رونمایی از سه دهه آثار مکتوب کُردی استان در نخستین خلات ادبی کُردی ایلام

سرویس ایلام - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در آیین اختتامیه اولین خلات ادبی کُردی ایلام تاکید کرد: جایزه ادبی ایلام سنگ بنایی است برای تدوام جریان ادبی کُردی در ایلام.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، عمران خودآموز با اشاره به اینکه جایزه ادبی ایلام یک رویداد متفاوت است و نباید به چشم یک برنامه عادی به آن نگاه کرد تاکید کرد: جایزه ادبی ایلام حاصل یک فکر است و در همان ابتدای فعالیتش تبدیل به یک جریان شد و امیدواریم که تداوم داشته باشد.

وی افزود: سال ها تلاش فعالان فرهنگ کردی تبدیل به چاپ کتاب در قالب های رمان،شعر، داستان، پژوهش و انواع ادبی شده است، اما این آثار به صورت پراکنده چاپ و منتشر شده بودند و در یک محفل منسجم رونمایی و عرضه نشده اند، در حقیقت تلاش های فردی برای پدیدآورندگان قابل لمس بوده اما طی یک رویداد آثار مکتوب کُردی ایلام در سه دهه تجمیع نشده بود، بنابراین جایزه ادبی ایلام سنگ بنایی است برای تدوام جریان ادبی در ایلام.

خودآموز اظهار کرد: جایزه ادبی ایلام نشان دهنده ظرفیت ادبی و فرهنگی در ایلام است و شاید مرکز ثقل ادبیات در منطقه باشیم، خوشبختانه در حوزه ادبیات کودک برگزاری چهار دوره جشنواره "منال" به میزبانی شهرستان ایوان در پاسداشت زبان مادری نقشی بی بدیل را ایفا کرده و مسیری را طی می‌کند که متوقف نشدنی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام اضافه کرد: علاوه بر جشنواره منال و جایزه ادبی ایلام، برگزاری جشنواره داستان های کُردی رازان در همین راستا صورت گرفت و اداره کل با همه توان خود از این دست رویدادها حمایت می کند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بومی محلی شعر "هه‌له‌ت" تبیین کرد: جشنواره هه‌له‌ت هم جزو رویدادهای ماندگاری بود که می تواند ادامه داشته باشد و علاوه بر زبان کُردی سایر گویش ها و لهجه های استان ایلام را پوشش دهد.

خودآموز افزود: جایزه کتاب سال استان ایلام هم که چهارمین دوره آن هفته آینده برگزار می شود در همین دسته قرار می گیرد، این سلسله برنامه ها در راستای تقویت پایه های فرهنگ و ادبیات بومی محلی برگزار می شوند.

کد خبر 5757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha