهمیت در حوزه ملی است اما شفافیت در حوزه صادرات و شرایط تسهیل در حمل یکسره به اقلیم کردستان عراق را باید فراهم کرد.

وی با اشاره به اینکه بحث عدم مدیریت یکپارچه مرز باعث شده امر صادرات و واردات به سهولت صورت نگیرد، اظهار کرد: ۲۲ درصد افزایش به لحاظ ارزی داشته ایم اما از لحاظ وزنی کاهش داشته ایم و این نشان می دهد صادرات ما افزایش نداشته بلکه ارزش پول کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ سهم صادرات پتروشیمی کردستان یک درصد بوده و باید در زمینه صنایع زیرمجموعه پتروشیمی بیشتر کار کرد.

قادر زاده با اشاره به اینکه صادرات بخش صنایع فرش و صنایع دستی کمتر از یک درصد است و به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، بیان کرد: در حوزه صادرات هم نیازمند بازارهای داخلی هستیم و هم تبلیغات در بازارهای خارجی به ویژه اقلیم کردستان عراق که ترکیه در حال پیشی گرفتن از ایران در این حوزه است.

وی یادآور شد: بازارچه های موقت ما تبدیل به بازارچه های وارداتی شده اند و صادراتی در این بازارچه ها صورت نمی گیرد که باید زمینه صادرات تولیدات داخل استان از طریق این بازارچه ها فراهم شود.

کد خبر 2757302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha