سه ماه آینده پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی باید بسته شود

سرویس آذربایجان غربی- استاندار آذربایجان‌غربی گفت: پایان فصل گرما، پرونده بازسازی مناطق زلزله زده خوی را ببندیم. هیچ واحد بلاتکلیفی نباید در مناطق زلزله‌زده وجود داشته باشد و همه نهادها پای‌ کار بیایند و مردم را هم اقناع کنند.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان در جلسه بررسی اقدامات صورت گرفته درخصوص ساخت واحدهای مسکونی زلزله‌زدگان خوی افزود: در بهسازی و بازسازی واحدهای احداثی نباید فصل کار را از دست بدهیم و به همین علت تا سه ماه آینده زمان طلایی برای این کار است.

او اضافه کرد: بانک‌های عامل طی یک ماه آینده پرداخت تسهیلات برای زلزله‌زدگان را ساماندهی کنند.

معتمدیان با بیان اینکه نباید حقی از مردم ضایع شود، گفت: هر خانه‌ای که دچار آسیب شده، باید درخصوص تخریب و احداث آنها اقدام شود. در خصوص‌ برخی‌ واحدها ارزیابی مجدد انجام شود و اجازه ندهیم از صاحبان منازل، حقی ضایع شود.

استاندار آذربایجان‌غربی تاکید کرد: یکی از نارضایتی‌های مردم، ارزیابی‌هاست که باید در این خصوص دقت بیشتری صورت گیرد.

او ادامه داد: با راه‌اندازی سامانه ای، اعتراضات مردم در این خصوص دریافت و به صورت دقیق بررسی شود.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دولت بیشترین کمک لازم را برای کاهش مشکلات زلزله‌زدگان انجام داده است، گفت: مدیران نهادهای مسئول زمینه را برای بهره مندی بیشتر آنان فراهم کنند.

معتمدیان خدمات صورت گرفته در زلزله خوی را غیرقابل انکار دانسته و اضافه کرد: همه نهادها در راستای کمک به زلزله‌زدگان در صحنه بودند که زیر سوال بردن این خدمات، دور از انصاف است.

در زلزله ٥.٩ ریشتری هشتم بهمن ماه ١٤٠١ در خوی، دو شهر خوی و فیرورق و ٧٠ روستا متحمل خسارت شدند. در این زمین لرزه براساس نتایج ارزیابی‌های اولیه ۱۳ هزار و ۲۲۰ واحد خسارت دیده شناسایی شده که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۰ واحد کاملا تخریب شد و ۱۱ هزار و ۱۰۰ واحد نیازمند تعمیر هستند. همچنین دراین زمین لرزه، علاوه بر فوت ٣ نفر از هموطنان، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر مصدوم شدند.

در زلزله ٥.٤ ریشتری ١٣ مهر ماه هم ١٢ روستا در کانون زلزله قرار داشتند و یک هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی کاملا تخریب و حدود ٤هزار واحد نیز دچار خسارت و در دسته تعمیری قرار گرفت.

همچنین در زلزله ٢٨ دی ماه سال گذشته در خوی بیش از ۵۰۰‌ واحد مسکونی در ۱۵ روستا بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده و ١٩٤ نفر هم مصدوم شدند. با اتمام ارزیابی واحدهای مسکونی اعلام خسارت دیده در شهر فیرورق و ۱۵ روستای کانون زلزله در شهرستان خوی توسط کارشناسان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ۲۵۰ واحد نیازمند بازسازی شناخته شدند و ٣ هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی نیز با خسارت زیر ۵۰ درصد به عنوان واحدهای تعمیری مورد شناسایی قرار گرفتند/.

کد خبر

کد خبر 2755730

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha