قربانیان خشونت خانگی را دریابیم/ خانه امن؛ مامنی برای زندگی دوباره زنان خشونت دیده

سرویس آذربایجان غربی- خشونت خانگی معضلی اجتماعی است و زنان اولین قربانیان آن به شمار می روند. زنانی که در نبود حامی و حمایتگر واقعی بی صدا می مانند. کنشگران حوزه زنان اما با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و اهمیت اقدامات پیشگیرانه در ترویج خشونت تاسیس خانه های امن را درمانگاهی برای زنان خشونت‌دیده خانگی می دانند. در همین راستا مؤسس خانه امن غیر دولتی «مهر شمس‌آفرید» در آذربایجان غربی قصد دارد از طریق آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خشونت های خانگی در حق زنان جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار کردپرس، ضرب و شتم و وقوع قتل‌های پی در پی زنان، تحت عناوین مختلف خشونت خانگی، روانی، اقتصادی، جنسی و سایر آسیب های اجتماعی اخباری است، ناپیدا، که در پس پرده شرم و حیا و حفظ آبروی خانواده پنهانشان می کنند و  حقوق انسانی زنان را به مغاک می برند. اخباری که برای تایید و انتشارشان اغلب خبرنگاران دست بسته می مانند و بیشتر اوقات در حد راز و پچ پچ های درگوشی در محل جنایت مهر و موم می شوند. انگار کسی نمی خواهد بشنود که چه بر سر زنی در گوشه شهری یا روستایی دوردست، افتاده است. زنی که صدای نداشت و تحت خشونت برای همیشه محکوم به سکوت شد.

بیشتر زنانی که تحت خشونت خانگی هستند و گاهی جانشان توسط اعضای خانواده گرفته می شود، جایی در اخبار رسمی ندارند و برای همیشه نامشان فراموش می شود. حال که زنگ هشدار به صدا درآمده و قربانیان خشونت های خانگی و آسیب های اجتماعی به ویژه در مناطق محروم رو به افزایش اند، چه می شود کرد؟ چگونه می توان از وقوع جنایت جلوگیری کرد؟

بیش از یک دهه است که مجلس شورای اسلامی کلیات قانونی برای حمایت از حقوق انسانی زنان در برابر خشونت و آزار را تصویب کرده، قانونی که در ابتدا قرار بود همنام با هدف اصلی آن یعنی «حمایت از زنان در برابر خشونت» تصویب شود اما بنا به دلایلی، به «لایحه صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تغییر نام یافت.

کنشگران حوزه زنان هر چند به خلاهای این لایحه واقف اند، اما باز هم آنها را نقطه امیدی برای باز شدن درهای مطالبه گری و ارتقای قانون حمایت از زنان می دانند. فعالان این حوزه، ضرورت فرهنگ سازی و اهمیت اقدامات پیشگیرانه را درک کرده و راهکاری مختلفی را برای جلوگیری از خشونت و حمایت از زنان آسیب دیده در پیش گرفته اند. یکی از این راهکارها تاسیس خانه های امن است. خانه هایی که ساخته می شوند تا پذیرایی آن عده از زنانی شوند که در خانه و خانواده مورد خشونت قرار دارند و دنبال مامنی امن هستند، تا از این طریق از محل خشونت دور شده و در فضای مطمئن بتوانند دوباره خود را بازیابند و زندگی مستقل خود را به دور از هر گونه ستم جنسی و جنسیتی دنبال کنند. به همین منظور خانه های امن برای ارائه خدمات مددکاری، روان‌شناختی، حقوقی و پزشکی در راستای درمان زنان خشونت‌دیده و پیشگیری از تکرار خشونت در آینده تاسیس می شوند.

در آذربایجان غربی نیز که اخبار خشونت خانگی و قتل زنان در آن کم نیست و همین اواخر شکنجه و قتل زن جوان اهل خوی توسط اعضای خانواده اش به بهانه ناموس، تیری بر دل های زخم خورده مان شد، ضرورت آشنایی با وجود مامنی امن که بتواند جلوی این فجایع را بگیرد و به این تفکر زن ستیزانه خاتمه دهد، بیشتر و بیشتر احساس شد. شاید اگر فرصت و مهلت شناخت خانه امن به این زن قربانی هم داده می شود اکنون او جانش در امان بود، اما دریغ.

قربانیان خشونت خانگی را دریابیم/ خانه امن؛ مامنی برای زندگی دوباره زنان خشونت دیده

به هر روی آذربایجان غربی به همت یک کنشگر جوان حوزه زنان از چهار سال پیش صاحب یک خانه امن غیر دولتی شده تا این خانه مامنی باشد برای زنانی که مهربانی را از آنها دریغ کرده اند.

«فاتیما باباخانی»، دکتری حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه، مؤسس خانه امن «مهر شمس‌آفرید»، است و قصد دارد مهر و مهربانی را در جامعه گسترش دهد و از طریق آگاهی بخشی و اطلاع رسانی از خشونت های خانگی در حق زنان و دختران جلوگیری کند. در ادامه گفت و گوی کردپرس با این کنشگر زنان را می خوانید؛

باباخانی در گفت و گو با خبرنگار کردپرس در خصوص نحوه راه اندازی خانه امن «مهر شمس‌آفرید»، می گوید: فکر تاسیس خانه امن در استان آذربایجان غربی از زمان دانشجویی در من شکل گرفته بود در آن زمان در نظر داشتیم با تعدادی از دوستان یک بنیاد علمی تاسیس کنیم و اقدامات اولیه آن مصادف شد با کشته شدن "رومینا" به دست پدرش در یکی از استان های ایران، این مسئله من را به تاسیس خانه امن در استان آذربایجان غربی که فاقد اینگونه مراکز بود، ترغیب کرد. البته بنده پیشتر به صورت داوطلبانه با اورژانس اجتماعی کشور همکاری کرده بودم و همه این ها سبب شد جهت ایجاد چنین مرکزی در استان آذربایجان غربی اقدام کنم. لذا مجوزهای لازم و پروانه فعالیت را برای موسسه "مهر شمس آفرید" و خانه امن در آذربایجان غربی را در سال ٩٩ دریافت کرده و فعالیت خود را آغاز کردیم.

او ادامه می دهد: در سطح کشور ٧ خانه امن توسط بهزیستی ها و ۲۰ خانه امن به صورت خصوصی دایر شده و بنا بر ضرورت در استان آذربایجان غربی نیز خانه امن غیر دولتی موسسه مهر شمس آفرید را راه اندازی کردیم و خوشبختانه در ۴ سال اخیر به صورت مستمر به فعالیت پرداخت و به مرور زمان فعالیت های آن هم توسعه پیدا کرده و در حال حاضر به عنوان یک مرکز حمایتی- آسیب شناسی جامع و خانواده محور،  در سطح استان آذربایجان غربی ارتقا پیدا کرده است. خدمات ویژه آن در استان آذربایجان غربی جهت حمایت از زنان خشونت دیده و و خدمات آنلاین حمایت از دختران دانش آموز و دانشجو در کل کشور است.

خانه امن؛ مامنی برای زندگی دوباره

 باباخانی در خصوص نحوه فعالیت خانه امن نیز می گوید: در خانه امن زنانی که تحت خشونت خانگی هستند و حتی احتمال کشته شدن آنها تحت عناوین مختلفی همچون ناموس، ارثیه، مهریه، مسائل خانوادگی، طلاق و یا هر مورد دیگری از طریق کلانتری یا دادستانی به اورژانس اجتماعی ۱۲۳ معرفی شده و برای نگهداری به تنها خانه امن استان آذربایجان غربی انتقال داده می‌شوند. در این مرکز هم وظیفه نگهداری و ایجاد تسهیل گری برای اشتغال، زندگی و حتی ادامه تحصیل این زنان انجام می‌گیرد.

او اضافه می کند: زنانی که به این مرکز انتقال داده می شوند می‌توانند یک مهارت شغلی کسب کنند و آنها تحت حمایت این مرکز می‌تواند به تحصیل و اشتغال بپردازند همچنین موسسه سعی خواهد کرد در صورت امکان شبکه حمایتی در میان اطرافیان و اعضای خانواده آنها ایجاد کند تا این زنان بتوانند پس از دریافت حمایت به میان اعضای خانواده هایشان برگردند و بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند، اما اگر شرایط آنها به گونه‌ای باشد که هنوز هم تهدید شده و تحت خشونت بوده و امنیت جانی نداشته باشند به آنها کمک خواهد شد و تحت حمایت خانه امن قرار می گیرند.

قربانیان خشونت خانگی را دریابیم/ خانه امن؛ مامنی برای زندگی دوباره زنان خشونت دیده

حمایت، کسب مهارت، ایجاد اشتغال برای زنان خشونت دیده

مؤسس خانه امن مهر شمس‌آفرید ادامه می دهد: در حال حاضر کارگاه خیاطی و مهارت‌آموزی کارهای دستی سنتی را دایر کرده‌ایم و زنانی که به این مرکز انتقال داده می شوند می توانند با یادگیری این مهارت ها کسب اشتغال کرده و به درآمد زایی برسند. همچنین زنان جوان تر که تمایل به آموزش تخصصی تر دارند به مراکز فنی حرفه ای معرفی می شوند و می توانند در آنجا در رشته های مختلف کسب مهارت کرده و مدرک دریافت کنند و جذب بازار کار شوند.

او تاکید می کند: ما تلاش می‌کنیم تا در محیط های امن کاری و محیط های کاملاً زنانه برای این افراد ایجاد اشتغال کنیم و قطعاً زنانی که از خانه امن وارد بازار کار شده اند و بررسی های لازم در خصوص محل اشتغال آنها انجام می شود تا مبادا دچار آسیب های بعدی بعد از طی کردن خشونت های خانگی شوند برای مثال این افراد را به تولیدی ها خیاطی، مراکز پزشکی، بهداشتی، درمانی و آرایشی معرفی کردیم تا بتوانند در این مراکز به فعالیت بپردازند و از این طریق کسب درآمد کنند. بعضی از این افراد در این مرکز به صورت تخصصی برنامه نویسی یاد گرفته اند و این جای خوشحالی است که توانسته اند با دور شدن از خشونت های خانگی و تحت حمایت های این مرکز، حرفه‌ای بیاموزند و از این طریق برای زندگی مستقل و کسب درآمد تلاش کنند.

مشارکت هزاران حامی و همیار در یک امر انسانی

باباخانی در خصوص نحوه کسب درآمد خانه امن و موسسه مهر شمس آفرید می گوید: این مرکز محل درآمد ثابتی ندارد و به صورت هیئت امنایی اداره می شود. در پاره ای از موارد هم مشمول یارانه های دولتی خواهیم بود که البته این مورد همیشگی نیست و به صورت مستمر دریافت نمی شود. موسسه بیشتر به صورت خانوادگی اداره می‌شود و اعضای خانواده من در این امر نقش بسیار مهمی ایفا کرده و از نظر مالی به این موسسه کمک می کنند، همچنین اطرافیان  و دوستان من هم در این مهم ما را یاری کرده و در حال حاضر ما هزاران نفر همراه و حامی داریم که از به صورت مستقیم و غیر مستقیم موسسه را حمایت می‌کنند. برخی افراد که وکیل یا پزشک هستند از لحاظ خدمات حقوقی و درمانی به ما کمک می کنند. همچنین افراد دارای مهارت هم هستند که به زنان ساکن در خانه امن تدریس و مهارت آموزی می کنند.  به طور کلی در این پروژه افراد زیادی به هر نحوی به این موسسه کمک می کنند و همیار ما هستند.

قربانیان خشونت خانگی سن خاصی ندارند

مؤسس خانه امن مهر شمس‌آفرید با اشاره به مدت زمان اسکان زنان در خانه امن می گوید: زنانی که به خانه امن منتقل می‌شوند حضورشان هر سه ماه یکبار پس از انجام بررسی های کارشناسانه تمدید می شود و هر فرد در مجموع می تواند یک سال از حمایت های خانه امن و اسکان در این محل استفاده کند.   در نهایت بعد از یکسال در صورتی که مطمئن شدیم که این فرد می تواند محل زندگی و شغل مطمئن برای خود فراهم کند از مرکز خارج می شود.

او اضافه می کند: تا کنون زنانی از بازه های سنی مختلف که در معرض خشونت خانگی بوده اند در این مرکز حضور یافته‌اند برای مثال مورد نوجوانی ۱۵ ساله بود که ٢ بار ازدواج کرده و تحت خشونت خانگی به این مرکز انتقال داده شده است یا نوجوان ١٣ ساله دیگری با مورد مشابه. به طور کلی فراوانی خدمت گیرندگان این مرکز بیشتر بین ۱۸ تا ۳۳ سال بوده است.

ارتقای لایحه ارتقاء امنیت اجتماعی زنان راهی طولانی در پیش دارد

از مؤسس جوان "خانه امن مهر شمس‌آفرید" که در طول این سال ها فعالیت های زیادی در راستای احقاق حقوق زنان داشته و توانسته اولین خانه امن آذربایجان غربی را هم برای زنان تاسیس کند، در خصوص لایحه ارتقاء امنیت اجتماعی زنان سوال کردم و او در پاسخ به این پرسش می گوید: من این لایحه از ابتدای امر تاکنون بررسی کرده و همچنان یکی از حامیان این لایحه هستم. بین نسخه اولیه و نسخه کنونی که کلیات آن تصویب شده، تفاوت های بارزی وجود دارد، اما همچنان معتقدم که این متن به حمایت بیشتر زنان خشونت دیده و تحت خشونت کمک می کند چرا که ما تا به امروز قانونی راسخ در خصوص حمایت از زنان در کشور نداریم و در حال حاضر این لایحه قانونی می‌تواند امید بخش باشد. البته که خلاهای در آن وجود دارد اما به عنوان قدم اولیه درخشان است و می‌تواند در جای خود مفید واقع شود و امکان این که در طول فعالیت های مدنی و مطالبه گیری های اجتماعی این لایحه ارتقا بیابد بسیار است و همانطور که از ابتدا برای این سند مطالبه‌گری کردیم می توانیم این راه را همچنان ادامه بدهیم تا سال‌های آینده به نتیجه مطلوبی برسیم و بتوانیم برای تصویب لایحه ایی که نسبت به مقتضیات اجتماعی ما کارکرد گراتر باشد اقدام کنیم و هنوز در طی مسیر هستیم و این راه ادامه دارد.

حمایت دستگاه قضایی از زنان تحت خشونت مهم است

 باباخانی در خصوص نحوه انتقال زنان به خانه امن نیز بیان می کند: خوشبختانه اتفاق خوبی که در این زمینه رخ داده بدون وجود هیچ قانون مصرحی در طول سالهای اخیر قضات و دادستان های محترم تلاش کردند احکامی را صادر کنند و ما بتوانیم زنان خشونت دیده را از محل خشونت دور کنیم تمام زنان و کودکانی که در خانه‌های امن اسکان داده می شوند با دستور قضایی و داستانی و همکاری اورژانس اجتماعی به خانه امن انتقال داده می شوند و جالب است بدانید که در طی مدتی که دستور قضایی صادر می شود و محدودیت زمانی برای آن وجود ندارد و ما شاهد این هستیم که هیچ اجباری از طرف هیچ فردی برای بازگرداندن فرد خشونت دیده به خانه و یا شکل گیری ملاقات با این فرد وجود ندارد و اگر فرزند همراه مادر خشونت دیده باشد، پدر نمی تواند به اجبار کودک را از مادر جدا کند و یا تقاضای ملاقات کند. حمایت ویژه از مادر و فرزندان در خانه های امن وجود دارد و دستگاه قضایی این پروسه را حمایت می کند و این هم ابتکار عملی بوده از طرف سیستم قضایی برای حمایت از زنان و دختران تحت خشونت.

قربانیان خشونت خانگی را دریابیم/ خانه امن؛ مامنی برای زندگی دوباره زنان خشونت دیده

زنگ هشدار در مناطق آسیب خیز را بشنویم

باباخانی در ادامه با اشاره به مورد اخیر قتل یک زن در قطور خوی به دست اعضای خانواده اش می گوید: من بیش از ٣ سال است که در خصوص شهرستان قطور هشدار داده و اعلام کرده ام که زنگ هشدار در این شهرستان به صدا درآمده و وضعیت زنان در آنجا نامناسب است و تحت خشونت خانگی قرار دارند و لازم است مداخله اجتماعی در این خصوص از سوی ارگان ها و نهادهای دولتی انجام بگیرد. در جلسات مختلفی که در سطح ملی و استانی در خصوص خشونت های خانگی و آسیب‌های اجتماعی برگزار شده، ایده های فراوانی مطرح کرده ام اما متاسفانه با بی توجهی روبرو بوده ایم و مورد اخیر قتل یک خانگی یک زن در شهرستان قطور از توابع خوی مهر تاییدی بر این مسئله بود که متاسفانه رخ داد و همه را دچار شوک کرد.

او تاکید می کند: سازمان مردم نهاد ما تیمی که از متخصصین در اختیار داریم توان محدودی دارد و نمی توانیم در عرصه میدان اقدامات فراوان و گسترده ای را انجام دهیم اما با این حال همچنان مشغول هستیم. در استان آذربایجان غربی به ویژه در مناطق آسیب خیز برای مثال شهرستان قطور، ماکو، دیزج و... کارگاه های آموزشی با هدف ارتقای آگاهی عمومی نسبت به مفهوم خانواده، وظایف، تکالیف و حقوق اعضای خانواده، آگاهی بخشی در زمینه خشونت های خانگی برای زنان و خانواده ها برگزار می کنیم تا بتوانیم از این طریق نسبت به ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش هنجارها و آسیب های اجتماعی کمک کنیم. ولی در این زمینه ها به کمک نهادهای دولتی به ویژه مراکز بهزیستی، مراکز پیشگیری از جرم قوه قضاییه، دفتر امور زنان استانداری، آموزش و پرورش نیاز داریم تا به صورت مشترک کارگروه ویژه‌ای برای توقف آسیب‌های اجتماعی در استان تشکیل شود و در این حوزه بهتر و بیشتر اقدام کنیم. همچنین به کمک ماموستاها و امامان جمعه و جماعت احتیاج داریم تا بتوانیم در این زمینه اطلاع رسانی کنیم و فرهنگ عمومی را در زمینه آسیب‌های اجتماعی ارتقا ببخشیم تا بتوانیم افراد و خانواده ها را تشویق کنیم تا از هرگونه خشونت در سطح خانه و خانواده جلوگیری کرده و از شکل گیری الگوهای منفی برای کودکان را متوقف کنیم.

ضرورت همکاری دولت با سازمان‌های مردم نهاد در حل معضلات اجتماعی

باباخانی با اشاره به اینکه در سال های اخیر اخبار خشونت خانگی در صدر بوده و در حال انفجار است، تصریح می کند: حل این معضل اجتماعی به کار جمعی و مشارکت نهادهای دولتی با همکاری و همیاری سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان حقوق زنان نیاز است تا بتوانیم این آمار به کمترین میزان برسانیم و اولین قدم این است که ما از میان خانواده ها شروع کنیم و همه باید در تغییر و اصلاح آن دسته از ساختارهای فرهنگی سهیم باشند که منجر به آسیب های اجتماعی می شود. باید از آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم تا مواردی همچون زن کشی، دختر کشی به صفر برسد و ما بتوانیم از این آسیب ها که می تواند کل جامعه را دربر بگیرد جلوگیری کنیم. چرا که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد و باید مفاهیمی همچون ناموس پرستی، غیرت را به طور کلی تغییر دهیم تا دیگر شاهد وقایع تلخ و ناگوار برای زنان نباشیم.

مؤسس "خانه امن مهر شمس‌آفرید" اضافه می کند: برای فعالیت به صورت گسترده در سطح استان نیاز به آمار و اطلاعات در خصوص خودکشی زنان، آمار زنان تحت خشونت و مواردی از این قبیل هستیم تا بتوانیم مراکز ثقل خشونت را که آسیب پذیری بیشتری دارند، شناسایی کنیم و بتوانیم با توجه به امکانات و آمار و اطلاعات موجود در این زمینه اقدام کنیم. اما به دلیل اینکه ما یک سازمان مردم نهاد هستیم نمی توانیم به این آمار و اطلاعات دسترسی پیدا کنیم لذا همکاری نهادهای دولتی با سازمان‌های مردم نهاد با همدیگر می تواند خلاهای موجود را پر کند و عملکرد بهتری را شکل دهد، ولی متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود چنین هماهنگی ما تنها به نقاطی دسترسی داریم که آسیب پذیری آنها بیشتر برای ما محرز شده است و افراد محلی و مردم آن منطقه از ما درخواست کمک کرده باشند که در این صورت ما فعالانه همراه با تیم تخصصی در محل حاضر خواهیم شد و به یاری زنان، دختران و کودکان خواهیم شتافت. برای مثال در مورد شهرستان قطور مردم خودشان از ما درخواست حمایت داشتند و همین مسئله سبب حضور و فعالیت ما در این منطقه شده است.

راه اندازی کارگاه های آموزشی در نقاط آسیب پذیر

 باباخانی اضافه می کند: در صورتی که فعالین حقوق زنان و سایر فعالین این حوزه تمایل داشته باشند می‌توانند زمینه را برای حضور اعضای موسسه ما فراهم کند تا بتوانیم با همکاری همدیگر کارگاه های آموزشی را در سایر نقاط آسیب پذیر استان دایر کنیم و برگزاری این کارگاه ها به امید اتقای امنیت زنان در خانواده توسعه دهیم.

این موسس جوان و فعال حقوق زنان، که جان برکفانه در این سال ها در حوزه زنان فعال بوده و سعی کرده برای احقاق حقوق آنها و جلوگیری از آسیب های اجتماعی و خشونت زدایی در خانواده فعالیت کند، با اشاره به تهدیدها و خطرات این راه می گوید: متاسفانه مواردی بوده که مخالفان این حوزه ما را تهدید کردند تا از فعالیت در این زمینه خودداری کنیم اما به هر حال ما همچنان به فعالیت خود ادامه خواهیم داد تا بتوانیم خشونت خانگی را به کمترین حد برسانیم و زنان و دختران آسیب دیده را تحت حمایت خود قرار بدهیم.

او تاکید می کند: اکبته مردم هم باید خواهان حضور حامیان و حمایت کنندگان باشند تا بتوانیم به کمک همدیگر تغییر جدی را در منطقه شکل بدهیم در آن صورت هر جایی که لازم باشد تیم ما حضور خواهند داشت و فعالیت خواهند کرد و آگاهی رسانی ها را از طریق ایجاد دوره های مختلف همچون حقوق خانواده، فرزندپروری، مهارت های زندگی، حقوق مربوط به زنان، حقوق مالی زنان، کارگاه های کاهش خشونت و آسیب های خانوادگی را به صورت تخصصی و کاملا رایگان برگزار خواهیم کرد به امید اینکه به جامعه ای عاری از خشونت بر علیه زنان دست پیدا کنیم.

باباخانی در ادامه از عدم استقبال آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی برای برگزاری این دوره های در مدارس استان خبر می دهد و می گوید: پیشتر این موضوع از سوی موسسه ما مطرح شده بود، اما از سوی آموزش و پرورش تاکنون جواب مثبتی دریافت نکرده‌ایم.

ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه خشونت خانگی

او با تاکید بر امر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه خشونت خانگی می گوید: هدف ما اطلاع رسانی در خصوص موارد  خشونت خانگی است تا بتوانیم جامعه را نسبت به چنین مسائلی حساس کرده و توجه بیشتری هم از سوی جامعه و هم نهادهای دولتی برای جلوگیری و توقف از چنین رویدادهای جلب کنیم. نیاز است تا جامعه در این خصوص حساسیت های لازم را کسب کند این آگاهی در آن شکل بگیرد که تغییرات را باید از پایه شروع کنیم. برای مثال کسانی که ویدیوهای خشونت و روایت‌های مختلف درباره زندگی خصوصی مردم را بازنشر می کنند سبب پیچیده شدن بیشتر موضوع و گرفتار شدن اعضای چندین خانواده و ایجاد آسیب های احتمالی و حتی خشونت و قتل خانگی می شود، بدانند که این اقدام آنها به صورت غیر مستقیم در شکل گیری آسیب های اجتماعی می تواند موثر باشد و منجر به فاجعه شود.

با کمک همدیگر تغییر جدی در جامعه ایجاد کنیم/ شروع تغییرات مثبت در خانواده

باباخانی ادامه می دهد: لذا باید از این گونه اقدامات موارد خودداری کنیم و این فرهنگ را در بین مردم ایجاد کنیم که هر فرد به نوبه خود در رشد و تعالی فرهنگی جامعه سهیم است و نباید با اقدامات هیجانی به بخشی از این چرخه خشونت تبدیل شویم. ما باید یاد بگیریم که به حریم خصوصی دیگران احترام بگذاریم. بنده معتقدم که فعالین مدنی در عرصه اجتماع، اصلاحگر هستند و ما هم باید تلاش کنیم تا اصلاحاتی را در زمینه فرهنگ ها و ضد فرهنگ هایی که عواقب خشونت باری دارند انجام داده تا شاهد اصلاحات و تغییرات مثبت باشیم.

مؤسس "خانه امن مهر شمس‌آفرید" در ادامه با اشاره به تغییر و تحولات مثبت هرچند کوچک در مناطق آسیب پذیر بیان می کند: علیرغم اینکه مردم در مناطق محروم و آسیب‌پذیر از لحاظ مالی در مضیقه هستند و این مناطق کودک همسری هم شایع بوده و آمار خشونت های خانگی هم به دلیل عدم بلوغ فکری و ازدواج زودهنگام بالا بوده، اما شاهدم که در سال های اخیر والدین بسیاری سعی کرده اند به تحصیل فرزندانشان اهمیت بدهند و از تحصیلات عالی و دانشگاهی دختران غافل نبوده اند. این پدر و مادران در گفتگو با ما اعلام کردند که نمی خواهند سرنوشت دخترانشان همچون سرنوشت زنانی باشد تحت خشونت های خانگی کشته شده اند و زندگیشان تباه شده است. این بخشی از آموخته های درونی والدین است که با دیدن سرنوشت سرگذشت زنانی که دچار فاجعه و آسیب بودند به این نتیجه رسیده اند که لازم است به ازدواج زودهنگام کودکان خاتمه داده و بیشتر به تحصیلات دخترانشان اهمیت ندهند تا بتوانند سرنوشت بهتری برای فرزندان خود رقم بزنند.

باباخانی تاکید می کند: این تغییرات مثبت در میان مناطق آسیب‌پذیر قابل مشاهده است. نیاز است دختران به بلوغ فکری و جسمی برسد و بتواند پس از کسب مهارت های لازم و اتمام تحصیلات، انتخاب عاقلانه ای در زندگی خود داشته باشد و در صورت تمایل به ازدواج بتوانند از اتخابی آگاهانه بهره مند شوند و کودک همسری را خاتمه دهند. ولی متاسفانه اقدام نهادهای دولتی در این زمینه کافی نبوده است.

او ادامه می دهد: از سویی دیگر خوشحالم که مردم در حال حاضر رشد درونی را تجربه می کنند و می آموزند هرچند که این راه بسیار طولانی است و تعداد زنان و دخترانی که تحت خشونت خانگی هستند بسیار زیاد است اما ما در این راه مستدام هستیم و امیدواریم بتوانیم این آمار را به حداقل برسانیم. احتیاج داریم که به این قبیل موضوعات همچون خشونت های خانگی و سایر آسیب های اجتماعی به صورت هیجانی نگاه نکنیم بلکه فعالیت ها این عرصه باید دارای اثر عمیق اجتماعی باشند تا به پاسخ درخور برسند. توصیه می کنم همه ما از این وقایع تلخ(زن کشی، دخترکشی، خشونت های خانگی) درس بگیریم و هر کدام از ما به اندازه سهم خودمان حتی اگر قدمی برای کاهش خشونت در قبال زنان و دختران برداریم قطعا در چند سال آینده شاهد خواهیم بود که وضعیت اجتماعی زنان به خصوص در گروه های آسیب پذیر تغییرات مطلوبی خواهد داشت و این مهم به تلاش تک تک ما در این عرصه احتیاج دارد.

گفت و گو/ تانیا شعفی

کد خبر 2754848

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha