اجباری در بازگشت زنان قربانی خشونت خانگی به خانه هایشان وجود ندارد

سرویس آذربایجان غربی- مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی گفت: ترخیص زنان قربانی خشونت خانگی از خانه امن استان، منوط به تایید امنیت جانی و روانی توسط تیم متخصص است.

به گزارش کردپرس،سعید فریور با بیان اینکه ۳ خانه امن زنان در شهرهای ارومیه ، خوی و مهاباد دایر است، به ایسنا گفت: زنان خشونت دیده در این مراکز از خدمات سرپایی یا اقامتی هم چون خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، روان شناسی، بهداشتی و درمانی، حقوقی، فرهنگی، آموزش مهارت های زندگی برخوردار می شوند.

او با بیان اینکه اقامت در خانه های امن موقتی است تصریح کرد: اقامت زنان خشونت دیده در خانه امن دولتی در مراکز اورژانس اجتماعی، با داشتن حکم قضائی به مدت ۲۱ روز امکان پذیر بوده و در صورت نیاز قابل تمدید است.

فریور ادامه داد: زنان مورد خشونت قرارگرفته با اجبار به خانه های خود بازگردانده نمی شوند بلکه ترخیص این افراد با تایید و نظر تیم تخصصی، درخواست همسر و زن خشونت دیده، گرفتن تعهد از همسر با رضایت شخصی، پیگیری های لازم پس از ترخیص و مداخلات مورد نیاز و تایید اصلاح رفتار و سلامت روانی فرد آزارگر صورت می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان تصریح کرد: خشونت خانگی به طور قابل توجهی برخواسته از فرهنگ جامعه، مرد سالاری، عدم تفاهم اخلاقی، داشتن الگوی نامناسب، اعتیاد، بیکاری، کاهش اعتماد در خانواده، عوامل اقتصادی و اجتماعی و عدم تمکین بوده و آمار خشونت مردان علیه زنان، بسیار بالاتر است.

او با بیان اینکه مرکز مداخله در بحران، تیم‌های سیار و کارشناسان خط تلفنی اورژانس اجتماعی به موارد خشونت علیه همسر و همسر آزاری رسیدگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: شهروندان خشونت علیه همسر را می تواندد با شماره تماس ۱۲۳ اطلاع دهند تا کمک های لازم برای آنان انجام شود.

به گزارش کردپرس، آمار دقیقی از خشونت خانگی علیه زنان در آذربایجان غربی در دسترس نیست. تیر ماه سال گذشته، معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان‌غربی در خصوص زنان خشونت دیده استان گفت: در سال 97، 147 نفر از زنان خشونت دیده از خانه‌های امن بهزیستی خدمات لازم را دریافت کرده و سپس به دامن خانواده خود بازگشتند و در چهار ماهه اول سال 98 نیز به 28 نفر در این زمینه خدمات لازم ارائه شده است.

گفتنی است؛ اما این آمار تنها مربوط به مواردی است که در سازمان بهزیستی ثبت شده است و سایر خشونت ها و همسرآزاری ها علیه زنان تا کنون در خفا مانده است.

زنان خشونت دیده گاها به دلایل اجتماعی، ترس و یا تهدید جانی از اطلاع رسانی در خصوص تحمل آزار و شکنجه در خانه، خودداری می کنند و بر همین اساس نمی توان به اطلاعات دقیقی در خصوص آمار اصلی این معضل اجتماعی دست یافت.

.

کد خبر 315562

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha