۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱

رکود مزمن جشنواره های کشاورزی در کرمانشاه / بهزاد خالوندی

به بهانه برگزاری اولین جشنواره ملی نخود؛
رکود مزمن جشنواره های کشاورزی در کرمانشاه / بهزاد خالوندی

سرویس کرمانشاه _ طی این سال ها کرمانشاه با یک رکود عجیب در حوزه برگزاری جشنواره های کشاورزی روبرو بوده و این استان میزبان هیچ جشنواره ملی، منطقه ای و استانی به شکل سالیانه و منظم در این حوزه نیست. به بهانه برگزاری اولین جشنواره ملی نخود در قالب یک یادداشت تحلیلی به وضعیت برگزاری جشنواره های کشاورزی در غرب کشور پرداخته ایم.

خبرگزاری کردپرس _ هر ساله ده‌ها جشنواره مهم ملی، منطقه ای و استانی با محوریت محصولات حوزه کشاورزی و باغداری در غرب کشور برگزار می شود. از جشنواره‌ های گیلاس اشنویه و انگور سیاه سردشت و مریوان گرفته تا جشنواره توت فرنگی سنندج و گردو و انگور ملایر و ...

این جشنواره ها اغلب در سطح ملی و با تقویم های منظم و در فصل برداشت آن محصول برگزار می شود. اینگونه برنامه ها به معرفی این محصولات به عنوان‌ یک برند برتر در سطح ملی کمک می کند و رونق گردشگری و اقتصاد محلی روستاییان منطقه را در پی دارد. این جشنواره ها کمک کرده این محصولات با قیمت‌ بهتر و در زمان کمتری به فروش برسند و کشاورزی در آن استان ها رونق بیشتری پیدا کند. همچنین این جشنواره ها به عنوان‌ یک رویداد اجتماع محور به توسعه گردشگری در این استان‌ها و رونق بخش خدمات بسیار کمک کرده است.

موفق ترین استان غرب کشور در این حوزه همدان و در مقیاس پایین تری، کردستان است. همدان هر سال بیش از ۱۰ جشنواره در حوزه کشاورزی برگزار می کند که برخی از آن ها مانند جشنواره گردو، انگور و سیر و موسیر در سطح ملی برگزار می‌شوند. یا جشنواره های سالانه توت فرنگی شیان و انگور مریوان و انار در کردستان بسیار پر طرفدار هستند.

رکود مزمن جشنواره های کشاورزی در کرمانشاه / بهزاد خالوندی

در این میان تنها کرمانشاه است که به طرز عجیبی از قافله عقب مانده است. جشنواره انارانه پاوه تنها دو سال برگزار شد و دیگر محصولات مهم استان مانند انگور و گردوی کندوله، توت و گردوی اورامان، آلبالو و گیلاس صحنه، آلوچه پیران، تخمه آفتاب گردان سنقر، انجیر دالاهو، چغندر و گوجه چمچمال، پیاز هرسین، وده ها محصول دیگر مجالی برای معرفی نداشته اند.

شاید تنها خبر خوشایند این روزهای کرمانشاه، برگزاری اولین جشنواره ملی نخود به میزبانی کرمانشاه باشد. نخود کرمانشاه از دیرباز یک برند معروف در کشور و یک محصول ممتاز صادراتی است. هر چند این برنامه بیشتر به یک همایش شهری شبیه است تا یک جشنواره کشاورزی. و تنها یک بخش آن در مزرعه و روستا می گذرد. ساده انگاری این نکات، بی گمان از اثرگذاری مثبت آن می کاهد.

متاسفانه طی این سال ها کرمانشاه با یک رکود عجیب در حوزه برگزاری جشنواره های کشاورزی روبرو بوده و هیچ جشنواره ملی، منطقه ای و استانی به شکل سالیانه و منظم در این حوزه در کرمانشاه برگزار نمی شود.

شاید دلیل این امر هم به ناتوانی مجموعه های بخش دولتی و خصوصی مرتبط با این حوزه و حتی رسانه‌های استان بازگردد. تداوم این وضعیت توسعه نیافتگی و بیکاری مزمن در کرمانشاه دلایل عجیب و غریب و ناشناخته ای ندارد. گاهی باید دلایل و ریشه ها را در همین موضوعات به ظاهر ساده و بی خیالی ها و فقر ایده های تحول آفرین در این حوزه ها جستجو کرد.

کد خبر 2756190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha