دومین جشنواره انگور سیاه سردشت  برگزار شد

سرویس آذربایجان غربی- دومین جشنواره انگور سیاه سردشت یکشنبه 18 شهریور ماه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و جمع کثیری از علاقه مندان در منطقه گردشگری گراوان برگزار شد.

به گزارش کردپرس، در مراسم جشنواره انگور سیاه، فرماندار سردشت گفت: این محصول منحصر به فرد با خوشه صنعتی بیش از ۱۰ محصول متفاوت با کارکردهای مختلف است، همچنین گراوان تاج زیبایی های کشور و یک اثر ثبت شده ملی است و شهر ربط نیز شهر فرهنگ، همدلی، اتحاد و تلاش برای توسعه همه جانبه است.

نژاد جهانی افزود: شهرستان سردشت هم با تمامی روستاها و شهرهایش نگین سبز آذربایجان غربی و غرب کشور است که مردم و مسئولین آن برای پیشران توسعه این شهرستان در استان و کشور تلاش می کنند.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را تبليغ و حمايت از محصول انگور سياه دانست و افزود: در تلاشیم تا اين محصول را به عنوان برند شهرستان سردشت معرفي كنيم. تا علاوه بر توليد بيشتر اين محصول موجبات سود بيشتر كشاورزان را نیز در منطقه فراهم سازیم و در كنار آن ساير محصولات شهرستان، به خصوص محصولات ارگانيك مانند سماق و عسل و بلوط و انار را هم معرفي كنيم.

وی تصریح کرد: امیدواریم در سالهای آتی این جشنواره در مناطق دیدنی دیگر شهرستان همچون پل قلعه تاسیان، دشت وزینه، جنگل های ۸۰ هزار هکتاری سردشت، آبشار شلماش، روستاهای دیدنی منطقه آلان و بیوران، رودخانه گرژال و غیره برگزار شود و با ترکیب ابزارهای مختلف توسعه شامل گردشگری، صنایع بسته بندی، کشاورزی و باغداری، برند سازی و ایجاد خوشه های صنعتی در این راستا گام های بسیار بلندی را برداریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در دومین جشنواره انگور سیاه سردشت گفت: علت برگزاری هر ساله این جشنواره ارگانیک بودن کشت و برداشت این محصول است که جزو سالمترین محصولات کشاورزی استان محسوب و به دلیل جنگلی بودن مزارع آن بهره برداران در این راستا زحمت و مشقت فراوانی را متحمل می شوند.

اسمعیل کریم زاده افزود: آذربایجان غربی با ۲۳ هزار هکتار اراضی تحت کشت انگور یکی از اصلی ترین قطب های تولید این محصول در سطح کشور است. حمایت از محصولات ارگانیک جزو برنامه های کاری این سازمان بوده و اراضی که در دل جنگل به منظور کشت محصولاتی همچون انگور سیاه ایجاد شده کمک می شوند.

وی با اشاره به اینکه سردشت یکی از شهرستان های موثر در تولید محصولات کشاورزی ارگانیک است، گفت: ۵۵۰۰ هکتار از اراضی سردشت به کشت این محصول اختصاص یافته که به صورت خودرو و جنگلی تولید و سالانه ۳۵ هزار تن برداشت می شود.

کریم زاده افزود: رسانه ها با معرفی محصول کاملا ارگانیک انگور سیاه سردشت نقش مهمی را در این عرصه ایفا می کنند که با تاثیر در بخش هایی همچون تازه خوری، جذب سرمایه گذاران صنایع تبدیلی و تکمیلی و غیره ارزش افزوده آن را ارتقا می دهند.

در این جشنواره احمد علیپور مدیریت جهاد کشاورزی سردشت با انتقاد از پایین بودن قیمت انگور سیاه در بازار گفت: امیدواریم در خلال برگزاری چنین جشنواره هایی به معرفی بیشتر این محصول کاملا ارگانیک کشور و بازاریابی های ملی و بین المللی برای آن پرداخته شود که حیثیت و شناسنامه سردشت است و بیش از ۵۰ هزار خانوار در نهایت سختی از این راه امرار معاش می کنند.

گفتنی است؛ در حاشیه این جشنواره ۵۰ غرفه فروش محصولات بومی منطقه شامل انواع میوه جات انگور سیاه، انار، هلو، گلابی وحشی، و همچنین عسل، گیاهان دارویی، صنایع دستی و .. به نمایش درآمد.

کد خبر 86212

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha