تیر آخر زلزله به پایه های لرزان ساخت و ساز در خوی

سرویس آذربایجان غربی- خوی تنها در سال اخیر ٣ بار شاهد زلزله های بالای ٥ ریشتر بوده و مساکن شهری و روستای، مراکز درمانی، مدارس و ... با تخریب گسترده همراه بوده اند. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور هم می گوید: دلیل اصلی خرابی‌های گسترده در شهرستان خوی ساخت‌و‌سازهای بدون مجوز و مهندسی ناظر است.

به گزارش کردپرس، در زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه در خوی، دو شهر خوی و فیرورق و ٧٠ روستا متحمل خسارت شدند. در این زمین لرزه براساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد کاملا تخریب شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین دراین زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند

در زلزله ٥.٤ ریشتری ١٣ مهر ماه هم ١٢ روستا در کانون زلزله قرار داشتند و یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی کاملا تخریب و حدود ٤هزار واحد نیز دچار خسارت و در دسته تعمیری قرار گرفت.

همچنین در زلزله ٢٨ دی ماه امسال در خوی بیش از ۵۰۰‌ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و ١٩٤ نفر هم مصدوم شدند. با اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی اعلام خسارت دیده در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۲۵۰ واحد نیازمند بازسازی شناخته شدند و ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند.

در سال 98 نیز گسل شمال غرب خوی با ٥.٧ ریشتر بخش قطور را دربرگرفت و حدود 30 روستا را تحت تاثیر قرار داد و 5 هزار واحد مسکونی فروریخت.

به هر روی منطقه زلزله خیز خوی تنها در سال جاری ٣ بار با زلزله و خسارت فراوان روبه رو شده، اما مسئله حائز اهمیت در اینجا مبحث ایمنی سازی مساکن است که در روزهای اخیر با آمار متناقضی از مسئولان استانی ارائه می شود.

در حالیکه اوایل بهمن ماه نماینده خوی در مجلس با اشاره به عقب ماندن توسعه زیر ساخت های روستای در خوی گفته بود: شاخص مقاوم سازی مساکن روستایی در این شهرستان از شاخص استانی و کشوری پایین تر است، اما اخیرا استاندار آذربایجان غربی گفته است: شهرستان خوی با 52 درصد مقاوم سازی واحدهای مسکونی، در جایگاهی بالاتر از میانگین کشوری در این حوزه قرار دارد.

در آخرین زلزله رخ داده، وزیر کشور فردای زلزله در بازدید از مناطق حادثه دیده گفت: «برخی از واحدهای نوساز غیر استاندارد نیز آسیب جدی دیده‌اند که باید با ناظرین آنان برخورد شود و در کل مقاوم سازی ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی آسیب دیده از زلزله شهرستان خوی در دستور کار قرار دارد».

در همین خصوص رییس سازمان زمین شناسی کشور نیز با اشاره به شناسایی گسل اصلی زلزله خوی گفت: «خوی بر روی گسل سیه‌چشمه - خوی به طول ۱٨۰ کیلومتر قرار دارد که از این میزان، ۱۱۰ کیلومتر در ایران و ۷۰ کیلومتر در کشور ترکیه است. این گسل در خوی به پنج شاخه تبدیل می شود و از سال ۱٨۴۳ میلادی تاکنون ۷ زلزله در خوی ثبت شده که بزرگترین آنها ۶ ریشتر بوده است».

علیرضا شهیدی اضافه کرد: «امسال سه زلزله با بیش از ۱۵۰ پس لرزه ثبت شده که نشان می دهد که این گسل در حال تخلیه انرژی خود است و باید ساخت و سازها در حریم گسل ها متوقف و نظارت بر آیین نامه های این حوزه بیشتر شود».

در این میان مراکز درمانی هم از زلزله در امان نماند و بر خلاف اظهارات وزیر بهداشت و درمان مبنی بر عدم آسیب جدی زلزله به بیمارستان آیت الله خویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از وارد شدن آسیب جدی به این بیمارستان خبر داد و گفت: ۲ بیمارستان و ۲۵ مرکز بهداشتی به اعتبار یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال جهت تعمیر و بازسازی نیاز دارند. رییس دانشگاه علوم پزشکی: بیمارستان آیت الله خویی آسیب جدی دیده است

در آخرین زلزله هم ۸۵ مدرسه در شهرستان خوی خسارت جزئی تا کلی دیدند و ٢٢٤ کلاس درس تخریب شدند.

تجربه ٣ زلزله در کمتر از ٣ ماه در خوی با حجم بالای تخریب در مناطق شهری و روستایی نشان می دهد با توجه به اینکه این منطقه روی‌ گسل فعال قرار دارد باید کار اصولی بر مبنای کار علمی در منطقه صورت گیرد و مقاوم سازی جدی گرفته شود. موضوعی که تا کنون کمتر به آن توجه شده است!

در همین خصوص رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در اختتامیه نخستین رویداد مدیریت بحران ایران قوی 1401 اظهار کرد: «دلیل اصلی خرابی‌های گسترده در شهرستان خوی ساخت و سازهای بدون مجوز و مهندسی ناظر بوده و باید روی ساخت و ساز نظارت کافی داشته باشیم و از دادستان خواسته‌ایم برخورد شدیدی با افراد خاطی صورت گیرد».

محمدحسن نامی؛ «با تاکید بر اینکه راهی جز پیشگیری در بحث حوادث نداریم، ادامه داد: باید نگاه ویژه علمی در موضوع پیشگیری باشد. ضمن اینکه نوع ساختمان‌ها باید به گونه‌ای طراحی کنیم که در برابر زلزله 8 ریشتر مقاوم باشند. متاسفانه مصالحی که در بحث ساختمان سازی تولید و استفاده می‌شود، استاندارد لازم را ندارند».

با توجه به وقوع زلزله های پی درپی در ٣ سال اخیر در خوی، مقاوم‌سازی سازه‌های روستای و شهری، مراکز درمانی، مدارس و ... باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد، همچنین بنا بر اعلام نماینده خوی در مجلس؛ «آذربایجان غربی به رغم قرارگیری در مسیر گسل‌های بسیار شاهد وقوع زلزله‌های بسیاری در طول تاریخ بوده‌، ولی متاسفانه فاقد هلیکوپتر و پد آن است که برای یک استان مرزی با میزان لرزه‌خیزی بالا مطلوب نیست».

کد خبر 43002

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha