بخشنامه نَپُخت برای نخود

سرویس کرمانشاه _ ممنوعیت صادرات نخود از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بازارهای صادراتی این محصول پرطرفدار را با تهدید موجه کرده است. این گزارش به آثار منفی این بخشنامه بر تولیدکنندگان این حوزه پرداخته است.

خبرگزاری کردپرس _ سرپرست معاونت توسعه بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی طی نامه ای به «مهدی ضیغمی» معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران با موضوع ممنوعیت صادرات نخود در مقام تضعیف تولید داخلی و دفاع از وارد کنندگان نخود با ارز نیمایی برخاسته است.

احمد خانی نوذری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی، وزارت جهاد کشاورزی سرنا را از سرگشادش نواخته و به جای اینکه برای حمایت از کشاورزان خواستار جلوگیری از واردات و تخصیص ارز نیمایی به محصولی باشد که به واسطه کیفیت و مرغوبیتش بازارهای صادراتی خود را در اقصی نقاط جهان پیدا کرده است خواستار توقف صادرات این محصول شده است.

در نامه احمد خانی نوذری، با استناد به اینکه صادرات عین کالاهای وارداتی از محل ارز رسمی گروه یک کالایی از کلیه مرزهای گمرکی کشور و از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به خارج از کشور ممنوع بوده گفته است: حال با توجه به اینکه نخود تحت ردیف تعرفه ۰۷۱۳۳۰۹۰ با ارز رسمی ( ۲۸۵۰۰۰ ریالی) گروه یک کالایی وارد می‌گردد و همچنین در تولید نخود داخلی از مواد اولیه یارانه‌ای انواع سموم و کود و بذور استفاده می‌شود در نتیجه صادرات آن علاوه بر مغایرت با بخشنامه فوق الذکر با مفاد بند (ب) ماده ۲۳ قانون احکام دائمی نیز مغایر بوده لذا خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به اعمال ممنوعیت صادرات آن اقدام عاجل مبذول نمایند.

در حالی این سرپرست معاونت وزارت جهاد کشاورزی مدعی استفاده تامین ارز مواد اولیه محصولات کشاورزی شده است که هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی و واردکننده مواد اولیه مورد نیاز این کودها از عدم تخصیص هرگونه ارز اعم از رسمی و نیمایی(تالار دوم) شاکی هستند و می گویند از دی ماه سال قبل ارزی در این خصوص اختصاص نیافته و همین موضوع موجب چالش در تهیه این مسئله و موجب بروز کمبود شدید در مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کود و حتی کودهای آماده مصرف وارداتی گشته و تهیه این نهاده‌ها برای کشاورزان به‎شدت دچار نوسان و کمبود شد.

با ممنوعیت‌های صادراتی بازارهای جهانی را از دست می دهیم

رئیس شورای ملی نخود پس از صدور نامه ممنوعیت صادرات نخود طی نامه ای به خانی نوذری-معاونت محترم توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی- خواستار لغو این بخشنامه شد.

در نامه ناصر مرادی آمده است: پیرو مکاتبات گذشته در خصوص محصول نخود به استحضار میرساند با توجه به اینکه در سال زراعی جاری شاهد رشد چشمگیر سطح زیر کشت و تولید نخود مخصوصا نوع آبگوشتی آن در کشور بوده ایم لذا نه تنها در بازار داخلی مشکل تامین این محصول وجود ندارد بلکه مازاد بر مصرف داخلی بوده و انجام امر صادرات و حفظ قیمت نخود تنها راه حمایت از کشاورزانی است که این محصول استراتژیک را در دستور کشت خود در جهت مقابله با کم آبی و کشت جایگزین غلات در تناوب زراعی قرار داده اند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه می افزاید: درخواست های قبلی از وزارت جهاد کشاورزی جهت حذف ارز ۲۸هزارو ۵۰۰ تومانی و با استفاده از تالار دوم ارزی و ارز حاصل از صادرات صورت گرفته با این وصف با توجه به نامه شماره ۱۲۸۹۵۸ مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۹ معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی دستوری مبنی بر ممنوعیت صادرات نخود صادر گردیده است.

رئیس شورای ملی نخود معتقد است اعمال این بخشنامه ضربه جبران ناپذیری بر پیکره تولید محصول نخود خواهد بود و در ادامه نامه خود به سرپرست معاون وزیر جهادکشاورزی آورده است: از حضرتعالی خواهشمند است جهت حفظ بازار هدف صادراتی، حمایت از کشاورز، علی الخصوص کشاورزان دیمکار، حفظ رغبت و انگیزه کشت نخود در سالهای آتی و جلوگیری از تضرر هنگفت فعالین این بخش، دستور لازم در خصوص لغو درخواست مندرج در نامه فوق الذکر را مبذول فرمائید.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه با اختصاص ارز حاصل از صادرات برای واردات محصول نخود دیگر واردات این محصول و صادرات مجدد آن صرفه اقتصادی نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: اکنون قیمت نخود سایز درشت (سایز هشت به بالا) در برخی بازارها از جمله ترکیه هر تن بین ۱۴۵۰ تا ۱۵۰۰ دلار است که واردات و سپس صادرات آن با ارز حاصل از صادرات منطقی نیست.

مرادی با بیان اینکه نگرانی اصلی درباره واردات نخود از روسیه است که قیمت پایین‌تری دارد، ادامه داد: نخود روسیه معمولا زیر سایز هفت (ریزدانه) است و این در حالی است که همه نخودی که از ایران صادر می‌شود دانه درشت (سایز بیشتر از هفت) بوده و نخودهای سایز کوچک بیشتر برای مصارف داخلی و فلافل استفاده می‌شود از همین رو درباره واردات و سپس صادرات نخود روسیه نیز نگرانی وجود ندارد، چون سایز آن صادراتی نیست.

وی با بیان اینکه برای تنظیم بازار داخل کشور نیز مشکلی از نظر کمبود محصول نخود نداریم، گفت: بعد از ممنوعیت صادرات نخود در سال ۱۳۹۶، از سال ۱۳۹۷ مجوز ستاد تنظیم بازار کشور را به عنوان بالاترین رکن تصمیم گیری درباره تنظیم بازار برای صادرات این محصول در اختیار داریم.

رئیس شورای ملی نخود از پیامدهای ممنوعیت صادرات این محصول یاد کرد که مهمترین آن از دست رفتن بازارهای جهانی است که سال‌ها برای آن زحمت کشیده شده و این امر باعث می‌شود رقبا جای ایران را در صادرات محصول نخود بگیرند.

مرادی از وضعیت کنونی تولید و سطح زیر کشت محصول نخود در کشور نیز یاد و با بیان اینکه امسال افزایش قابل توجه تولید نخود را نسبت به سنوات گذشته داشتیم، عنوان کرد: همچنان در فصل برداشت نخود هستیم و اگر صادرات این محصول ممنوع شود، نخود روی دست کشاورزان خواهد ماند. به علاوه قیمت کنونی این محصول نیز از کیلویی حدود ۴۵ هزار تومان حداقل ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان پایین‌تر خواهد آمد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمانشاه این روند را به ضرر کشاورز و تولید کننده داخل دانست و اضافه کرد: این امر انگیزه کشاورزان برای تولید نخود در سال زراعی آینده را نیز از بین می‌برد و احتمال اینکه با کاهش تولید نخود مواجه شویم وجود دارد.

وی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد هرچه زودتر جلوی این بخشنامه را بگیرد و از سوی دیگر سازمان توسعه تجارت نیز به جای اجرای این بخشنامه در تلاش باشد که محصول نخود از گروه کالایی که ارز نیمایی دریافت می‌کنند خارج و وارد گروه دوم کالایی با دریافت ارز حاصل از صادرات شود.

مرادی در پایان عنوان کرد: از سال ۱۳۹۱ تاکنون دو دوره حدود دو ساله ممنوعیت صادرات نخود را شاهد بودیم که با پیگیری شورای ملی نخود مرتفع شد و توانستیم مجوز ستاد تنظیم بازار را برای صادرات این محصول بگیریم.

موانع صادرات نخود برداشته شود

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست علنی روز چهارشنبه، ۲۲ شهریورماه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: صادرات نخود را وزارت جهاد کشاورزی متوقف کرده است، در حالی که ارتزاق کشاورزان ۸ استان که پایه کشاورزی آن ها بر پایه نخود است را دچار مشکل کرده اید. لذا لازم است که موانع صادرات برطرف شود تا صادرات این محصول آزاد شود.

گزارش: عبدالله مرادی – گروه رسانه ای میلکان

کد خبر 2761220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha